Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


چرا به سراغ بخش بندی بازار میرویم؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۵۲۷۶
  • در پایان این درس، دوستان متممی می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که بخش‌بندی بازار با هدف کوچک‌تر کردن بازار انجام می‌شود و یا توسعه بازار؟
  • خواهیم دید که بر خلاف نگاه عمومی که دستاورد بخش بندی بازار را کوچک‌تر شدن و تمرکز می‌دانند، در بسیاری از موارد، هدف نهایی بخش بندی بازار، توسعه بازار است.
چرا به سراغ بخش بندی بازار می‌رویم؟

پس از اینکه در مورد بخش بندی بازار صحبت کردیم به سراغ شناخت بازارهای همگن رفتیم.

دیدیم که بحث بخش بندی بازار در مدیریت بازاریابی، عملاً زمانی معنا پیدا می‌کند که با یک بازار غیرهمگن روبرو باشیم.

البته طبیعتاً همگن بودن یا همگن نبودن بازار، ویژگی ذاتی بازار نیست و با توجه به نگاه ما و محصول ما و استراتژی ما تعیین می‌شود.

تمرین درس بازار همگن، که فعلاً شما فرصت نداشته‌اید آن را انجام دهید، بر همین مسئله تاکید می‌کند.

در این درس به سراغ کتاب برنامه ریزی و استراتژی بازاریابی سوباش جین می‌رویم و پای حرف‌هایش می‌نشینیم تا از نگاه جالب او در مورد فلسفه بخش بندی بازار درس بگیریم (+).

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

به همین علت  در حال حاضر صرفاً‌ بخش کوچکی از این درس برای شما نمایش داده می‌شود. 

البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد درس‌های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ

  ارزش آفرینی

  تصمیم گیری

تصاویر درس: رحیمه سودمند

تمرین:

یک کسب و کار فرضی یا کسب و کاری را که می‌شناسید یا کسب و کاری را که در پروژه ارزش آفرینی خود انتخاب کرده‌اید، به صورت مختصر توضیح دهید.

سپس شرح دهید که چگونه می‌توان از بخش بندی به عنوان یک استراتژی تهاجمی برای توسعه بازار، در آن استفاده کرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محسن ثابتی ، محمدرضا شعیبی ، مهدی پورحسین ، عادل اصغرزاده مقدم ، احمد عباسی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری بخش بندی بازار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه بخش بندی بازار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۴ نظر برای چرا به سراغ بخش بندی بازار میرویم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد رمضانی

    با سلام
    ضمن عرض تشکر از مطالب خوبتون، با اجازه دوستان عزیز من میخوام که چن تا پاسخ برای تمرین این درس داشته باشم.
    اولیش مربوط میشه به استراتژی های روزنامه های ورزشی.
    مطالعه تیتر روزنامه های ورزشی از تفریحات سالم من طی سال های گذشته تا حالا بوده است و از دم باجه ها به صورت فیزیکی وایستادن در سال های پیش تا امروز که انلاین تو سایت ورزش۳ این مطالب رو میخونم. شما هم تو بخش گیشه روزنامه ورزشی این سایت، میتونید هر روز صفحه اول روزنامه های ورزشی روز رو ببینید.
    اما بریم سراغ جواب تمرین.
    ورزش از جمله تفریحات سالم تو هر جامعه ای است و کسب اطلاعات درباره ورزش و حاشیه های ورزشی، از جمله تفریحات همه جایی که تو کشور مام وجود داره. واسه این مسئله رسانه های مختلفی وجود داره که یکی از اونها روزنامه های ورزشی است و من قصد دارم با اشاره به صفحه اول این روزنامه ها، این تمرین رو حل کنم.
    در زمینه روزنامه های ورزشی، برخی قدمت بیشتری دارند و برخی کمتر. برخی کاملا گل کرده اند و جا افتاده اند برخی دیرتر شروع به کار کرده اند و ضعیف تر هستند. برخی دولتی هستند و حمایت مالی دارند و برخی خیر.
    وقتی به درون صفحات داخلی روزنامه ها می رویم، تقریبا مطالب مشابهی میبینیم. میتوان این مطالب را در سر فصل های زیر خلاصه کرد:
    فوتبال داخلی
    فوتبال خارجی
    کشتی
    ورزش های توپ و توری شامل والیبال و بسکتبال و هندبال
    ورزش های رزمی شامل جودو و کاراته و تکواندو و
    و ….
    در این بین، بدون شک بیشترین سهم خوانندگان ورزشی رو تو ایران، فوتبالی خون ها تشکیل می دهند و بعد سایر دسته ها هستند که به علت عدم اطلاع ازش، ابراز نظری نمی کنم. در مورد فوتبال هم، میشه اون رو به چندین شاخه تقسیم کرد که یکیش میشه کل جامعه فوتبال و بخصوص تیم ملی و لیگ برتر، دیگری تیم پرسپولیس و تیم استقلال و بعد از اینها هم تیم های لیگ دسته های پایین تر و جوانان و نوجوانان و …
    اما اونچه که برای من جذابه و میخوام دربارش صحبت کنم، صفحه اول این روزنامه هاست که به نوعی ویترین این روزنامه ها است و در تصمیم برای خرید اونها بسیار تاثیرگذاره.
    برای این منظور من صفحه اول برخی روزنامه های ورزشی منتشر شده در تاریخ ۷/۹/۱۳۹۴ رو براتون میزارم و توضیحات مختصری خدمتتون ارائه میکنم
     

    خبر ورزشی
     

     
    یکی از با سابقه ترین روزنامه های ورزشی هست و تقریبا همه ورزشی خون ها میشناسنش و میشه گفت حرف اول رو تو روزنامه های ورزشی می زنه و میشه گفت برند نامبر وان در این زمینه است.
    همون طور که مشاهده می کنید، تیترهاش تقریبا تماما در مورد فوتباله که همونطور که عرض شد، گروه اصلی مخاطبین هستند. این روزنامه، روزنامه ای بی طرف هستش که در زمینه های مختلف ورزشی هم مطلب داره، اما بیشتر مانورش روی فوتبال هست که بزرگترین جامعه ورزشی خون ها رو شکل میده. شاید بشه از این روزنامه به عنوان روزنامه ای که کاملا جا افتاده و در فکر حفظ شرایطش هست نام برد.
     
    پیروزی


     
    روزنامه دومی که براتون در نظر گرفته ام، روزنامه پیروزی هست. بادمه که قبل ترها، این روزنامه با یک نام دیگه منتشر می شد و یک روزنامه بی طرف مثل خبر ورزشی بود، اما از یک جایی به بعد، اسمش رو عوض کرد و به یک روزنامه با جامعه هدف طرفداران پرسپولیس تبدیل شد. با این تغییر در “پیشنهاد محصول”شاید بشه گفت که عملا این روزنامه، درصدی از طرفداران و مشتریان خودش رو از دست داد، اما از طرفی تونست خیل عظیم طرفداران دو اتیشه پرسپولیسی رو همراه خودش کنه.  بیشتر مطالب داخلی این روزنامه پیرامون پرسپولیس و حاشیه و حرف ها و … این باشگاه می چرخه. این استراتژی، باعث ایجادتمایز، جذب احساسات و علایق طرفداران پرسپولیس و ارائه مطالب بیشتری در مورد حاشیه های تیم پرسپولیس به طرفداران این تیم شد که مطمئنا اونها برای اطلاعات بیشتر از شرایط این تیم، با میل زیادی این روزنامه رو میخرند.
     

    استقلال
     


     
    روزنامه استقلال هم شرایط مشابه با روزنامه پیروزی داره، با این تفاوت که تیم رقیب رو حمایت می کنه و بازار هدفش طرفداران تیم استقلال است و این تفاوت در پیشنهاد محصول اونهاست.
     

    هدف
     


     
    روزنامه بعدی، روزنامه هدف هستش. همونطور که مشاهده می کنید، این روزنامه هم به فوتبال پرداخته، اما با توجه به سمت چپ این روزنامه، متوجه میشیم که این روزنامه، گروه دیگه ای از بازار رو به عنوان هدف اصلی انتخاب کرده است. اونها در روزنامشون به لیگ های پایین تر، جوانان، نوجوانان، نونهالان و … هم می پردازند و به نوعی میشه گفت که پیشنهاد محصولی متفاوت اونها، مخاطبین دیگه رو مورد هرف قرار داده است. اونها ترجیح داده اند که بخش دیگری از بازار رو مورد هدف قرار بدهند و در جایی کهرقبای کمتری دارند، تمرکز کنند. بسیاری از نوجوانان و جوانان و کسانی که دنبال فوتبال و فوتبال پایه و مربیان محلی و سطوح پایین تر و …، از جمله مخاطبین و افراد جامعه هدف این روزنامه به حساب می آیند.
     

    شوت
     


     
     
    و روزنامه اخر، روزنامه شوت هستش. با توجه به تیترهای این روزنامه، میبینیم که اونها هم پیشنهاد محصولی متمایز از سایر روزنامه های بالا رو ارائه کرده اند و اونها بیش از هر روزنامه دیگه ای، به سایر ورزش ها پرداخته اند.
    همون طور که مشاهده کردید، حداقل  در ۴ مورد از روزنامه های فوق، استراتژی های به خدمت گرفته شده به وضوح مشخص است و ناشرین با تمرکز بیشتر بر روی بخش خاصی از جامعه هدف و فعالیت اختصاصی در ان بخش ها و با ارائه پیشنهاد محصولی مطابق با نیاز مخاطبین، سعی بر توسعه بازار خود داشته اند.

    امیدوارم که زیاد خستتون نکرده باشم.

    موفق و شادکام باشید.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .