Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب بازیکن تیمی ایده آل (پاتریک لنچیونی) | سه ویژگی ضروری برای کار تیمی


بازیکن تیمی ایدئال

اگر به کار تیمی علاقه‌مند باشید و در این باره مطالعه کرده باشید، احتمالاً پاتریک لنچیونی (Patrick Lencioni) را می‌شناسید. او کتاب‌های متعددی دربارهٔ کار تیمی و مباحث مرتبط با رفتار سازمانی نوشته که معروف‌ترین آن‌ها پنج دشمن کاری تیمی نام دارد.

کتاب بازیکن تیمی ایدئال (The Ideal Team Player) را – چنان که خود او نیز می‌گوید – می‌توان ادامهٔ کتاب پنج دشمن کاری تیمی در نظر گرفت.

تفاوت دو کتاب را می‌‌توان این گونه توضیح داد که نکات مطرح شده در «پنج دشمن» بیشتر از جنس «فرهنگ تیم» هستند و لنچیونی می‌کوشد آن‌ها را فراتر از سطح فردی ببیند. مثلاً می‌گوید که «اعتماد» یکی از مولفه‌های مهم در کار تیمی است. یا این که مهم است اعضای تیم «از تعارض فرار نکنند» و حاضر شوند با آن روبه‌رو شوند.

اما در کتاب بازیکن تیمی ایده آل به سراغ ویژگی‌های شخصیتی و صفات مطلوب برای یک عضو تیم می‌رود. او در واقع می‌خواهد به سه سوال پاسخ دهد:

  • در انتخاب یک عضو جدید برای تیم‌مان به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟
  • هر یک از اعضای فعلی تیم باید روی بهبود کدام صفات و ویژگی‌ها کار کنند؟
  • کدام ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی آن‌قدر مهم هستند که به خاطر ضعف در آن‌ها حتی حذف و اخراج یک عضو از تیم توجیه داشته باشد؟

در ادامهٔ این درس می‌خواهیم دربارهٔ کتاب بازیکن تیمی ایدئال صحبت کنیم. ابتدا دربارهٔ ساختار کتاب حرف می‌زنیم و سپس به سراغ محتوای آن می‌رویم. در پایان هم این کتاب را کمی نقد خواهیم کرد و به ضعف‌هایش اشاره می‌کنیم.

کتاب بازیکن تیمی ایده آل

یک کتاب سه بخشی | داستان، مدل و توصیه‌های کاربردی

درست مثل کتاب پنج دشمن کار تیمی، این‌جا هم با یک داستان مدیریتی طرف هستید. اگر نسخهٔ فارسی را معیار قرار دهیم، حدود ۱۷۵ صفحه از این کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای به داستانی اختصاص یافته که لنچیونی برای شما تعریف می‌کند.

پس از پایان داستان، او مدل خود را شرح می‌دهد و توضیح می‌دهد که سه ویژگی شخصیتی که برای کار تیمی ضروری می‌داند، چه هستند (حدود ۲۰ صفحه). بخش پایانی کتاب هم به مجموعه‌ای از نکات کاربردی دربارهٔ همین ویژگی‌ها پرداخته است (نزدیک به ۵۰ صفحه). مثلاً توضیح می‌دهد که ویژگی‌های پیشنهادی او را چگونه در جلسات مصاحبه شغلی ارزیابی کنید و یا این که چگونه این ویژگی‌ها را به بخشی از فرهنگ سازمانی خود تبدیل کنید.

داستان | تلاش برای جستجوی بازیکن تیمی ایدئال

اگر بخواهیم دربارهٔ داستان‌سرایی برای آموزش مدیریت و کسب‌و‌کار حرف بزنیم، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که سه نویسنده بیشتر از بقیه شنیده و خوانده شده‌اند: اسپنسر جانسون با کتاب «چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد؟» الی گلدرت با کتاب‌هایی مانند «هدف» و «شانسی در کار نیست.» و پاتریک لنچیونی که تقریباً همهٔ کتاب‌هایش بر پایهٔ داستان بنا شده‌اند.

این که استفاده از داستان را برای آموزش بپسندید یا نه، تا حد زیادی سلیقه‌ای است.

برخی معتقدند که موضوعات، وقتی در در قالب داستان روایت می‌شوند، بهتر در ذهن‌شان می‌ماند. اما برخی دیگر می‌گویند که نباید برای یک حرف ساده، مخاطب را درگیر ماجرایی طولانی کرد. مثلاً اگر می‌خواهیم بگوییم صداقت خوب است، چه فایده‌ای دارد که یک قصهٔ خیالی صد صفحه‌ای تعریف کنیم که نهایتاً در آن فردی به خاطر دروغ‌گویی به عاقبتی سخت دچار شده است؟

اما به هر حال «آموزش با داستان‌سرایی» یک ژانر شناخته‌شده است که طیف گسترده‌ای از نویسندگان، از سعدی تا لنچیونی را در بر می‌گیرد.

خلاصه داستان در چند جمله

متأسفانه در مورد چنین کتاب‌هایی، درست مثل فیلم‌ها، نمی‌شود جزئیات داستان را لو داد (به تعبیر رایج، باید مراقب باشیم که داستان، اسپویل نشود). بنابراین ناگزیریم که در این‌جا از ورود به جزئیات خودداری کنیم.

اما در این حد می‌شود گفت که در کتاب «بازیکن تیمی ایدئال» داستان مدیران یک شرکت پیمانکار عمرانی را می‌‌خوانیم که می‌‌خواهند اعضای جدیدی را به تیم فعلی‌شان اضافه کنند و می‌خواهند بدانند که چه ویژگی‌هایی را ملاک جستجو و استخدام همکار جدید قرار دهند.

بخش قابل‌توجهی از داستان، به گفتگوها و تعاملات سه مدیر ارشد شرکت می‌گذرد که می‌کوشند ویژگی‌های مد نظرشان را جستجو کرده و کشف کنند.

اگر بخواهیم داستان بازیکن تیمی ایدئال را با پنج دشمن کار تیمی مقایسه کنیم، نخستین چیزی که به وضوح به چشم می‌خورد، چگالی کمتر داستان است. یعنی گاهی دو یا سه صفحه می‌خوانید و می‌بینید به حاشیه‌هایی پرداخته شده که نه‌تنها به پیام اصلی کتاب ربطی ندارند، بلکه حتی در حد فضاسازی هم مفید نیستند و به کار نمی‌آیند.

از سوی دیگر، پیام‌ها و نتیجه‌گیری‌ها هم از دل داستان برنخاسته و غالباً به داستان تحمیل شده‌اند.

برای این که این دو حالت را بتوانید مقایسه کنید، داستان چوپان دروغ‌گو را در نظر بگیرید. روند داستان به شکلی است که ما قانع می‌شویم دروغ‌گویی‌های قبلی چوپان باعث شده که حرف‌هایش کمتر باورپذیر باشد و در پایان داستان نتیجه می‌گیریم که نباید دروغ بگوییم.

حالا فرض کنید داستانی می‌خوانید که در آن چوپان سرگرم کارش است و در مورد گوسفندهایش حرف میزند و کمی هم به چشم‌انداز سبز چمن خیره می‌شود. بعد در حالی که خوابالوده بر زمین دراز کشیده با خود می‌گوید: «من نباید دروغ بگویم. چون چوپان ده بالا که دروغ‌گوست، دوست‌داشتنی نیست.»

بخش بزرگی از داستان‌سازی‌ لنچیونی در این کتاب، از این جنس است. این چند جمله را بخوانید:

ترجمه کتاب بازیکن تیمی ایده آل

زحمت ترجمهٔ کتاب بازیکن تیمی ایدئال را آقای رضا رایان راد بر عهده گرفته و #انتشارات آریاناقلم آن را به بازار عرضه کرده است.

ترجمه روان است و کتاب را می‌توانید با سرعت و سادگی بخوانید. کیفیت فیزیکی کتاب هم مانند سایر محصولات انتشارات آریاناقلم، مطلوب است.

اگر به هر علت قصد یا فرصت ندارید تمام کتاب را بخوانید، پیشنهاد ما این است که مطالعهٔ بخش مدل (صفحات ۱۷۹ تا ۱۹۹) را در اولویت قرار داده و سپس به سراغ بخش کاربرد (از صفحه ۲۰۰ تا پایان کتاب) بروید و در پایان، داستانِ ابتدای کتاب را بخوانید.

البته اگر هدف شما – چنان که در متن درس اشاره شد – استفاده از این کتاب به عنوان زمینه‌ساز بحث دربارهٔ عملکرد تیمی باشد، بخش اول کتاب هم نقش مهمی ایفا می‌کند. چون نکته‌ها و اشاره‌های آن می‌تواند نقطهٔ شروع خوبی برای بحث باشد.

خرید کتاب بازیکن تیمی ایده آل (سایت آریاناقلم)

خرید و دانلود کتاب بازیکن تیمی ایده آل (فیدیبو)

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کار تیمی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۲ عدد

  دانشجویان این درس: ۳۳۸۵ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۱۹۷۶ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر درس‌های مهارت کار گروهی و کار تیمی، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی دارند:

فهرست درس‌های متمم

بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های کار تیمی معمولاً درس‌های زیر را هم می‌‌خوانند و پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | زبان بدن | کوچینگ | مسیر شغلی

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  مهارتهای ارتباطی | مهارت ارائه و سخنرانی | مدیریت تعارض

  تصمیم گیری | حل مسئله | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سیما ، مهدی مرادوند ، عاطفه بابایی ، شهرزاد ، میترا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای کتاب بازیکن تیمی ایده آل (پاتریک لنچیونی) | سه ویژگی ضروری برای کار تیمی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد امین زندی فرد

    چند بحث در هنگام مطالعه این درس در من به وجود آمد

    اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟

    همین سوال را دقیقا می توان در باب تیم و بازیکن مطرح کرد. اول تیم عالی بوده یا بازیکن عالی. خیلی ها معتقدند که این سوال جواب ندارد و بیهوده است اما من نظری متفاوت دارم. تخم مرغ به تنهایی نمی تواند به مرغ تبدیل شود اما مرغ می تواند به تنهایی تخم مرغ را ایجاد کند. بحث اصلی بر سر تداوم و پایداری است.

    به نظرم رابطه کار تیمی و بازیکن هم همین است. اول بازیکنانی عالی بوده اند که سیستم های عالی را به وجود آورده اند و آن سیستم ها، بازیکنان عالی دیگری به وجود آورده اند. بعضی ها را می شناسم که می گویند من نمی خواهم بازیکن ایده آل باشم، زمانی که در تیم ایده آلی نیستم.فارغ از قضاوت و سنجیدن این مدل ذهنی، شیوه من اینگونه است که همواره آیده آل کارم را انجام می دهم. شاید در ظاهر من کار عبثی را انجام دهم اما تفکر سیستمی چیز دیگری را نشان می دهد.تیم ایده آل به دنبال بازیکن ایده آل نیز می گردد. 

    ممکن است بازیکن ایده آل سازی هم اتفاق بیافتد اما به احتمال بالا، تیم کسانی را برای این موضوع انتخاب می کند که زمینه اش را داشته باشند. کار ایده آل در محیطی نا ایده آل می تواند نمایانگر ویژگی های ایده آل در شما باشد. 

    کمی صبر کن

    به شخصه ارتباط نزدیکی با نوشته ی محمدرضا شعبانعلی با عنوان کمی صبر کن، گرفتم. در مطالعه درس این تفکر نیز با من همراه بود. فکر می کنم این شاخصه در قسمت هوشمندی قرار بگیرد. 

    عصیانگری از ویژگی هایی است که احتمال دارد در مسیر شغلی اتفاق بیافتد. توصیه من به دوستان این است که حتما این نوشته را مطالعه بفرمایید. 

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .