Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تماس تلفنی و پاسخگویی تلفنی | آیا شما هم از تلفن هراس دارید؟


تماس تلفنی و هراس از آن

هر وقت در دوره‌های آموزش فروش بحث به فروش تلفنی می‌رسد، موضوع هراس از تماس تلفنی هم مطرح می‌شود.

بسیاری از فروشندگان، خصوصاً در ماه‌ها و سال‌های نخست فعالیت خود از تماس تلفنی می‌ترسند. یا اگر بخواهیم کمی نرم‌تر بگوییم، تماس تلفنی برایشان راحت نیست. در زبان انگلیسی این ویژگی با اصطلاح Sales Call Reluctance یا به شکل خلاصه به صورت Call Reluctance توصیف می‌شود.

احتمالاً برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید این موضوع آن‌قدر مهم و فراگیر است که کتاب‌هایی هم اختصاصاً درباره‌ی هراس تماس تلفنی و اضطراب پاسخگویی تلفنی نوشته شده است (+/+).

تحقیقات متعددی هم در این باره انجام شده و محققان کوشیده‌اند ریشه‌های هراس از تماس تلفنی و روشهای کاهش اضطراب هنگام مکالمه تلفنی با مشتری را جستجو کنند. در این زمینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. مثلاً بعضی محققان هراس از تماس تلفنی را زیرمجموعه‌ی اضطراب اجتماعی در نظر می‌گیرند و معتقدند که راهکارهایی که برای رفع اضطراب اجتماعی مطرح می‌شود، برای کاهش هراس از تماس تلفنی هم مفید است.

هراس از تماس تلفنی

گروه دیگری از کارشناسان و متخصصان فروش هم هستند که معتقدند بخشی از ریشه‌های بی‌میلی به تماس تلفنی را باید در شیوه‌ی اداره‌ی تیم فروش و یا ناآشنایی فروشنده با اصول گفتگو و مذاکره تلفنی جستجو کرد.

به هر حال به نظر می‌رسد که اگر بخواهید فروش تلفنی موفق داشته باشید،‌ چاره‌ای نیست جز این‌که برای این مشکل چاره‌اندیشی کنید.

در این درس برخی از راهکارهای غلبه بر هراس از تماس تلفنی را با هم مرور می‌کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۲ درس دیگر دربارهٔ آموزش فروش برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۶۶۰ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۴۲۲۲ تمرین در درس‌های فروش ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۳۲ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | کارآفرینی

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  مهارت ارتباطی | تبلیغات | دیجیتال مارکتینگ

  تصمیم گیری | استعدادیابی | هوش هیجانی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

اگر تجربه‌ی فروشندگی و فروش تلفنی دارید، آیا شما هم مشکل «بی‌میلی به تماس تلفنی» یا «هراس از تماس تلفنی» را تجربه کرده‌اید؟ چگونه با این هراس مواجه شده‌اید و آن را مدیریت کرده‌اید؟

آیا راهکار، پیشنهاد یا توصیه‌ای دارید که بتواند به کاهش این هراس کمک کند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری بازاریابی و فروش تلفنی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه بازاریابی و فروش تلفنی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای تماس تلفنی و پاسخگویی تلفنی | آیا شما هم از تلفن هراس دارید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانی

    سلام خدمت دوستان متممی

    به نظرم وجه دیگر تلفن هراسی مربوط به مشتری است. من تجربیات تلخی در این زمینه دارم و فکر می کنم کسانی که وارد بازاریابی تلفنی می شوند باید از موارد زیر بپرهیزند:

    1- با معذب کردن کاری از پیش نمی برید: تعداد دفعاتی که پس از پاسخ دادن به تماس های فروشندگان احساس پشیمانی کردم غیرقابل شمارش است. تنها با آوردن اسم یک شرکت یا موسسه خیریه نمی توانید جلب اعتماد کنید. فردی که مودبانه و با احترام پیشنهاد شما را رد می کند انتظار دارد شما هم کمی احترام بگذارید و تماس را خاتمه دهید. احساس می کنم برخی فر وشندگان تلفنی به درد بازجویی می خورند!

    2- آن سوی خط نیز یک انسان با شما صحبت می کند: گاهی احساس می کنم فروشندگان تلفنی خود را بسیار باهوش تر و آگاه تر از مخاطبان خود می پندارند. انگار آن سوی خط موجودی با نازل ترین سطح هوشمندی تنها وظیفه دارد به سخن فروشنده گوش دهد. لطفا موضعی متواضعانه داشته باشید.

    3- تکرار تماس: یکی از بزرگترین اشتباهات من ارسال پیامک برای اطلاع از قیمت دستگاه دفع حشرات بود. تنها هدف من آگاهی از قیمت محصول بود و به نظرم عدم درج قیمت در تبلیغات تلویزیونی حقه بسیار کثیفی برای جلب مشتری است. منطقی بود پیامکی با لینک سایت و یا توضیحات و قیمت محصول برای من ارسال می شد اما در طول سال گذشته 10 بار از طرف این شرکت تماس هایی توسط بازاریابان فروش داشتم که هر کدام می خواستند با توضیحات خود من را به خرید محصول مجاب کنند. آخرین بار به دروغ گفتم محصول را خریده ام. امیدوارم دست از سرم بردارند!

    4- کمی معلومات خود را افزایش دهید یا لااقل لاف گزاف دروغ تحویل مشتری ندهید: یک بار با یکی از فروشندگان تلفنی همان دستگاه دفع حشرات مشغول گفتگو شدم. هم سن و سال بودیم و البته پیشنهاد تخفیف خوبی به من داد ( دفعه دومی بود که این شرکت با من تماس گرفت، فصل حشرات تمام شده بود، نسبت به قیمت قبلی تخفیف قابل توجه بود) راستش تا مرز خرید پیش رفتم اما یک پرسش ساده همه چیز را خراب کرد:

    پرسیدم: این دستگاه بر روی پستانداران هم تاثیرگذاره؟

    فروشنده: نه اصلا، هیچ کاری با سگ و گربه نداره

    من: منظورم موش بود یعنی به درد موش نمی خوره؟

    فروشنده: اوه موش نه، رو موش تاثیر داره!

    چطور می توانید به چنین محصولی با ادعای دفع حشرات اعتماد کنید؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .