Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اتمیزه کردن محتوا (Content Atomization) | محتوای اتمیزه چیست و چه کاربردی دارد؟


اتمیزه کردن محتوا - محتوای اتمیزه

اصطلاح اتمیزه کردن محتوا یا Content Atomization چندان تازه نیست. نخستین بار این اصطلاح را Todd Defen در سال ۲۰۰۸ به کار برد (+). بعد از آن فعالان و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا هر یک به سبک و سلیقه‌ی خود به آن پرداختند و «اتمیزه کردن محتوا» را به شیوه‌ای که مناسب و کاربردی می‌دیدند تفسیر کردند و تکنیک‌هایی برای آن برشمردند.

در این درس ابتدا درباره‌ی تعریف اتمیزه کردن محتوا صحبت کرده و سپس برخی از تکنیک‌های آن را فهرست خواهیم کرد. در پایان هم برخی از مزایای ارائه‌ی محتوای اتمیزه را مرور می‌کنیم.

منظور از اتمیزه کردن محتوا چیست؟

نخستین چیزی که با اصطلاح «اتم» و «اتمیزه کردن» به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ احتمالاً این‌که چیزی را به خُردترین و ریزترین اجزایش تقسیم کنیم. اتمیزه کردن محتوا هم به همین معناست.

این‌که یک محتوای طولانی (Long-form Content) با جزئیات فراوان را به بخش‌های کوتاه‌تر و کوچک‌تری تقسیم کرده و از این «خُرده محتوا»‌ها به شکل جداگانه استفاده کنیم.

همان‌طور که به سادگی می‌توانید حدس بزنید این استراتژی برای همه‌ی کسانی که در زمینه‌ی تولید محتوا فعالیت می‌کنند قابل استفاده نیست. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا این روزها صرفاً برای تولید مایکرو کانتنت و مینی کانتنت وقت می‌گذارند. مثلاً بیشتر محتوای آن‌ها در قالب‌های زیر ارائه می‌شود:

  • توییت‌ها و رشته‌توییت‌ها
  • پست‌ها و استوری‌های اینستاگرامی و ویدئوهای یک یا دو دقیقه‌ای
  • مقاله‌های چند صد کلمه‌ای در سایت‌ها و وبلاگ‌ها
  • مطالب کوتاهی که در کانال تلگرام یا سایر نرم‌افزارهای پیام‌رسان منتشر می‌شوند

قاعدتاً چنین افراد / سازمان‌هایی نمی‌توانند به سراغ استراتژی عرضه‌ی محتوای اتمیزه حرکت کنند. چون از همان ابتدا، محتوای تولیدی‌شان در حد چند اتم است.

این نوع تولیدکنندگان محتوا در صورت تمایل باید به سراغ استراتژی تجمیع و ترکیب محتوا (Aggregation / Compilation) بروند و با ترکیب خُرده‌محتواهای خود، محتواهای بزرگ‌تر و کامل‌تری ارائه کنند. مثلاً کسی که به تدریج و در طول یک سال صد پست اینستاگرامی درباره‌ی تکنیک‌های سئو منتشر کرده ممکن است تصمیم بگیرد آن‌ها را کنار هم گذاشته و در قالب یک فایل PDF برای دانلود در اختیار مخاطبانش قرار دهد.

اتمیزه کردن محتوا به کار کسانی می‌آید که اهل تولید محتواهای بزرگ و طولانی هستند. مثلاً:

  • ویدئوهایی چند ده دقیقه‌ای یا چند ساعته تولید کرده‌اند و در سایت یا IGTV اینستاگرام خود منتشر کرده‌اند
  • فایل‌های صوتی طولانی و پادکست تولید کرده‌اند
  • در وبلاگ خود مقاله‌های چند هزار کلمه‌ای یا سلسله مقاله نوشته‌اند
  • کتاب کاغذی یا دیجیتال تألیف و عرضه کرده‌اند

این افراد می‌توانند از استراتژی اتمیزه کردن محتوا برای ترویج محتوا و کسب دستاوردهای بیشتر از محتواهای فعلی خود استفاده کنند.

تکنیکهای اتمیزه کردن محتوا

فرض کنیم یک محتوای متنی طولانی، یک مصاحبه‌ی صوتی یا تصویری طولانی یا مثلاً یک کتاب منتشر کرده‌اید. تکنیک‌های زیر صرفاً نمونه‌هایی از روش‌های اتمیزه کردن این محتوا هستند:

انتخاب تک‌جمله‌های کلیدی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با یک نقل‌قول از یک نویسنده روبه‌رو شوید و بسیار لذت ببرید. وقتی منبع را می‌بینید، متوجه می‌شوید که خودتان اصل آن مطلب (مثلاً کتاب داستانی/غیرداستانی) را دیده‌اید و خوانده‌اید، اما آن جمله توجه شما را جلب نکرده است.

احتمالاً این مسئله برای محتواهای شما هم پیش می‌آید. چه بسا جمله‌هایی کلیدی در کتاب،‌ مقاله یا فایل صوتی شما باشد که چندان مورد توجه مخاطب قرار نگیرد. چرا خودتان این جمله‌ها را جدا نکنید و به شکل مستقل منتشر نکنید؟

برای این تک‌جمله‌ها می‌توان برنامه‌های متعددی داشت. مثلاً می‌توانید آن‌ها را توییت کرده یا در قالب عکس‌نوشته در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

ساختن اسلاید برای بخش‌هایی از محتوا

کار دیگری که می‌توانید برای اتمیزه کردن محتوای خود انجام دهید این است که بخش‌های کوچکی از محتوا را انتخاب کرده و در قالب اسلاید منتشر کنید. این اسلایدها می‌توانند در همان کانال قبلی یا در یک کانال مستقل ارائه شوند.

استفاده از کانال قبلی یعنی این‌که مثلاً وقتی یک پست طولانی وبلاگی منتشر کرده‌اید، می‌توانید اسلایدها را در قالب پست مستقلی در همان وبلاگ منتشر کنید.

استفاده از کانال متفاوت به این معناست که مثلاً اسلایدها را در سایتی مثل Slideshare ارائه کرده و یا در قالب یک پست اینستاگرامی در اختیار مخاطبان قرار دهید.

توجه داشته باشید که اگر کل محتوا (سخنرانی / مصاحبه / فایل ویدئویی / کتاب / مقاله) را به اسلاید تبدیل کنید، دیگر به این کار «اتمیزه کردن» نمی‌گویند. شما در این‌جا محتوای خود را بازسازی / بازآفرینی (Repurpose) کرده‌اید.

وقتی از «اتمیزه کردن» حرف می‌زنیم تأکیدمان بر این است که صرفاً بخش کوچکی از محتوا را برای این کار انتخاب می‌کنیم. حتی اگر قرار است تمام محتوا به اسلاید تبدیل شود، در اتمیزه کردن، این کار را در طول زمان و به شکل سریالی و در قالب چند مجموعه اسلاید عرضه می‌کنیم.

منتشر کردن یک بخش از محتوا بدون تغییر فرمت آن

یکی از روش‌های ابتدایی اما کاربردی در اتمیزه کردن این است که بخشی از محتوا را انتخاب کرده و همان را بدون تغییر فرمت، بازنشر کنید.

مثلاً فرض کنید یک ویدئوی یک ساعته‌ی گفتگوی دو نفره اینستاگرامی را در قالب IGTV منتشر کرده‌اید. ممکن است به نتیجه برسید که این گفتگو یک دقیقه‌ی کلیدی و جذاب دارد و تصمیم بگیرید آن یک دقیقه را جدا کرده و در قالب یک پست مستقل ارائه کنید.

یا ممکن است یک فصل از کتاب خود را به شکل رایگان و آزاد در وبسایت خود برای دانلود قرار داده و در شبکه‌های اجتماعی عرضه کنید.

توجه داشته باشید که بسیاری از ناشران چند صفحه‌ی اول کتاب خود را که معمولاً شامل فهرست مطالب می‌شود در سایت‌هایشان عرضه می‌کنند. اما این کار را نمی‌توان نمونه‌ی خوبی از اتمیزه کردن دانست. معمولاً اتمیزه کردن وقتی موفق است که بخش جداشده، به شکل مستقل قابل استفاده باشد.

بسیاری از ناشران معتبر بین‌المللی با همین انگیزه اجازه می‌دهند که برخی از فصل‌های کوتاه کتاب‌هایشان به شکل دیجیتال و کاملاً مستقل و رایگان در فضای وب منتشر شود.

نقل بخشی از محتوا در قالب نویسنده‌ی مهمان

اگر این امکان را دارید که در وبلاگ دوستان‌تان یا در سایت‌های خبری و تحلیلی و آموزشی مطلبی منتشر کنید، یک روش خوب برای اتمیزه کردن این است که به عنوان نویسنده‌ی مهمان یکی از بخش‌های محتوای خود را در قالب یک مقاله در آن سایت‌ها و بلاگ‌ها عرضه کنید.

توجه داشته باشید که در این‌جا از رپورتاژ آگهی حرف نمی‌زنیم. شما قرار نیست به شکل مستقیم برای محتوای خود تبلیغ کرده یا مخاطب را به تهیه / خواندن / شنیدن آن محتوا دعوت کنید. شما صرفاً بخشی از محتوای خود را جدا می‌کنید و به شکل مستقل و کاملاً قابل استفاده در اختیار مخاطب قرار می‌دهید.

این که مخاطب بعداً شما را دنبال کرده و نسخه‌ی کامل محتوا را ببیند کاملاً در اختیار اوست.

استفاده در ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ

اگر برنامه‌‌ی ثابت ارسال ایمیل برای مخاطبان خود دارید یا گه‌گاه برای مخاطبان خود اس‌ام‌اس می‌فرستید، اتمیزه کردن در این‌جا هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

باز هم توجه داشته باشید که در اتمیزه کردن باید یک محتوای مستقلِ قابلِ‌ استفاده عرضه کنید. پس اگر پیامک بفرستید که «فلان مطلب منتشر شد و روی لینک زیر کلیک کنید» عملاً محتوای خود را اتمیزه نکرده‌اید.

هم‌چنین اگر ایمیل بزنید که «این سه خط اول فلان مقاله است،‌ اگر دوست دارید بقیه‌اش را بدانید بروید به سایت ما سر بزنید و ادامه‌‌اش را بخوانید» صرفاً محتوای خود را پروموت کرده‌اید و نمی‌توانید بگویید آن را اتمیزه کرده‌اید.

زمانی می‌توانید بگویید محتوا اتمیزه شده که بخشی از آن را در ایمیل خود بیاورید و مخاطب بدون مراجعه به اصل محتوا بتواند از آن استفاده کند. بدیهی است که شما اشاره می‌کنید این مطلب را از کجا آورده‌اید و اگر مخاطب تمایل داشت، می‌تواند به منبع اصلی هم سر بزند.

انتشار فایل‌های صوتی کوتاه

اگر یک محتوای متنی طولانی تولید کرده‌اید یا مثلاً وبیناری کامل و مفصل داشته‌اید، یک روش جالب اتمیزه کردن می‌تواند این باشد که بخش کوچکی از متن یا وبینار را در قالب یک فایل صوتی کوتاه تعریف کرده و منتشر کنید.

باز هم به این اصل مهم توجه داشته باشید که فایل صوتی شما باید به شکل یک مطلب مستقل قابل استفاده باشد. نه این‌که صرفاً مخاطب را تشنه و عصبانی کند و بعد از گوش دادن به آن، هیچ چیزی به دست نیاورد.

طراحی آزمون با یک یا چند سوال

یک روش جذاب دیگر هم برای اتمیزه کردن محتوا می‌تواند تهیه و تولید یک یا چند سوال چندگزینه‌ای بر اساس بخشی از محتوا باشد. البته باید جواب مختصر این سوال‌های چندگزینه‌‌ای را هم ارائه کنید (چون قرار نیست کسی «به اجبار» به سراغ محتوای اصلی برود).

چنین سوال‌هایی را می‌توان در سایت و وبلاگ و یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. این روزها که در استوری اینستاگرام هم امکان طرح کوییز‌های ساده وجود دارد، نشر چنین محتوایی دشوار نخواهد بود.

باز هم دقت کنید که قرار نیست تمام مقاله / مصاحبه / پادکست / فیلم خود را به پرسش‌های چندگزینه‌ای تبدیل کنید. چون هدف شما در این‌جا Repurpose نیست. صرفاً می‌خواهید بخش کوچکی از محتوای خود را به شکل دیگری تولید و عرضه کنید.

روش‌های اتمیزه کردن محتوا به این چند مورد که در این‌جا اشاره کردیم محدود نیست. از آن‌جا که اتمیزه کردن یک کار خلاقانه است، نمی‌توان برای آن حد و مرزی قائل شد و هر کس ممکن است با تکیه بر تجربه و خلاقیت خود، روش‌های متفاوتی را انتخاب و استفاده کند.

اتمیزه کردن محتوا چه فایده‌ای دارد؟

شما یک بار منابع خود را صرف کرده‌ و یک محتوا تولید کرده‌اید. هر چقدر بیشتر بتوانید این محتوا را خرج کنید و اصطلاحاً «بدوشید» (Milking)، بهره‌وری شما بیشتر خواهد شد.

پس اولین هدف از اتمیزه کردن، افزایش بهره‌وری منابع در تولید محتواست.

طبیعتاً اتمیزه کردن می‌تواند یکی از تکنیک‌های Content Promotion یا ترویج محتوا هم باشد. بخشی از کسانی که با محتوای اتمیزه رو‌به‌رو می‌شوند، تصمیم می‌گیرند به محتوای اصلی هم مراجعه کرده و آن را هم مصرف کنند (ببینند / بخوانند / بشنوند).

حتی اگر چنین هم نشود، شما آگاهی از برندتان را در جامعه‌ی هدف افزایش داده‌اید و افراد بیشتری نام / برند شما را دیده و شنیده‌اند.

اتمیزه کردن در بعضی از حالت‌ها می‌تواند به سئو هم کمک کند. چون می‌توانید مخاطب را  برای مدت بیشتری در وب‌سایت خود نگه دارید یا بین رسانه‌های خود جابه‌جا کنید و با این کار، عمق کلیک را افزایش داده و یا برای محتوای خود بک‌لینک معتبر بسازید.

اتمیزه کردن با عرضه‌ی قطره‌چکانی محتوا فرق دارد

وقتی از اتمیزه کردن حرف می‌زنیم، منظورمان این است که اصل محتوا تولید و عرضه شده و مخاطب می‌تواند به شکل رایگان یا با پرداخت پول یا با عضویت در یک وبسایت یا به هر شیوه‌ی دیگر به آن دسترسی پیدا کند. یعنی بلافاصله بعد از دسترسی به یک «اتمِ محتوا» اگر مخاطب علاقه داشت، باید بتواند به کل محتوا دسترسی داشته باشد.

پس اگر قبل از عرضه‌ی محتوا، بخش‌های کوچکی از آن را عرضه کنید، نمی‌توانید بگویید که به سراغ استراتژی اتمیزه‌ کردن رفته‌اید. مثلاً فرض کنید کسی هنوز کتابی را منتشر نکرده و گاه و بیگاه «چند جمله از کتاب منتشرنشده‌ی …» را عرضه می‌کند. و یا این‌که نسخه‌ی اصلی یک فایل صوتی را منتشر نکرده و برای روزها و هفته‌ها، بخش‌های کوتاهی از آن را منتشر می‌کند.

این‌که چنین کارهایی مفید است یا نه و این‌که مخاطب را علاقه‌مند می‌کند یا خسته و آزرده، از یک مورد به مورد دیگر فرق می‌کند. اما مهم است که بدانیم و به خاطر داشته باشیم که ماهیت عرضه‌ی قطره‌چکانی با اتمیزه کردن محتوا تفاوت دارد و با هدف‌های متفاوتی هم به‌کار گرفته می‌شوند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۵۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۸ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

آیا نمونه‌ی موفقی از اتمیزه کردن محتوا در ذهن دارید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    آرمین روحانی ، خسرو ، سیدرضا محتسبی ، مونا محمدی ، زهرا معصومی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۳ نظر برای اتمیزه کردن محتوا (Content Atomization) | محتوای اتمیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد صادق اسلمی

    اگر بخوام یه نمونه‌ی خوب (نه عالی) از اتمیزه کردن محتوا بزنم به نظرم آژانس بازاریابی نوین مثال مناسبی باشه.

    من نوین رو به واسطه وبلاگ خوبش میشناسم و مطالبی که معمولا به صورت ترجمه و گاهی هم تالیف در مورد بازاریابی دیجیتال منتشر میکنه.

    بعدا فهمیدم که نوین خدماتی هم ارائه میده و اصلا درآمدش هم از این طریق بوده. خدماتی مثل گوگل ادورز و برگزاری کمپین و تولید محتوا برای کسب و کارها و تولید ویدئوهای آموزشی و ...

    چندماهی میشه که نوین به صورت جدی توی شبکه‌های اجتماعی فعالیت میکنه. یادمه سعید رهبری (مدیر نوین) توی یکی از قسمت‌های کافه محتوا میگفت ما دیدم روزی چندین هزار نفر میان توی وبلاگ اما بعد میرن و پشت سرشون رو هم نگاه نمی‌کنن. واسه همین خواستیم کاری بکنیم که بلاخره مخاطب رو یه جا نگه داریم که از دستشون ندیم مثل اینستاگرام نوین

    به نظرم نوین خدماتی که ازش پول درمیاره رو در قالب استوری‌ها اتمیزه میکنه و مطالب آموزشی وبلاگش رو در قالب پست‌های اینستاگرام.

    این برای من مخاطب هم جالبه وقتی صفحه اینستاگرام نوین رو باز میکنم می‌بینم که مطالب آموزشی خوبی داره و تبلیغاتی نیست و اون رو فالو میکنم در صورتی که اون خدماتش رو در قالب استوری‌هاش اتمیزه کرده و البته هم در پست‌ها و هم در استوری‌ها لحن نوشته‌ها از حالت رسمی که در داخل سایت هست به عامیانه تغییر کرده.

    به طور کلی من وقتی اینستاگرام نوین رو می‌بینم انگار با یه نسخه اتمیزه شده از کل سایتش روبه رو هستم.

     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .