Menu


منظور از PBL در گیمیکیفیکشن چیست؟


گیمیفیکیشن

اگر در جمع متخصصانِ گیمیفیکیشن نشسته باشید، دیر یا زود اصطلاح PBL به گوش شما خواهد خورد.

این اصطلاح تاریخچه‌‌ای طولانی دارد و اتفاقاً بار معنایی آن در طول زمان تغییر کرده است.

PBL با حرفِ اولِ سه کلمه ساخته شده است: Points و Badges و Leader-board.

از حدود یک دهه قبل که گیمیفیکیشن به صورت گسترده بر سرِ زبان‌ها افتاد بسیاری از متخصصان آن را با سه نشانه می‌شناختند و می‌شناسند:

  • سیستمی برای امتیازدهی
  • فرایندی برای اعطای نشان / مدل
  • فضایی برای اعلامِ افرادِ برتر

سیستمی برای امتیازدهی (Scoring)

معمولاً روش یا روش‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا مشتریان یک کسب و کار یا شرکت‌کنندگان یک بازی و در یک کلام جامعه‌ی هدفِ بازی‌سازی بتوانند امتیازهایی را کسب و نگهداری کنند.

این امتیاز می‌تواند مانند آنچه در مثال کافی شاپ گفتیم، مهری باشد که با هر بار قهوه خوردن بر روی کارت اشتراک شما ثبت می‌شود.

می‌تواند تعداد طلاها یا چوب‌ها یا سنگ‌هایی باشد که در یک بازی کامپیوتری با تمِ استراتژیک، جمع می‌کنید.

می‌تواند لایک‌هایی باشد که دیگران در شبکه های اجتماعی به نوشته‌ها و پست‌های شما می‌دهند.

گیمیفیکیشن و سیستم امتیازدهی در شبکه های اجتماعی

به هر حال، به نظر می‌رسد یکی از المان‌هایی که در بسیاری از مثال‌های گیمیفیکیشن مشاهده می‌شود، همین سیستم امتیازدهی و جمع آوری امتیاز (Point) است.

فرایندی برای اعطای نشان یا مدال (Badge)

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث PBL در گیمیفیکیشن برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان کاربردهای گیمیفیکیشن مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دیجیتال مارکتینگ

  مدیریت ارتباط با مشتری

 طراحی سیستم فروش

  مهارت فروش

  دوره MBA

به هر حال، مستقل از مسیر تاریخیِ اصطلاح PBL، خوب است کسانی که به گیفیمیکیشن علاقه دارند PBL را به خاطر بسپارند.

PBL هم می‌تواند یادآورِ المان‌های مشترک بسیاری از بازی‌سازی‌ها باشد و هم تأکیدی بر اینکه اگر چه گیمیفیکیشن می‌تواند شامل PBL هم باشد؛ اما هر جا و هر کس شکلی از PBL را طراحی و استفاده کرد، نمی‌تواند ادعا کند که یک بازی ساخته و طراحی کرده است.

بازی‌سازی وقتی موفق است که بتواند در بلندمدت به شکل پیوسته، انگیزه ایجاد کرده و آن را حفظ کند.

تمرین

با خواندن این درس، چه مثال‌هایی از PBL در ذهن شما تداعی شد؟

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: آذین شریفی , مریم آزاد , نریمان درافشان , داوودکیخسروکیانی , احمد عباسی

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 
برخی از سوالهای متداول درباره متمم
متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

قوانین کامنت گذاری/ چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

52 نکته برای منظور از PBL در گیمیکیفیکشن چیست؟

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .