Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدل بلبین و نقش افراد در تیم ها


مدل بلبین و تعریف نقش های تیمی

تا کنون درس های مختلفی را به مباحث مردیت بلبین و مدل بلبین در کار تیمی اختصاص داده‌ایم.

همچنین به برخی از آسیب‌ها و ناکارآمدی های محتمل در کار تیمی اشاره کردیم که بحث کارهای صورتی نمونه‌ای از آن بود. وظایفی که بدون اینکه به اثربخشی فعالیتهای تیمی کمک کنند، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی ما را در فعالیتهای گروهی به خود اختصاص می‌دهند.

در این درس و چند درس آتی می‌خواهیم به سراغ مشهورترین بخش مدل بلبین در کار تیمی برویم.

بحثی که به مدل نقش های تیمی بلبین مشهور است.

بلبین در مدل خود به این مسئله‌ی مهم اشاره می‌کند که کار تیمی موفق، صرفاً حاصل تقسیم فعالیت‌ها نیست. بلکه تقسیم متناسب فعالیت‌ها (بر اساس توانمندی‌ها و علایق و ویژگی‌های افراد تیم) می‌تواند یک کار تیمی موفق را شکل دهد.

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که در کار تیمی باید همه فعالیتهای مشابه انجام دهند یا به یک اندازه کار کنند یا به یک اندازه خسته شوند یا تنش‌های مشابهی را تحمل کنند.

حاصل این کار، بیش از آنکه به کار تیمی نزدیک شود، به تعبیر ایرانی‌اش به کار هیأتی نزدیک می‌شود:

هر کس برای ثواب، بخشی از سفره را پهن یا جمع می‌کند و هیچ کس هم کاری ندارد که آیا این کار را به خوبی انجام داده یا نه و اساساً آیا برای این کار مناسب بوده است یا خیر!

تعریف مدل بلبین - بررسی نقش های افراد در کار تیمی (نقش های تیمی)مدل بلبین برای نقش افراد در کار تیمی شامل نقش های ۹ گانه‌ی زیر است:

در این درس و درس‌های آتی، هر یک از این نقش‌ها را به تفکیک شناسایی می‌کنیم و در مورد آنها صحبت می‌کنیم تا بتوانیم چینش یک تیم را بر اساس نیازها و اهدافش به درستی انجام دهیم و حداکثر بهره وری را در کار تیمی خلق کنیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین درس مدل بلبین و نقش افراد در تیم

قبل از اینکه در درس‌های آتی، هر یک از نقش های مطرح شده در مدل بلبین را بررسی کنیم، سعی کنید سمت دیگر ماجرا را تصور کنید.

آیا در یک فعالیت تیمی (چه در سازمان و چه در مدیریت یک سفر با حضور چند خانواده) خاطره‌ای را به یاد دارید که یک نقش یا نگرش یا توانمندی خاص‌ در افراد متعددی باشد و چند نفر بخواهند یک نقش مشابه را ایفا کنند و از سوی دیگر، برای باقی کارها و وظیفه‌ها، کسی داوطلب نباشد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    ناهید طاهریان ، امیر پاداش ، ابراهیم ، علی بدری ، محمدرضا ملااحمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۸ نظر برای مدل بلبین و نقش افراد در تیم ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن سعیدی پور

    سلام
    چندهفته پیش برای یه مسافرت یه روزه رفته بودیم طالقان.کناررودخونه بساطمون رو پهن کرده بودیم که متوجه شدیم یه پیکان تو مسیر ناهموار گیر کرده .سه چهار نفری رفتیم برای کمک .طفلک راننده پیکان اینقدر عقب,جلو کرده بود که کلا چرخاش گیر بود تو خاک نرم ودرجا میچرخید,هرکدوم از ما که رفته بودیم برای کمک یه نظری داشتیم.یکی گفت از جلو هلش بدیم ,یکی گفت بیاین بکسلش کنیم,یکی گفت بیاین ,یهو بلندش کنیم,یکی گفت سنگ بذارین زیر چرخش ,برین سنگ بیارین,خلاصه که راننده طفلک که عرق از سرو روش میریخت هی به دهن ما نگاه میکرد.یه بیست دقیقه ای طول کشید تا بالاخره دست از حرف زدن برداشتیم و همه با هم ماشین رو بلند کردیم واز چاله دراومد,جالبش اینه که وقتی میخواستیم بلندش کنیم برای چند مرتبه اول هر کدوم جداگانه زور میزدیم تا بالاخره یکی گفت بیاین باهم ,حالا یک ,دو,سه
    متشکرم

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .