Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب هوش مالی (کارن برمن)


کتاب هوش مالی - کارن برمن

چرا در میان ده‌ها کتاب متفاوت در مورد هوش مالی در زبان فارسی، متمم در سلسله مطالب معرفی کتابهای مدیریتی، به معرفی کتاب هوش مالی (Financial Intelligence) نوشته کارن برمن می‌پردازد که هنوز به فارسی ترجمه نشده است و در دسترس بسیاری از ما نیست؟

برای این‌کار، انگیزه‌های متفاوت و متنوعی داریم.

نخستین انگیزه‌مان این است که در زبان فارسی، اصطلاح هوش مالی با نام رابرت کیوساکی گره خورده است.

علاوه بر ده‌ها ترجمه‌ی متفاوت از کتابهای او – که به نوعی اتلاف ظرفیت‌ محدود و نحیفِ ترجمه در کشور محسوب می‌شود – حتی کسانی که به صورت مستقل هم به این بحث پرداخته‌اند، باز نیم‌نگاه یا تمام‌نگاهی به مدل ذهنی کیوساکی داشته‌اند.

تعریف هوش مالی

اصطلاح Financial Intelligence در زبان انگلیسی به دو معنا به کار می‌رود.

یک اصطلاح حقوقی

حتماً می‌دانید که Intelligence فقط به معنای هوش نیست. مثلاً I در حرف دوم نام سازمان CIA از کلمه‌ی Intelligence گرفته شده. اما قاعدتاً معنای آن ارتباطی به هوش ندارد.

Intelligence در فضای حقوقی و کسب و کار، به اطلاعات ارزشمند و قابل تحلیل گفته می‌شود که بتوان از آنها نتیجه‌گیری‌هایی انجام داد که جز به وسیله‌ی آن اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

به همین علت، معمولاً در نام سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بین‌المللی حرف I مشاهده می‌شود (مثلاً MI-5 و CIA).

بر این اساس، Financial Intelligence که گاهی به آن FININT هم گفته می‌شود، در بسیاری از مواقع، یک اصطلاح حقوقی و امنیتی است. به معنای سازمان‌ها و فرایندها و روش‌ها و الگوریتم‌هایی که اطلاعات مالی افراد و شرکت‌ها را بررسی می‌کند و رفتارهای آن‌ها را تحلیل کرده و بخش‌های قانونی و غیرقانونی رفتار آنها را تحلیل و تفکیک می‌کند.

به نظر می‌رسد که ما Financial Intelligence را به این معنا چندان نمی‌شناسیم و به کار نمی‌بریم.

پس باید به معنای دوم فکر کنیم:

هوش مالی به عنوان یک مهارت

اگر اصطلاح هوش مالی را به صورت فارسی در گوگل جستجو کنید و چند پیشنهاد اول را ببینید، مشخص می‌شود که هوش مالی به شکلی که ما در ایران می‌شناسیم، تا حد زیادی با قصه‌های پدر پولدار و پدر فقیر و سایر حرف‌ها و نظرهای رابرت کیوساکی هم‌خوانی و هم‌پوشانی دارد.

تعریف هوش مالی از نگاه رابرت کیوساکی

البته متمم این را به عنوان نقد حرف‌های کیوساکی مطرح نمی‌کند. به هر حال، هر کس می‌تواند از هر مفهومی، هر تعریفی داشته باشد و بر آن تعریف هم اصرار کند و در مورد آن تعریف هم بنویسد و حرف بزند و تدریس کند.

نقدی اگر هست، بر ماست که بزرگترین سهم (یا شاید تمام) فضای هوش مالی را در اختیار کیوساکی قرار داده‌ایم.

در نتیجه از دیگرانی که در دنیا معتبرتر و اثرگذارتر هم هستند و آموزه‌هایشان هم برای افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های مالی ما مفید است، غافل شده‌ایم.

کتاب هوش مالی نوشته‌ی کارن برمن (و البته همکارش جو نایت) می‌تواند نمونه‌ی خوبی از تعریف هوش مالی از زاویه‌ای متفاوت باشد.

کتاب هوش مالی برمن، توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده است.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

درس کتاب هوش مالی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس، به سایر درس‌های مرتبط با معرفی و مرور کتابهای مدیریتی هم دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانند به شما بیشتر کمک کنند.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

در صورتی که درس‌های فوق برای شما مفید (یا لااقل جذاب هستند) می‌توانید از طریق دکمه‌ی زیر، اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های ثبت نام در متمم کسب کنید:

عنوان فرعی کتاب، تا حد زیادی تعریف هوش مالی از نگاه برمن و نایت را مشخص می‌کند: راهنمایی برای مدیران، برای اینکه بدانند معنای واقعی عددها چیست.

در دنیای مالی، درک معنای واقعی عددها به چیزی بیش از سواد ریاضی نیاز دارد. همان چیزی که معمولاً سواد مالی و گاه هوش مالی نامیده‌ می‌شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم درخشان ، شاهین کلانتری ، کیوان علیمحمدی ، زهره محمودی ، آسیه م

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد مالی کودکان و نوجوانان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد مالی کودکان و نوجوانان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰ نظر برای کتاب هوش مالی (کارن برمن)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : عرفان اقبالی

    یکی دیگر از مفاهیم ارزشمند هوش مالی توجه به ارزش زمانی پول است. به عبارت دیگر ارزش پول در طول زمان معنی پیدا می کند. درصورتیکه برداشت ما از ارزش پول یکسان خواهد بود که به زمان آن هم اشاره کنیم. ارزش سه واحد پول امروز با ارزش سه واحد پول یک ماه دیگر متفاوت است بنابراین ارزش پول را باید به صورت داینامیک در نظر گرفت. با اتکا به همین مفهوم ساده می توان در مواجه با گزینه های مختلف به راحتی تصمیم گرفت. تصور کنید شما می خواهید خودور بخرید؛ پیش پرداخت و اقساط ماهیانه و تحویل در مدت مشخص به عنوان یک گزینه ، وام و اقساط یکسان و تحویل در مدت مشخص به عنوان گزینه دوم و پرداخت کل پول در دو نوبت و تحویل فوری به عنوان گزینه سوم. اینها بخشی از گزینه های روی میز است. حال سوال این است کدام ترکیب از نظر مالی جذابیت بیشتری دارد؟ پاسخ به این سوال در ارزش زمانی پول نهفته است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .