Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


روش های بخش بندی بازار: استفاده از پیش فرض ها / استفاده از داده ها


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۵۵۶۸
  • در پایان این درس، دوستان متممی باید بتوانند دسته بندی کلی روش های بخش بندی بازار را شرح دهند و مفهوم اصطلاحات A-Priori و Post-Hoc را توضیح دهند.
  • همچنین انتظار می‌رود زمانی که بخش بندی بازار را در سازمان‌ها و شرکتها می‌بینند،‌ تشخیص دهند که روش بخش بندی مورد استفاده، متعلق به کدامیک از دو دسته‌ی فوق است.
  • انتظار می‌رود در پایان درس روش های بخش بندی بازار، دوستان متممی بتوانند به سادگی برای هر یک از دو شیوه‌ی استفاده از پیش فرض‌ها و استفاده از داده‌ها مثال‌های متنوع و کاربردی طراحی کرده و بیان کنند.
  • دوستان متممی در پایان این درس باید بتوانند تا حدی تشخیص دهند که برای هر کسب و کار و بازاری، کدامیک از روش های استفاده از پیش فرض‌ها و استفاده از داده‌ها مناسب و معقول است.
روش های بخش بندی بازار

در مجموعه درس‌های بخش بندی بازار، پس از اینکه در مورد بخش بندی بازار صحبت کردیم به سراغ شناخت بازارهای همگن رفتیم و دیدیم که بحث بخش بندی بازار در مدیریت بازاریابی، عملاً زمانی معنا پیدا می‌کند که با یک بازار غیرهمگن روبرو باشیم.

در ادامه در مورد فلسفه بخش بندی بازار صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا به سراغ بخش بندی بازار می‌رویم.

درس حاضر، دو شیوه کلی در بخش بندی بازار را مورد بحث قرار می‌دهد:

  • روش های بخش بندی بازار بر اساس پیش فرض‌ها (A-Priori Segmentation Methods)
  • روش های بخش بندی بازار بر اساس داده ها (Post-Hoc Segmentation Methods)

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

به همین علت  در حال حاضر صرفاً‌ بخش کوچکی از این درس برای شما نمایش داده می‌شود. 

البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد درس‌های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ

  ارزش آفرینی

  تصمیم گیری

تمرین:

همان‌طور که در اهداف آموزشی درس خواندید، فعلاً قرار نیست جزئیات اجرایی دو شیوه بخش بندی پیش فرض محور و داده محور را بدانیم و صرفاً قرار است روح و نگرش هر یک از آنها را درک کنیم.

بسیار خوب می‌شود اگر فرصت کنید و یک کسب و کار و محصول آن را تعریف کنید و سپس مانند درس فوق،‌ برای هر دو حالت A-Priori و Post-Hoc در مورد مد نظرتان، مثال بزنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مائده روشنعلی ، دیانا خورشیدی ، عادل اصغرزاده مقدم ، امین جباری اصل ، محمدعلی موسوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری بخش بندی بازار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه بخش بندی بازار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۱ نظر برای روش های بخش بندی بازار: استفاده از پیش فرض ها / استفاده از داده ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن سعیدی پور

    سلام

    من برای تمرین  برنامه ای روکه برای شرکت خودمون اجرا کردم  مینویسم .روزی که قرارشد به عنوان مدیر فروش در تهران مشغول بشم مدیرعامل به من گفت که ما قبلا فقط به الکتریکها محصولمون رو میدادیم ،بعد دیدیم که اونها توانایی مالی زیادی ندارند.بعد اومدیم چندتا بنکدار عمده رو پیدا کردیم و فقط به اونها محصولاتمون رو دادیم اینبار الکتریکیها شاکی شدند که ما قبلا با شما کار میکردیم و حالا از بنکدارها نمیخریم .کاری که ما میخواهیم الان انجام بدیم ترکیبی از این دوتاست .و بعد  خیلی راحت انگار که بخواد بگه  الان ساعت چنده و فقط باید به ساعتش نگاه کنه تا مطمن بشه گفت:ببین 100 تا الکتریکی پیدا کن توی تهران به هرکدومشون ماهی پنجاه  تا دربازکن تصویری بفروش اونوقت میتونی ماهی پنج هزارتا به راحتی بفروشی.

    تا اینجای کار تقسیم بندی بازار توسط کارخونه بر اساس پیش فرضها جلو رفته بود بعد یکی از اون پیش فرضها رو انجام داده بودند و نتیجه نگرفته بودند و رفته بودن سراغ پیش فرض بعدی و حال هم پیش فرضسوم که من باید انجام میدادم.

    من اول لیست همه الکتریکهایی که جواز کسب داشتن رو پیدا کردم و دوتا کارشناس رو با این فرم ها فرستادم سراغ الکتریکها

    فرم هامربوط به جمع کردن اطلاعات اولیه بود؛ از حدود سیصد تا الکتریکی  در مناطق مختلف و ،خلاصه ی اون سیصد تا بازدید و عنوانِ اعلام شده از طرف الکتریکی بابت عدم تمایل همکاری با شرکت .

    خوبی این جمع آوری این بود که دیگه یکبار برای همیشه ما فایل الکتریکها و موقعیت جغرافیایی اونها  و حتی علت عدم تمایلشون رو بابت همکاری  داشتیم و دیگه لازم نبود که حدس بزنیم .

    متشکرم

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .