Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


دیدگاه شما در استفاده از فایل صوتی و فهرست‌ها برای کسب و کارها


استفاده از محتوا در فضای کسب و کار

این مطلب را به طور خاص به هم‌فکری، گفتگو و بیان تجربه‌ها درباره استفاده از محتوا در فضای کسب و کار اختصاص داده‌ایم.

البته صرفاً قصد داریم از میان انواع محتوا، سه موردِ فایل صوتی، فهرست‌ها (و فهرست سوالات متداول به عنوان زیرمجموعه‌ی آن) را بررسی کنیم.

به عبارت دیگر، این مطلب برای بحث تکمیلی در کنار درس‌های زیر در نظر گرفته شده است:

  نکات مهم در تولید فایل‌های صوتی و پادکست‌ها

  نکاتی درباره تنظیم و انتشار محتواهایی که در قالب فهرست هستند

خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی تولید و ارائه‌ی هر یک از موارد فوق دارید، آن را با دوستان‌ متممی‌تان نیز در میان بگذارید.

همچنین اگر هنوز در کسب و کار خود به سراغ تولید محتوای صوتی یا فهرست نرفته‌اید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم این بحث را بهانه‌ای کنید و به این موضوع فکر کنید:

کسب و کار خودتان یا یک کسب و کار دیگر را که برایتان جذابیت دارد در یک سطر معرفی کنید.

سپس یکی از انواع محتواهای فوق را انتخاب کنید و توضیح دهید که چگونه می‌توان از آن محتوا برای بازاریابی کسب و کار مورد نظر استفاده کرد.

پیشنهاد: لطفاً به صورت دقیق توضیح دهید. به عنوان مثال اگر در مورد تنظیم فهرست، پیشنهادی دارید، چند عنوان فهرست را که فکر می‌کنید تهیه و تنظیم آنها می‌تواند مشخصاً کمک کننده باشد مطرح کنید. یا اگر به فایل صوتی اشاره می‌کنید، عناوین چند مورد از فایل‌های صوتی را بگویید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه دوره هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۳۸ نظر برای دیدگاه شما در استفاده از فایل صوتی و فهرست‌ها برای کسب و کارها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    مرتضی جان. با سلام.

    ضمن تشکر از لطفی که به ما دارید، قبل از هر گونه توضیح از اینکه زمینه‌ای برای بحث در یک زمینه‌ی واقعی و به عبارتی مطرح شدن یک مثال کاربردی ایجاد کردید، تشکر کنم.

    اتفاقاً بحثی که شما اشاره کردید دقیقاً می‌تونه یکی از مهم‌ترین کارکردهای فضای دیجیتال برای تولید محتوا باشه.

    در فضای فیزیکی، شما اگر بخواهید در زمینه‌ی تخصصی خودتان کتاب یا جزوه‌ای منتشر کنید،‌این کار عملاً اقتصادی نخواهد بود. چون حداقل تعداد مخاطبان یک کتاب باید هزار یا دو هزار نفر باشند تا انتشار آن را توجیه پذیر کند.

    این مسئله در مورد بسیاری از شغل‌های اختصاصی و شغل‌های تخصصی وجود دارد. تا زمانی که رسانه‌های دیچیتال به شکل امروز رایج نشده بودند، عملاً این نوع از دانش و تجربه، سینه به سینه نقل می‌شد.

    شاید مثال مرتبط و نه چندان دور از صنعت حمل و نقل، صنعت ریلی باشد که خود من هم در آن کار کرده ام. جدا از تعدادی مطالب عمومی و مقالات تحقیقاتی دانشگاهی، کتابهای کاربردی واقعی در این حوزه بسیار محدود و معدود است. شاید در زبان انگلیسی بتوان مواردی را پیدا کرد اما در زبان فارسی باز هم محدودیت بیشتر است و اگر مواردی هم هست با بودجه‌ها و حمایت‌های سازمانی منتشر شده. به همین دلیل این نوع از دانش و تجربه،‌بیشتر به شکل سینه به سینه منتقل می‌شود و نتیجه هم اینکه حتی شغل‌ها در این ساختارها موروثی می‌شود. بعید می‌دانم یک نفر همینطوری صبح از خواب بیدار شود و بگوید که می‌خواهد مسئول تعمیر لوکوموتیو بشود! کسی چنین دغدغه‌ای را دارد که چنین شغلی را در اطراف خود دیده باشد.

    اما فضای دیجیتال، ضمن کاهش هزینه‌ی انتشار، کمک می‌کند افرادی که در حالت عادی هیچ دسترسی به شما ندارند یا حتی از وجود شما اطلاع ندارند، به شما و اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

    قاعدتاً مخاطب چنین محتوایی را می‌توان در اولین نگاه به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که به شغلی مشابه شغل شما اشتغال دارند.

    کسانی که علاقمند هستند در مورد شغل شما بیشتر بدانند.
    دسته‌ی اول از نظر تعداد کمتر هستند. اما شبکه سازی با آنها می‌تواند توانمندی و قدرت و امکانات بیشتری را فراهم کند.
    دسته‌ی دوم از نظر تعداد بیشتر هستند و عملاً می‌توانند از آموخته‌ها و تجربیات شما درس بگیرند.

    ضمن اینکه، تولید محتوا یک تمرین دائمی است. شما در مطالب متمم هم می‌توانید به سادگی تفاوت محتوای قدیمی و جدید را در تشخیص دهید. مهارتی هم که در این حوزه به دست می‌آید قاعدتاً در حوزه‌های دیگر هم تاثیرگذار است.

    کسی که بتواند مشخصات شغل و ویژگی‌های شغلی و چالش‌های موقعیت شغلی خودش را به درستی و دقت و شفافیت تشریح کرده و برای دیگران بیان کند، در حوزه‌های دیگر هم می‌تواند محتواهای قدرتمندتر و تاثیرگذارتری تولید کند.

    در مورد اینکه در آینده چگونه می‌توان به یک مدل درآمدی یا یک مدل ایجاد منافع (از طریق شکل گیری ارتباطات قدرتمندتر) فکر کرد، در این مقطع نظری ندارم. طبیعی هم هست که پس از کمی جلوتر رفتن می‌توان در آن مورد اظهار نظر کرد.

    اما اگر تصمیم به این کار گرفتید چند پیشنهاد دارم (صرفاً‌ در حد پیشنهاد):

    * ابتدای کار را از پلتفرم‌های عمومی وبلاگ نویسی مانند بلاگفا یا پرشین بلاگ یا سرویس‌دهنده‌های مشابه استفاده کنید. هم باعث می‌شود که در نخستین گام‌ها درگیر مسائل فنی و اجرایی نشوید و اصل کار فراموش نشود و هم در موتورهای جستجو زودتر دیده می‌َشوید.

    * دیده شدن در موتورهای جستجو را کم اهمیت نگیرید. احتمالاً بسیاری از کسانی که مخاطب بالقوه شما هستند، شما را نمی‌شناسند. شما هم آنها را نمی‌شناسید و به آنها دسترسی ندارید. موتورهای جستجو در این زمینه می‌توانند کمک خوبی باشند.
    درس‌های مرتبط با سئو هم در متمم وجود دارد و برای اینکار کافی است. خود متمم هم این درس‌ها را رعایت می‌کند و همانطور که می‌دانید در بسیاری از کلمات به شدت رقابتی در ایران، رتبه‌‌های نخست را رتبه بندی موتورهای جستجو در اختیار دارد.
    درس‌های سئو: http://www.motamem.org/?p=5607

    * اگر وبلاگ نویسی در این حوزه را شروع می‌کنید تلاش کنید جنس محتوا به شکلی باشد که در نخستین نگاه، به عنوان یک وبلاگ تخصصی در یک حوزه‌ی مشخص دیده شود. این کار وفاداری مخاطب را به وبلاگ افزایش داده و همینطور شانس گشت و گذار او را افزایش می‌دهد (که هم برای شما، هم برای رتبه‌ی سایت شما و هم برای موتورهای جستجو مهم است).

    * از داستان‌ها و ماجراها و چالش‌های روزمره - در حدی که محدودیت‌های سازمانی اجازه می‌دهند - غافل نشوید. شاید برای شما بسیاری از این داستانها عادی باشد اما برای دیگران می‌تواند هیجان انگیز یا آموزنده باشد. اگر بخواهیم به سبک فلاسفه‌ی قدیم صحبت کنیم، انسان حیوانی است که روایت می‌کند و روایت شنیدن را هم به شدت دوست دارد.

    نکته آخر اینکه اگر این کار را شروع کردید، در قالب کامنت در زیر پست‌های مرتبط (شبیه همین کار امروزتان)‌ به ما هم اطلاع بدهید تا بیاییم و به محتواهای تولید شده توسط شما سر بزنیم.

    شاد و موفق باشید

    محمدرضا شعبانعلی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .