Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مهارتهای پولی و سواد مالی کودکان ۵ تا ۸ ساله


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۶۶۴۵

با وجودی که در درس اول مجموعه سواد مالی کودکان و نوجوانان اشاره شد، مجدداً لازم به تاکید است که متمم انتظار دارد این مجموعه درس‌ها را نه به عنوان توصیه‌ای قطعی و نهایی و ۱۰۰٪ علمی، بلکه به عنوان ایده‌هایی برای پرورش فرزندان و آموختن سواد مالی به آنها در نظر بگیرید.

بدیهی است که متمم، مانند تمام درس‌های خود می‌کوشد حداکثر وسواس علمی را در اینجا هم به کار بگیرد. اما اختلاف دیدگاه‌ها و تنوع ابزارها در حدی هست که نمی‌توانیم ادعا کنیم آنچه می‌گوییم از صحت مطلق (يا حتی صحت بالا) برخوردار است.

امیدواریم طی درس‌های آتی، نظرات و تجربیاتی که دوستان عزیز بسته به موضوع، با دیگر دوستان متممی در میان می‌گذارند، کمک کند که بحث‌ها و ایده‌ها و راهکار‌ها تکمیل‌تر شوند و بتوانیم فرزندانمان را برای زندگی در روزهایی بهتر در کشورمان آماده کنیم.

سواد مالی کودکان پنج تا هشت سال

پس از کلیاتی که در مورد سواد مالی کودکان و نوجوانان مطرح شد، در اینجا وارد بحث‌های دقیق‌تر مختص گروه‌های سنی مختلف می‌شویم.

آنچه در اینجا و درس‌های آتی می‌بینید فهرست مهارت‌هایی است که برای کودکان گروه سنی ۵ تا ۸ سال در نظر گرفته شده است.

متاسفانه اکثر وقت ما در دوران کودکی به این می‌گذرد که به کودکان خود بگوییم جواب غریبه را ندهند یا در مهمانی زیاد نخورند یا سلام کنند یا جواب سلام را به موقع بدهند و یا اینکه به موقع بخوابند.

قطعاً توصیه‌های فوق می‌توانند مفید باشند. اما اینها مهارت‌هایی نیست که بتوانند با آن آرامش و رشد و رضایت و موفقیت را تجربه کنند. ما به اندازه‌ی تمام حرف‌هایی که در مورد پول و اخلاق پولی و استفاده درست از پول در همین سنین به فرزندان خود نمی‌زنیم، قصور کرده‌ایم و مسئولیم.

اگر چه شاید چون سهم این کارهای نکرده در شکست خوردن‌ها یا کمتر موفق شدن‌های فرزندانمان چندان مشخص نیست، به خاطر این کم‌کاری‌ها احساس گناه یا شرم نمی‌کنیم.

فقط می‌گوییم من که او را به بهترین مدرسه بردم و از نان خودم زدم تا او درس بخواند و به دانشگاه برود. اما او آن طور که می‌خواستم رشد و پیشرفت نکرد.

در حالی که اگر با خودمان صادق باشیم، فرزندمان هم به موقع خوابیده. هم میوه را در مهمانی‌ها کم برداشته. هم جواب سلام داده و هم همه‌ی کارهایی که خواسته بودیم انجام داده. اما اینها برای زندگی موفق اقتصادی و اجتماعی کافی نبوده. اگر چه نمی‌توان در لازم بودنشان تردید کرد.

ما در قسمت اول و قسمت دوم درس مهارتهای پولی، به هشت مهارت کلیدی اشاره کردیم که حالا می‌خواهیم هر یک از آنها را برای کودکان پنج تا هشت سال با مصداق و مثال‌های بیشتر مورد بحث قرار دهیم.

همین مجموعه در آینده برای گروه‌های سنی دیگر هم منتشر خواهد شد.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی رجبی ، وحید مهدوی ، علی احمدی زنوز ، سایه جهانشاد ، محمد جواد نجاتی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد مالی کودکان و نوجوانان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد مالی کودکان و نوجوانان