Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)

بهترین کتابهای تفکر سیستمی | معرفی چند کتاب درباره تفکر سیستمی

معرفی کتاب تفکر سیستمی (مدیریت پیچیدگی و آشوب)

کتاب تفکر سیستمیقرارچه‌داغی از بزرگان صاحب‌نظر در زمینهٔ تفکر سیستمی و از دوستان نزدیک و همکاران راسل اکاف است. کتاب تفکر سیستمی قراچه داغی در بسیاری از دانشگاه‌های جهان در فهرست منابع آموزش نگرش سیستمی است.

قراچه‌داغی به طور ویژه‌ای به سیستم‌های بزرگ و پیچیده توجه دارد. به همین علت کتابش مرجع مناسبی برای شروع مطالعه در زمینهٔ تفکر سیستمی نیست. اما اگر با این بحث از قبل آشنا هستید و کتاب‌ها و مقالات متعددی در این باره مطالعه کرده‌اید، کتاب قراچه‌داغی می‌تواند مکمل ارزشمند و آموزنده‌ای برای مطالعات قبلی‌تان باشد.

معرفی کتاب تفکر سیستمی قراچه داغی

معرفی کتاب تفکر سیستمی

مقدمه‌ای بر تفکر سیستمیکتاب مقدمه‌ای بر تفکر سیستمی نوشتهٔ دنلا مدوز یکی از کتاب‌های مطرح در زمینهٔ آموزش تفکر سیستمی است که برای مبتدیان نوشته شده است. این کتاب پس از مرگ دنلا مدوز بر اساس جزوه‌هایی که به دانشجویانش می‌داد تدوین و منتشر شده است. اگر تا کنون کتابی دربارهٔ تفکر سیستمی نخوانده‌اید، کتاب مدوز به عنوان یکی از بهترین کتابها برای مطالعه در این زمینه است و می‌تواند گزینهٔ بسیار خوبی برای شروع یادگیری شما باشد.

مدوز کتاب دیگری هم دربارهٔ محدودیت‌های رشد دارد که از آثار کلاسیک و تأثیرگذار در فضای دینامیک سیستم‌ها محسوب می‌شود.

معرفی کتاب تفکر سیستمی

معرفی کتاب رقص تغییر

می‌توان گفت رقص تغییر، بعد از پنجمین فرمان، مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب پیتر سنگه است. کتابی که به مدیریت تحول در کسب و کار و سازمان می‌پردازد.

این کتاب را می‌توانید ادامه‌ی کتاب پنجمین فرمان در نظر بگیرید؛ یا این‌که به صورت کاملاً مستقل آن را مطالعه و بررسی کنید. البته باور ما این است که مطالعه‌ی پنجمین فرمان، می‌تواند به درک بهتر و ساده‌تر رقص تغییر کمک کند.

نگاه پیتر سنگه و همکارانش در این کتاب، برای توصیف و تحلیلِ پروژه‌ی تحول در سازمان‌ها، کاملاً با چارچوب‌های تفکر سیستمی هم‌خوان است و از این منظر، کل کتاب را می‌توان یک پروژه‌ در نظر گرفت: پروژه‌ای که می‌کوشد آموزه‌های تفکر سیستمی را در تغییرات سازمانی به‌کار بگیرد.

معرفی کتاب رقص تغییر

معرفی کتاب پنجمین فرمان

"کتابپیتر سنگه علاقه‌مند است تاکید کند که کتاب پنجمین فرمان در مورد یادگیری سازمانی است.
این عنوانی است که به عنوان تیتر فرعی، روی جلد کتاب هم دیده می‌شود.
اما در میان مخاطبان این کتاب همچنان با موضوع تفکر سیستمی شناخته می‌شود.
اگر قصد داشته باشید تنها یک کتاب در مورد تفکر سیستمی بخوانید،‌ احتمالاً بسیاری از افراد آشنا و متخصص در این حوزه، کتاب پنجمین فرمان را به شما توصیه خواهند کرد.

معرفی کتاب پنجمین فرمان

معرفی کتاب درباره سیستمهای هدفمند

کتاب درباره سیستمهای هدفمند

راسل اکاف از بنیان‌گذاران تفکر سیستمی است؛ فردی آن‌قدر مهم و تأثیرگذار که نمی‌شود کسی ادعا کند با تفکر سیستمی آشناست اما اکاف را نمی‌شناسد. از نظر جایگاه و اهمیت می‌توان اکاف و برتالانفی را در یک رده دانست.

اکاف کتاب‌ها و مقالات فراوانی در زمینهٔ سیستم‌ها و نظریهٔ سیستمی نوشته است. با وجودی که نوشته‌های او ظاهراً دربارهٔ یک موضوع هستند و همگی حول تفکر سیستمی تدوین شده‌اند، محتوای آن‌ها بسیار متنوع است. در حدی که ممکن است یک نفر یکی از آثار وی را کامل درک کند و نوشتهٔ دیگری از او را اصلاً متوجه نشود.

کتاب «دربارهٔ سیستم‌های هدفمند» یا «On Purposeful Systems» یکی از دشوارفهم‌ترین و در عین حال کلیدی‌ترین آثار اوست. در حدی که جمشید قراچه‌داغی در کتاب تفکر سیستمی خود، این کتاب اکاف را کاری غول‌آسا (herculean) می‌نامد. این کتاب کلاسیک که نطفهٔ آن در سال ۱۹۴۱ شکل گرفته و نهایتاً با همکاری فِرِد اِمِری در سال ۱۹۷۲ به پایان رسیده و منتشر شده، امروزه کمتر خوانده می‌شود. اما بسیاری از نکاتی که در تعریف سیستم و تفکر سیستمی می‌خوانیم، مستقیم یا غیرمستقیم از این کتاب نقل می‌شوند.

معرفی کتاب درباره سیستمهای هدفمند

معرفی کتاب پویایی شناسی کسب و کار

کتاب پویایی شناسی کسب و کارکسی را که با تحلیل دینامیکی سیستمها آشناست پیدا کنید و بپرسید اگر فقط قرار باشد یک کتاب مرجع در این زمینه به شما معرفی کند، کدام کتاب را پیشنهاد خواهد کرد؟

پاسخ تقریباً مشخص است: کتاب دینامیک سیستمها نوشتهٔ جان استرمن.

عنوان این کتاب Business Dynamics است. اما معمولاً آن را با نام دینامیک سیستم می‌شناسند. حتی یکی از دو ترجمهٔ این کتاب به جای پویایی شناسی کسب و کار با عنوان پویایی شناسی سیستمها به بازار عرضه شده است.

کتاب استرمن، با وجودی که نه چندان جدید است و نه چندان خوش‌خوان؛ و حتی از نظر ظاهری هم با هزار صفحه و جلدی سخت و سنگین، چندان خوش‌دست نیست؛ هم‌چنان معتبرترین مرجع این حوزه محسوب می‌شود.

استرمن، استاد دانشگاه MIT و شناخته‌شده‌ترین دانشمند زنده در حوزه‌ی دینامیک سیستم، در این کتاب موضوعات بسیار متنوعی را از منظر دینامیک سیستم‌ها بررسی کرده است.

معرفی کتاب پویایی شناسی کسب و کار

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محسن مجیدی ، سید علی اکبر سجادی ، محسن میرحسینی ، محمدرضا ، رضا حسن زاده

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

یک نظر برای بهترین کتابهای تفکر سیستمی | معرفی چند کتاب درباره تفکر سیستمی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .