Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معنی Freelancer چیست؟ تاریخچه کلمه فریلنسر


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۴۲۶۹۶۸

توضیح

ما در درس فریلنسر کیست؟ که زیرمجموعهٔ درس‌های مسیر شغلی متمم است، دربارهٔ فریلنسری به عنوان یک سبک فعالیت حرفه‌ای صحبت کرده‌ایم. هم‌چنین در درس اقتصاد گیگ به تفاوت‌های ظریف مشاغل گیگ و فعالیت فریلنسری اشاره کرده‌ایم. بنابراین در این درس قرار نیست به تکرار آن مباحث بپردازیم.

در این درس، به عنوان یکی از درس‌های ظرافت های کلامی در متمم، می‌خواهیم کمی دربارهٔ معنی کلمه Freelancer و تاریخچه به‌کارگیری کلمه‌های فریلنس و فریلنسر اشاره کنیم. همان‌طور که داستان برخی دیگر از «کلمات انگلیسیِ رواج‌یافته در زبان فارسی» را نیز شرح داده‌ایم (از جمله سابسکرایت و لابیرنت).

در عین حال، آشنایی با تاریخچه فریلنسری برای علاقه‌مندان به این سبک زندگی جالب خواهد بود و مطالعهٔ این درس می‌تواند برایشان مفید باشد.
معنی کلمه فریلنسر

درست است که کار فریلنسری، ساده نیست و تنش‌ها و دشواری‌های فراوان دارد. و حتی بسیاری از فریلنسرها فشارها و سختی‌هایی را تحمل می‌کنند که ممکن است مشابه آن در زندگی سازمانی تجربه نشود، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که بسیاری از مردم، تصویر کم‌و‌بیش مشابهی از فریلنسرها در ذهن دارند: کسی که با یک لپ‌تاپ در کافه‌ای نشسته، فنجان قهوه را کنار دستش قرار داده، بی‌توجه به دیگران سرگرم تایپ است، یا متفکرانه به نقطه‌ای در دوردست خیره شده است.

قطعاً بسیاری از فریلنسرهای امروزی از این‌که چنین برداشت ساده‌شده‌ای از کار کردن‌شان وجود داشته باشد، خوشحال نمی‌شوند. اما بدتر از این گروه، فریلنسرهای چند قرن گذشته هستند. اگر نیزه‌به‌دستان و جنجگویان قرون وسطی – که آن‌ها نیز فریلنس نامیده می‌شدند – می‌دانستند که روزی لم دادن روی مبل و خیره شدن به افق‌های دور، فریلنسری نامیده می‌شود، قطعاً خشمگین می‌شدند.

تصویر پسری که در کافه روی صندلی نشسته و یک لپ تاپ و فنجان قهوه جلوی اوست. تصور عمومی از فریلنسرها

از لنس تا پایک؛ از فری لنس تا فریلنس

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های ظرافت‌های کلامی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های ظرافت‌های کلامی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژهٔ متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های تسلط کلامی، ظرافت‌های کلامی و چالش نوشتن به مجموعهٔ گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که دوستان پیگیر در‌س‌های تسلط کلامی معمولاً برای درس‌های زیر هم وقت می‌گذارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  پرسونال برندینگ | مشاوره مدیریت | کوچینگ

  دوره MBA (مطالعهٔ منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای این درس، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت حق عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده است و کمتر از ده دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

ورق زدن رمان آیوانهو

اگر از جمله افراد کنجکاوی هستید که وقتی یک اسم را می‌شنوند، تا حاشیه‌های آن را جستجو نکنند آرام نمی‌شوند، می‌توانید رمان آیوانهو را دانلود کنید و ورق بزنید. با توجه به سال انتشار آیوانهو، این کتاب هم‌اکنون از پوشش کپی‌رایت خارج شده و نسخهٔ رایگان آن در پروژهٔ گوتنبرگ ارائه شده است (+):

دانلود نسخه رایگان آیوانهو (انگلیسی – ePub)

مطالعه درس فریلنسر

طبیعتاً کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که اکنون، پس از این که تاریخچه فریلنسری را دیدید، درس فریلنسر کیست؟ را مرور کنید.

مطالعه درس خانه‌به‌دوش‌های دیجیتال

همهٔ فریلنسرها کار دیجیتالی نمی‌کنند. همهٔ فعالان دیجیتالی هم خانه‌به‌دوش نیستند. با این حال، زندگی بسیاری از فریلنسرها با سفر گره خورده است؛ چه برای دریافت پروژه و پیدا کردن ایده، و چه برای یافتن محیط جذاب‌تری برای کار. بنابراین اصطلاح digital nomad (که ما آن را در متمم به خانه‌به‌دوش‌های دیجیتال ترجمه کرده‌ایم) عملاً به فضای کار فریلنسری نزدیک است. می‌توانید درس خانه به دوش های دیجیتال را هم مرور کنید.

 

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آشنایی با کلمات و ظرافت‌های کلامی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آشنایی با کلمات و ظرافت‌های کلامی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای معنی Freelancer چیست؟ تاریخچه کلمه فریلنسر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    من تقریباً 7-8 سال هست برای انجام یک سری پروژه های پراکنده، سراغ فریلنسر رفته‌ام (به کمک پلتفرمهای موجود). تجربه شخصی من این بوده که اولاً به تدریج سطح مهارت و حرفه‌ای بودن آنها در حال کاهش یافتن است.  البته به نظرم به طور کلی هم پایین است. یعنی به ندرت من توانسته ام کسی را پیدا کنم که کیفیت کارش حتی متوسط باشد.

    احتمالاً یک دلیل آن بدتر شدن حال و عملکرد آدمها یا مهاجرت نیروهای فنی در نتیجه اوضاع نابسامان کشور و بحران شدید اقتصادی باشه که البته شما مانند استراتژی رسانه‌ای بانیان این بحران فرمودید همه جای دنیا بحران هست. انگار اگر بگوییم کل خیابان آتش گرفته، آتش خانه ما خاموش می شود.

    یک نکته دیگر: کسی که کارش خوب باشد برای گرفتن پروژه تلاش کند (اینکه شما از ربودن پروژه صحبت کردید را متوجه نمیشوم). کسی هم که کارش خوب نباشد، بعید است با شیادی و مواردی که اشاره کردید بتواند پروژه بگیرد و انجام دهد.  پس مسئله اصلی برای فریلنسر، تحویل کار با کیفیت است نه اخلاق. شاید برای همین است که به اخلاقی که شما فرمودید پرداخته نشده. در واقع اینجا، فضای اخلاق نیست و اگر چنین موضوعاتی را مطرح کنیم، اصل موضوع که انجام پروژه است، به حاشیه می رود.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .