Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


قطب جنوب کجاست؟ قاره جنوبگان (آنتارکتیکا) چه ویژگی‌هایی دارد؟


قطب جنوب کجاست؟

قاره جنوبگان (Antarctica) تنها قاره‌ای است که ساکنان بومی ندارد.

این قاره بر اساس تعریف جغرافی‌دان‌ها، بیابان محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن این مسئله، می‌توان گفت بزرگترین بیابان روی زمین است.

قاره‌ای که قطب جنوب را در خود جای داده است و رکورد سردترین دمای ثبت شده بر روی کره‌ی زمین (حدود ۸۹ درجه سانتی گراد زیر صفر) را نیز در اختیار دارد.

بخش عمده‌ای از سطح قاره جنوبگان (حدود ۹۸%) با یخ پوشیده شده و متوسط ضخامت این یخ‌ها حدود ۱۸۰۰ متر برآورد می‌شود.

برآورد می‌شود که ۹۰% کل یخ‌های کره زمین، در قاره جنوبگان وجود داشته باشد.

قاره جنوبگان - بزرگترین قطعه یخ روی کره زمین

معاهده قطب جنوب (سیستم پیمان جنوبگان)

جنوبگان و قطب جنوب منطقه‌ای است که ساکنان بومی ندارد. بنابراین کسی نمی‌تواند به شکل طبیعی و عرفی در این منطقه ادعای حق آب و خاک داشته باشد. همین نکته باعث شده که کشورهای مختلف از این «بی‌صاحب» بودن استفاده کرده و بکوشند صاحب بخشی از قطب جنوب باشند. قبل از پایان جنگ جهانی دوم،

البته در سال ۱۹۵۹ دوازده کشور معاهده‌ای به معاهده قطب جنوب (Antarctic Treaty) امضا کردند که تعداد آنها امروز به ۵۰ کشور رسیده است. این پیمان به نوعی توافقی برای حفظ قاره جنوبگان و همچنین سیاست گذاری مشترک در مورد استفاده و بهره برداری از آن (خصوصاً برای کاربردهای تحقیقاتی) است.

این معاهده حاصل یک سال مذاکره پنهانی آن دوازده کشور در سال ۱۹۵۸ است.

سیستم پیمان جنوبگان

معاهده قطب جنوب

کنفرانس در واشنگتن درباره وضعیت جنوبگان – ۱۹۵۹ (منبع)

در دوران جنگ سرد، بیشتر نگرانی‌ها از این بود که مبادا جنگ آمریکا و شوروی به قطب جنوب کشیده شود. یا فعالیت‌های اتمی و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای در جنوبگان انجام شود. به همین علت، بیشتر تمرکز معاهده قطب جنوب بر این بود که جنوبگان باید همیشه در وضعیت صلح باقی بماند و جز برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به‌کار گرفته نشود. هم‌چنین هرگونه فعالیت هسته‌ای در جنوبگان ممنوع شد.

با توجه به نوع نگرانی‌هایی که در آن زمان وجود داشت – و در سیستم پیمان جنوبگان هم منعکس شد – عملاً معاهده قطب جنوب نتوانست مشکل ادعای مالکیت را حل کند. بلکه صرفاً وضعیتی را که در آن زمان وجود داشت، قفل (یا دقیق‌تر بگوییم: منجمد) کرد. یعنی هیچ‌یک از ادعاهای مالکیت بر قطب جنوب و قاره جنوبگان در این پیمان رد نشد (تأیید هم نشد). در عین حال، تأکید شد که هیچ ادعای مالکیت جدیدی پذیرفته نخواهد شد.

بنابراین عملاً ادعای مالکیت کشورهای انگلیس، نیوزیلند،‌ نروژ، فرانسه،‌ استرالیا، شیلی و آرژانتین بر روی مناطقی از جنوبگان باقی ماند. اگر چه این ادعا را بسیاری از کشورهای جهان نپذیرفته‌اند.

بادهای قطبی

ما معمولاً تصاویر آرام قطب جنوب و قاره جنوبگان را می‌بینیم. اما جنوبگان منطقه‌ای بادخیز است و برخی از تندترین بادهای جهان را تجربه می‌کند. بادهایی که سرعت‌شان به راحتی از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت فراتر می‌رود و گاهی تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد.

شدیدترین بادهای قطبی معمولاً از نوع باد کاتاباتیک (باد پایین‌رو) هستند. چون معمولاً هوای فشرده از سمت کوه‌ها و نقاط مرتفع که سردترند به سمت پایین‌ می‌آید و باد ایجاد می‌کند.

بادهای قطبی

عکس پنگوئن در باد

پنگوئن‌ها در جنوبگان

از دوران کودکی و درس‌های مدرسه آموخته‌ایم که پنگوئن ها در قطب جنوب زندگی می‌کنند. همین آموختهٔ کودکی، به همراه انبوه عکس های پنگوئن که در یخ‌های قطبی می‌بینیم، باعث شده که پنگوئن برای بسیاری از ما به نماد قطب جنوب و قاره جنوبگان تبدیل شود.

عکس پنگوئن در قطب جنوب

این یک واقعیت است که پنگوئن‌ها نماد نیمکرهٔ جنوبی زمین هستند. در نیمکره شمالی و قطب شمال پنگوئن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که پنگوئن‌ها به دلیل ناتوانی در پرواز نتوانسته‌اند راه زیادی طی کنند و از مناطقی که در آن به وجود آمده‌اند دور شوند. اما مهم است به خاطر داشته باشیم که نیاز اصلی پنگوئن‌ها یخ و سرما نیست. بلکه آبِ مغذی است (+). و البته جمعیت آن‌ها در مناطقی رشد می‌کند که به سادگی شکار نشوند (چون نمی‌توانند به سرعت فرار کنند).

وجود خرس قطبی، گرگ و روباه قطبی باعث می‌شود که قطب شمال ناحیهٔ مناسبی برای زندگی پنگوئن‌ها نباشد (به فرض که به آن‌جا برسند که ظاهراً هرگز نرسیده‌اند).

در ادامه سه عکس پنگوئن از کارهای آلبرت دروس (Albert Dros) را ببینید تا در خاطرتان بماند که پنگوئن‌ها را می‌شود در جایی غیر از کوه‌های یخ هم دید. این عکس‌ها تقریباً در روزهای گرم قاره جنوبگان ثبت شده‌اند (دمای صفر تا پنج درجهٔ سانتی‌گراد):

عکس پنگوئن عکس پنگوئن واقعی بچه پنگوئن

اما به گزارش Livescience، موجودات کوچک زیادی (از جمله خرس آبی و برخی انواع کرم‌ها) در میان ساکنان قطب جنوب وجود دارند که از لحاظ جمعیت بسیار بزرگتر از پنگوئن‌ها هستند (+).

موجودات ساکن قاره جنوبگان و قطب جنوب

البته اگر فرصت دارید، حتماً مجموعه عکس پنگوئن تهیه شده توسط پاول نیکلن را ببینید.

درست است که موجودات دیگری هم در قطب جنوب زندگی می‌کنند، اما هنوز پنگوئن‌ها را می‌توان نماد این ناحیه در نظر گرفت.

قاره جنوبگان، تنها قاره‌ای است که برای آن ساعت رسمی نیز تعریف نشده است.

افرادی که در آنجا حضور دارند، عموماً زمان را بر اساس ساعت رسمی کشور خود می‌سنجند و محاسبه می‌کنند.

گارد ساحلی در قطب جنوب - قاره جنوبگانطبیعت دست نخورده، سرمای طبیعی، حجم بزرگ یخ‌ها، سقوط شهابسنگ‌ها و ده‌ها عامل دیگر دست به دست هم داده‌اند تا قاره جنوبگان به یک مرکز تحقیقاتی بزرگ بین المللی تبدیل شود.

آنتارکتیکا؛ فضایی جذاب برای معماران

معماری مثل هر هنر دیگری از جنس خلق است. هر فضا و بستر جدیدی که فرصت تازه‌ای برای خلق فراهم کند، معماران را به خود می‌خواند. آنتارکتیکا هم چنین بوده است:

سرزمینی دست‌نخورده که به سیاره‌ای دیگر شبیه است؛ محققانی که در آن‌جا مستقرند و می‌کوشند جنوبگان را بهتر بشناسند؛ گردشگرانی که رویای رفتن به جنوبگان را در سر می‌پرورند و هر چقدر زیرساخت‌ها در قاره جنوبگان بیشتر شکل بگیرند، میل و شوق آن‌ها بیشتر می‌شود.

همهٔ این‌ها می‌توانند نطفه‌ای برای فکر کردن و ایده‌پردازی باشند. طبیعی است معماری که با این منطقه آشنا می‌شود از خود بپرسد: «یک فضای تحقیقاتی-اقامتی در قطب جنوب باید چگونه باشد؟»

یکی از معروف‌ترین پاسخ‌ها را سرجیو رادو پاپ (Sergio-Radu Pop) با همکاری استودیو زاها حدید عرضه کرده است. او در قالب یک پروژه معماری، نشان داده که چگونه می‌توان یک بندرگاه پژوهشی-‌اقامتی را روی یک کوه‌یخ بنا کرد. نگاهی به چند تصویر از این پروژه تا حدی ما را با فضایی که ممکن است جنوبگان در دهه‌های آینده تجربه کند، آشنا می‌کند (+):

بندر توریستی تحقیقاتی قطب جنوب - پروژه معماری

پروژه معماری - یک لابراتور تحقیقاتی آینده‌گرا

ایستگاه های تحقیقاتی قطب جنوب

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم باید بیشتر از واژه‌ی قاره جنوبگان (معادل Antarctica)‌ به جای قطب جنوب (South Pole) استفاده کنیم.

چون قطب جنوب عملاً یک نقطه است و نه یک ناحیه.

اما به دلیل غلط مصطلحی که رایج شده است، متمم هم گاهی این دو واژه را کنار هم به کار می‌برد تا به گوش و ذهن، آشناتر باشد.

دست نخورده بودن، جریان باد و سرمای شدید و امکان مشاهده بهتر به آسمان بدون نورهای مزاحم، تنها بخشی از دلایلی هستند که قطب جنوب و قاره جنوبگان را برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، جذاب می‌کنند.

نشریه‌‌ی Nature، بنیاد بین المللی قطب و برنامه ایالات متحده برای قاره جنوبگان،بخشی از فرصت‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی در قاره جنوبگان را فهرست کرده‌اند.

تلسکوپ قطب جنوب | نقطه‌ای ایده‌آل برای رصد آسمان

.

تلسکوپ قطب جنوب

تلسکوپ قطب جنوب (منبع عکس)

قطب جنوب و قاره جنوبگان محلی مناسب برای ایستگاه های تحقیقاتی در حوزه نجوم است

عکس تلسکوپ قطب جنوب

عکس دیگری از تلسکوپ قطب جنوب (منبع)

یخ‌های دست نخورده

فراموش نکنیم که ۹۸ درصد سطح قاره جنوبگان با یخ پوشیده شده و ۷۰% از آب تازه و دست نخورده‌ی کره‌ی زمین در قالب این یخ‌ها نگهداری می‌شود.

جدا از اینکه جابجایی این یخ‌ها و ذوب شدن تدریجی آنها، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زمین شناسان و علاقمندان به محیط زیست است.

استفاده از ایستکاه های تحقیقاتی قاره جنوبکان برای بررسی آب تازه و دست نخورده

شهابسنگ‌های آسمانی بر روی زمین

قاره جنوبگان و قطب جنوب محیطی برای مشاهده شهابسنگ هاست

دنیای تاریک، کاملاً تاریک

دنیای کاملاً تاریک در قطب جنوب و قاره جنوبگانالبته اینها تنها بخشی از تحقیقاتی است که در قطب جنوب و قاره جنوبگان انجام می‌شود.

آنچه مهم است و اکثر محققان نیز تاکید می‌کنند، این است که تجربه زندگی در قاره جنوبگان می‌تواند در حد تجربه در کره‌ای دیگر، متفاوت و شگفت انگیز باشد.

تجربه زندگی در قاره جنوبگانبخشی از کره‌ی زمین که هنوز، بسیار کمتر از سایر بخش‌ها، با انسان و دستاوردهای صنعتی انسان آشنا شده است.

گروه‌های تحقیقاتی در قاره جنوبگان، مستقل از اینکه از کدام کشور و حکومت هستند، می‌کوشند قوانین و توافقات انجام شده توسط کمیته علمی تحقیقات در قاره جنوبگان را رعایت کنند.

قوانینی که تلاش دارند حداقل تغییر در اکوسیستم این ناحیه به وجود بیاید.

یک مرکز تحقیقاتی انگلیسی در قطب جنوب و قاره جنوبگان

جنوبگان ایران

ایران نیز مدت‌هاست قصد دارد فعالیت‌هایی را در بخشی از قطب جنوب آغاز کند. زمانی مسئولان نظامی کشور گفتند که ایران بر اساس قوانین، می‌تواند بر بخشی از جنوبگان ادعای مالکیت کند (+). چند سال بعد در نشریات گفته شد که ایران ادعای «مالکیت» ندارد، چون قانونی برای مالکیت وجود ندارد (+). بر همین اساس، مسئولین دیگری هم گفتند که مگر قطب جنوب مال کسی است که بگویند ایران نمی‌تواند آن‌جا باشد؟ (+). در نهایت، به نظر می‌رسد ایران اخیراً دربارهٔ مالکیت بخشی از قاره جنوبگان به عنوان سرزمین فرادریایی ایران (Overseas Territory) موضع جدیدی نگرفته است. در عین حال، گفته شده که ایران در آیندهٔ نزدیک یک ناوگروه دریایی خود را به منطقه قطب جنوب اعزام خواهد کرد (+).

منابعی برای مطالعه‌ی تکمیلی:

اسلایدشو تنظیم شده توسط نیویورک تایمز

پورتال دولت آمریکا درباره برنامه مطالعاتی قاره جنوبگان

فهرست کشورهای امضا کننده‌ی معاهده‌ی قاره جنوبگان

عکس قطب جنوب

عکس قطب جنوب از فضا – عکاس Dave Pape – ناسا (منبع)

بعد از خواندن این مطلب چه کار کنم؟

ما در یکی از تجربه های ذهنی متمم این سناریو را مطرح کردیم که اگر یک منبع جدید در کف اقیانوس‌ها کشف شود و متعلق به هیچ کشور خاصی نباشد، آن را چگونه باید به کشورها یا مردم جهان تخصیص داد. ماهیت قطب جنوب تا حد زیادی به آن تجربهٔ ذهنی نزدیک است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آن درس را هم بخوانید:

چالش استخراج ذخایر بستر دریاها

هم‌چنین می‌توانید خاطرات ارلینگ کاگه را از پیاده روی در قطب جنوب بخوانید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    یوسف شیخه ، سمیه چمن آرا ، پوپک جهانشاهی ، فاطمه محمدی ، علی براتی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۰ نظر برای قطب جنوب کجاست؟ قاره جنوبگان (آنتارکتیکا) چه ویژگی‌هایی دارد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا امیری

    چند نکته ی حاشیه ای جالب در مورد قطب جنوب:
    1) رابرت اسکات انگلیسی به همراه ارنست شاکلتون اولین کسانی بودند که قصد سفر به قطب را کردند. بعدها ارنست شاکلتون خودش به همراه یک گروه انگلیسی دیگر به قطب سفر کرد و در یک سفر چند ماهه و بسیار سخت، بطرز شگفت انگیزی گروهش را رهبری کرد و از مرگ نجات داد. داستان نجات آنها یکی از شگفت انگیزترین داستان های تلاش بشر برای پیروزی و رهبری در شرایط سخت بوده است.

    2) رونالد آموندسن نروژی و گروهش نیز از کسانی بودند که به قطب سفر کردند. اما آنها در راه بازگشت بر اثر سرمای شدید و گرسنگی جان خود را از دست دادند. جالب اینکه آنها برای نجات یافتن فقط 18 کیلومتر تا مقصد فاصله داشتند. کنسروهایی که از آنها در قطب بعدها کشف شد بعد از گذشت دهها سال هنوز سالم باقی مانده بود.

    3) برادران امیدوار (عیسی و عبدالله) اولین ایرانیانی بودند که در سال 1345 به قطب جنوب رفتند. موزه ی برادران امیدوار در تهران و کاخ سعدآباد است. همچنین مدال "شهروندی جهان" به عیسی امیدوار بخاطر پیام های صلح او برای مردم جهان اهدا شد. عیسی امیدوار چهارمین شخص در جهان است که موفق به دریافت این مدال می‌شود. سایت برادران امیدوار: http://www.omidvar-brothers.com/Fa/default.aspx
    4) اولین زن ایرانی که به قطب سفر کرد آیرین شیوایی است که در سال 1386 به قطب جنوب رفت. انوشه انصاری (اولین ایرانی مسافر فضا)، حامی مالی آیرین شیوایی در این سفر بود. آیرین در این سفر جالب تحیقیقاتی به همراه 64 دانش آموز از سرتاسر جهان و 2 دانشمند دو هفته در قطب جنوب بودند. خاطرات سفر آیرین پس از بازگشتش در اکثر روزنامه ها چاپ شد و ماجراهای جالبی که او و همسفرانش در قطب با آن مواجه شده بودند بسیار خواندنی بود.

    5) در سال 1392 یک خبر جالب توسط خبرگزاریها منتشر شد و آن این بود که: در سال 1391 به میزان 400 هزار دلار گوشت منجمد گاو از قطب جنوب (منطقه آنتارکتیکا) وارد ایران شده است و از طریق گمرک شهید رجایی ترخیص و وارد شده است. این آمار در حالی منتشر گردید که ایرانیان انگشت شماری توانسته اند به قطب جنوب سفر کنند چه رسد به نظارت شرعی بر روی این گوشتها :)
    6) در این سایت هم میتوانید دمای لحظه ای قطب جنوب را با سرچ "جنوبگان" ببینید: http://www.accuweather.com/fa

    پی نوشت: حس سرمای واقعی زمستان در این آخرین روزهای سال و در آستانه ی بهار یک حس خوب و لذتبخش است که متمم با ترکیب سرمای زمستان و شادابی بهار به ما هدیه داد. این حس خوب و سرخوشی رو من نیز به تمام متممی ها و محمدرضای عزیزم تقدیم میکنم.

    سال نو رو با این حس و حال خوب به دوستان متممی پیشاپیش تبریک میگم.

     

  1. درود

    پس هنوز انسان آنقدر قدرتمند نشده که از پس قطب جنوبگان بر بیاد و یا اینکه در جاهای سهل تری منابع و منافع خودش رو تامین میکنه که سراغ آن نرفته است.

    اینکه الان گفته شد طبقه یک پیمان از هر کشور برای فعالیت های علمی در چارچوب قوانین جنوبگان میتوانند در این قاره فعالیت کنند، مرا مشغول این کرد که احساس کردم بعضی از کشور های دنیا نه رو جلو هستند و نه رو عقب و هیچ گونه دستاوردی ندارند و یا بسیار کم در این موارد فعال هستند. و خیلی مشتاقم بدون در ۳۰ سال اینده در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت.

    پایدارباشید(متممی های بر جان نشسته)

  2. همیشه این مسئله برام جالب بوده که چرا اونقدری که ما به فضا و اطراف کره زمین توجه داریم به خود زمین و جزئیاتش مثل اعماق دریاها توجه نکردیم. دقیقا منظورم توجه هستش یعنی کنجکاو نبودیم و برامون گویا جالب تر این بوده که از ستارگان و سیارات قابل سکونت ،سیاه چاله ها و اتفاقات عجیب اون بالا خبر دار باشیم…

  3. قطب جنوب با اون شفق های قطبی بسییار هیجان انگیز و خارق العادسسست…

    از جنگل های آمازون هم صحبت کنید به زبان تصویر و با اطلاعات خوب .

    با ۳پاااس و احترام فراوان

    سبببز باشید

  4. عصر ایران هم مقاله ی خوبی در باره این موضوع دارد به اسم ۱۰ تفاوت قطب شمال و جنوب را بدانید.

  5. محمدرضا شعبانعلی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۸ درس)

    این عکس را در اکانت اینستاگرام Paulnicklen@ دیدم و به فصل جفت گیری سیل‌های قطب جنوب مربوط میشود. البته نوع خاصی از Seal ها که Elephant Seal نامیده می‌شوند.

    اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با قطب جنوب باشید، اکانت اینستاگرام او برایتان جذاب خواهد بود. او برای یک پروژه عکاسی، مدتی نسبتاً طولانی در آنجا زندگی کرده است.

  6. فاطمه گفت:

    این بخش از متمم یک آرزو به آرزوهام اضافه کرد و لیست ای کاش‌هام طولانی‌تر شد.

  7. بچه تر که بودم همیشه به این فکر میکردم که قطب جنوب پر از یخهایی عطیم که لابلاشون موجواتی مهیب نهفته اند
    مثل کتاب جاونداگی که موجودی برای همیشه زیر خانه ای حبس شده
    بهرحال اینجا هم از اون جاهایی است که من ارزو دارم برم
    و برام خیلی جالبه
    البته اینو هم بگم فوق الهاده بد سرما هم هستم

  8. شهرزاد گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۸ درس)

    وقتی که این جمله رو در این زنگ تفریح خوب متمم خوندم: “آنچه مهم است و اکثر محققان نیز تاکید می‌کنند، این است که تجربه زندگی در قاره جنوبگان می‌تواند در حد تجربه در کره‌ای دیگر، متفاوت و شگفت انگیز باشد.” .. حالا می فهمم چرا اینقدر قطب جنوب یا قاره جنوبگان همیشه برام جذاب و شگفت انگیز بوده که در موردش بیشتر بشنوم، در موردش بیشتر بدونم، تصاویرش رو ببینم و یا مستندهاش رو نگاه کنم. دیدن مستندهای مربوط به زندگی پنگوئن های امپراطور هم همیشه برام جالب و جذاب بوده و هست.

    پدیده ی دیگری هم که من در این منطقه ی شگفت از کره ی زمین خیلی دوست دارم، (که البته در هر دو قطب شمال و جنوب رخ میده) همون شفق قطبی هستش که همیشه من رو از زیبایی عجیب و باشکوهش به حیرت وا می داره:

    در اوایل تصور می‌شد که شفق قطبی ناشی از بازتاب نور خورشید توسط یخهای فطبی است. نظریه دیگری عبارت از روشن شدن آسمان توسط خدایان بوده است. امروزه نظریه ذرات باردار شتاب‌دار، مسئول این پدیده شناخته شده‌اند. (منبع)

  9. شهاب سنگ رو خیلی دوسش داشتم ،چقدر زمانش طولانی عددش بزرگ بود آیا اونروز اصلا انسان آفریده شده بوده؟

    سفر اولین ایرانی به جنوبگان ولیست بقیه ایرانیها سفر کرده به قطب جنوب
    http://hamshahrionline.ir/details/70468

    عبدالله امیدوار اولین مسافر ایرانی قطب جنوب- سال ۱۳۴۵

  10. وحید گفت:

    فاکتورهای مختلفی هست که شرایط زندگی در قاره جنوبگان رو شبیه به یک صفر فضایی جلوه میده . دوره های غیر معمول روز وشب به مدت طولانی، هوای فوق العاده خشک و طوفانی، سطح پایین اکسیژن هوا، نبود امکانات و یکنواختی و نبود تنوع اکوسیستم رو میشه بهش اشاره کرد . به همین دلیل هست که کارهای تحقیقاتی اونجا انجام میشه .

    به نظرم زیبایی این کارای تحقیقاتی اینجاست که میشه صلح و کنار هم بودن با یک هدف خاص و مشترک رو در محققینی که از کشورهای مختلف اومدن ،  مشاهده کرد .

    ممنون بابت مطالب دوستان

  11. با جمله‌ی ” قاره جنوبگان، یکی از بهترین نقاط برای مشاهده آسمان است.” یادآوری شد برای من در رابطه با آلودگی نوری، که در حال رشد و هم‌پا شدن با آلودگی‌های دیگه‌ست که دست به یقه هستیم باهاشون. دستاورد دم‌دستی‌اش همین شده که دیگه توی شهرها و حتی حومه‌های شهرها قادر به مشاهده آسمان شب نیستیم و جز چنتا ستاره پر نور که توان مقابله با آلودگی رو داشتنن چیزی رو نمیشه دید (چه اینکه قبل‌ترها رو به یاد دارم که جاده‌های خارج شهر اوج لذت رو برای من داشت چون می‌شد کمان کهکشان راه شیری رو دید). بعلاوه تاثیرات مخرب زیست محیطی که داشته و باعث شده خواب پرنده‌ها هم بهم بریزه ( بس که بخاطر چراغ‌های شهری هوا روشنه ساعت خواب و بیداریشون ریخته بهم) و مصرف بالای انرژی برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها در طول شب. مخصوصا بزرگراه‌ها.

    و چشم انداز ترسناک و شاید واقعی که براش بشه در نظر گرفت، این بشه که جز در قاره جنوبگان، مکان دیگه‌ای رو برای دیدن کهکشان بالای سرمون پیدا نکنیم. اگر که تا اون موقع لایه‌ی اوزون‌اش تونسته باشه جون سالم بدر ببره.

  12. سجاد سلیمانی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۲ درس)

    من «بکــر بودن طبیعت» رو دوست دارم. به قولی عاشقشم :) وصف ناپـذیر لذت می برم و غـرق در محیط و صـدا و جربان آرام زندگی ِ طبیعت میشم. البته جنوبگان، مفهوم متفاوتی از جربان زندگی طبیعت هست و همانند جنگل و درخت نیست.

    الان یک آرزو به آرزوهام اضافه شد: سفــر به جنوبگان و اقامت حداقل یک هفته ای در آنجا

    فکر میکنم سکوت و سردی و سفیدی جنوبگان، تجربه ای منحصر به فـرد باشه

  13. درستش اینه :
    کلمه Antractica از دو قسمت Ant و ractica تشکیل میشه، ractica یا aractica تغییریافته زبان رومی از کلمه Arktos یونایی به معنی خرس است و پیشوند Ante یا Anti که به همون معنی ضد است، در مجموع سرزمین بدون خرس میشه معادل فارسی Antractica.


    https://en.wikipedia.org/wiki/Antarctica
    http://heroeswiki.com/Antarctica

  14. با سلام

    یکی از چیزهایی که همیشۀ زندگیم ، ازش وحشت داشتم ، غواصی ، اونهم در اقیانوس بوده و هست . نوعی فوبیایِ بسیار عجیب به این پدیده دارم . اما عمیقاً ، برایِ دانشمندان و انسانهایی که برای بقایِ کرۀ زمین و حفظِ محیطِ زیست و بشریت ، شرایطِ بسیار بسیار سختِ آب و هوایی و شرایطِ کشندۀ زندگی و مخاطراتِ کارهایِ تحقیقاتی در فضایی مثلِ اعماقِ آبها و یخ و یخبندان رو به جان میخرن ، احترام قائلم

     

  15. سعیده صفی نور گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۲ درس)

    سلام.
    تشکر می کنم از متمم. چون من تفاوت این دو واژه رو نمی دونستم و متاسفانه بهش فکر هم نکرده بودم!

    زندگی تو همچین جایی در عین حال که خیلی جالبه و فرصت کلی ماجراجویی رو میده و آدم میتونه از سکوتش لذت ببره، می تونه کسالت آور هم باشه!

    کاش آدما( و خودم)، ماهایی که تو فضایی نزدیک به قاره جنوبگان و با محیطی متفاوت از اونجا زندگی می کنیم، قدر زمین رو بیشتر می دونستیم و مهربون تر بودیم و انقدر بهش آسیب نمی رسوندیم تا یه وقت یکی مثل من آرزو نمی کرد که ای کاش زمین جای بهتری برای زیستن بود …