Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


درباره‌ی ارزش و اعتبار ویکی پدیا | لری سنگر و یرون لنیر


اعتبار مقاله های ویکی پدیا چقدر است؟ دیدگاه لری سنگر

لری سنگر (Larry Sanger) یک فیلسوف با سابقه‌ی تدریس فلسفه در دانشگاه است.

فیلسوفی علاقه‌مند به نظریه دانش و البته کسی که توجه به مباحث تئوریک، او را از تلاش عملی برای توسعه‌ی دسترسی همگانی به دانش و نیز پیگیری دغدغه‌ی آموزش آنلاین غافل نکرده است.

به همین علت است که سنگر تصمیم گرفت در کنار جیمی ویلز (Jimmy Wales)، ویکی پدیا را تأسیس کند.

البته این تنها تلاش لری سنگر برای ایجاد یک دایره‌المعارف آنلاین نبوده است.

او پیش از ویکی پدیا، سرپرستی ویرایش نیوپدیا (Nupedia) را بر عهده داشت. دائره‌المعارف آنلاین دیگری که توسط جیمی ویلز تأسیس شده بود و ویکی پدیا، فرزند آن محسوب می‌شود.

بخش قابل توجهی از قوانین و قواعد اولیه‌ی ویکی پدیا، توسط سنگر بنا شد، اما خود او در انتقاد به آن‌چه پایین بودن اعتبار مقالات ویکی پدیا می‌نامید، در سال ۲۰۰۲ آن را ترک کرد و تلاش کرد دایره‌المعارف‌های دیگری تأسیس کند که اعتبار مقالات آن‌ها بیشتر باشد.

Citizendum یکی از این تلاش‌ها بود که می‌توان آن را کاملاً شکست‌خورده دانست.

Infobitt تلاش دیگر او، قرار بود یک ویکی خبری باشد که قبل از لانچ شدن (در شرایطی که کدنویسی آن تمام شده بود)، به علت کمبود بودجه متوقف شد.

و در نهایت سنگر، به تیم سام کاظمیان ملحق شد تا در دایره‌المعارف Everipedia فعالیت کند. دایره‌المعارفی که در انتشار مطالب، از ویکی پدیا، آسان‌گیرتر است و در حال حاضر از نظر حجم محتوای انگلیسی، غنی‌تر از ویکی‌پدیا است (البته معمولاً گفته می‌شود که اعتبار آن، به خاطر قواعد سهل‌گیرانه، کمتر از ویکی پدیاست).

ما در مجموعه درس‌های سواد دیجیتال متمم، به مفهوم ویکی پرداخته‌ایم و در این‌جا آن مقدمات را تکرار نمی‌کنیم.

بلکه می‌خواهیم بخش‌هایی از یک نوشته‌ی لری سنگر را در زمینه اعتبار مقالات ویکی پدیا و نیز ارزش واقعی ویکی پدیا مرور کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۷۲۱ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۵۸ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۰ نظر برای درباره‌ی ارزش و اعتبار ویکی پدیا | لری سنگر و یرون لنیر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی امین ترابی

    از آنجایی که هر گونه کلی گویی در این زمینه چیزی از جنس تاتولوژی خواهد بود سعی می کنم نظرم را با مثال بیان کنم.

    تا جایی که به ذهن من می رسد اینکه ما ویکی ها رو قبول داشته باشیم یا نه مشکلی را حل نمی کند، چندی پیش که از گوگل ترنسلیت استفاده می کردم، پیغامی روی صفحه ظاهر شد که اگر مایلم به توسعه ترنسلیت گوگل کمک کنم و چون برایم تازگی داشت شروع کردم به ترجمه یک سری لغات و اصطلاحات که البته در مورد هر کدام شک داشتم از آن می گذشتم و در عوض به من یک امتیاز میدادمثلا صد کلمه 1 ستاره و دویست کلمه 2 ستاره و از طرفی چون خوانده بودم که گوگل قرار است از یک هوش مصنوعی برای ارتقاءاستفاده کند روند ترجمه را چند باری چک کردم.

    به نظر می رسد این امتیازی که گوگل به من می دهد به نوعی اعتبار سنجی برای استفاده از ترجمه های هر فرد تبدیل شود هر چند این سیستم ممکن است خود دچار مشکلاتی باشد ولی اگر وجه تسمیه هوش مصنوعی را درک کنیم باید بپذیریم که این سیستم در آینده بهبود خواهد یافت.

    پس از مدتی وقتی به وضوح پیشرفت گوگل ترنسلیت در یک سال گذشته را  میبینیم میتوانم تصور کنم، سایر ویکی ها نیز با کمک کاربران میلیونی و میلیاردی ارتقاء یابد. ولی این کاربران شاید به تنهایی یک بال برای رشد ویکی ها باشند قطعا یک ناظر از جنس هوش مصنوعی می تواند راه حل و فیلتری مناسب برای اصلاح ورودی اطلاعات باشد تا حداقل مواردی مثل سرهنگ علیفر و معمار مشهور استادیوم را شاهد نباشیم.

    مسئله دیگر این است که ما بدانیم کی و در مورد چه موضوعاتی به ویکی ها رجوع کنیم ؛ مثلا در مورد اطلاعات عمومی وسطحی یا واژگانی مثل نام یک خدای باستان یونان که در یک متن نمی دانیم به تلمیح از چه موضوعی به آن اشاره شده ویکی ها کارسازند ولی در مورد اینکه مشکل توربین کارخانه چطور حل می شود  یا اقتصاد ما با چه مشکلاتی رو به روست نیاز به مقالات معتبر ، کتاب و یا دوره های آموزشی داریم، چون اساسا محتوا و دانش کاربردی و به روز اغلب رایگان ارائه نمی شود چرا که در واقع تولید آن نیز هزینه های زمانی و مالی متناسب با خودش را دارد.

    مهمتر از بحث ویکی ها در کل دیدگاه لری سنگر از این جهت که بدون سوگیری به نظرم آمد، برایم جالب بود و امیدوارم من هم روزی بتوانم مزایا و معایب یک پدیده را تفکیک کنم و بدون سوگیری آن را تحلیل کنم.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .