Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


برون ریزی ذهنی


برون ریزی ذهنی و تصمیم گیری

جاش کافمن در کتاب خود تحت عنوان Personal MBA، بحث تصمیم گیری را با طرح موضوعی به نام برون ریزی ذهنی یا Externalization آغاز می‌کند.

در این درس تصمیم گیری پای حرف‌های او می‌نشینیم و توضیحاتش در مورد برون ریزی را می‌خوانیم (البته متن این درس با مراجعه بیشتر و دقیق‌تر به مطالعات و تحقیقات، تکمیل شده  است).

 آیا تا به حال دقت کرده‌اید که گاهی اوقات،‌ وقتی با خودمان بلند بلند حرف می‌زنیم، راحت‌تر جواب مسئله‌ی خودمان را پیدا می‌کنیم؟ آیا شده است هنگام نوشتن گزارشی راجع به یک مشکل در سازمانتان، ناگهان پاسخ آن هم به ذهنتان خطور کند؟ آیا تا به حال شده است که وقتی مشکلی را برای یکی از دوستان خود شرح می‌دهید، قبل از اینکه او پاسخ شما را بدهد، ناگهان راه حل آن مشکل به ذهن خودتان هم خطور کند؟

اینها نمونه‌های ساده‌ای از مواردی هستند که تحت عنوان Externalization یا برون ریزی ذهنی مورد بحث قرار میگیرند. اجازه بدهید برون ریزی ذهنی را تعریف کنیم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

اگر چه بحث بالا درباره برون ریزی ذهنی، برای هدف آموزشی و مهارتی که ما در متمم داریم کافی است، اما در صورتی که به تحقیق بیشتر در این زمینه و مطالعه منابع تکمیلی آکادمیک در این حوزه علاقمند هستید، مطالعه مقاله «Thinking With External Representations» و خصوصاً منابع معرفی شده در انتهای آن، می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

تمرین:

۱- یک وسیله یا شیء یا یک محصول یا یک برند یا یک کسب و کار را انتخاب کنید. اکنون با این سوال شروع کنید: چگونه می‌توانم آن را بهتر کنم؟ بعد از اینکه همین سوال را نوشتید، یک بار دیگر آن را بازنویسی کنید. میتوانید بخشی از سوال را ویرایش یا حذف یا بازنویسی کنید. اما طول کل سوال اول، حتماً باید حداقل شش کلمه باشد. سپس دوباره این کار را انجام دهید و حداقل پنج یا شش مرحله جلو بروید. همه نتایج را برای ما بنویسید.

مثال:

* چگونه می‌توانم اتاقم را زیباتر کنم؟ (۶ کلمه)

* چگونه می‌توانم اتاقم را زیباتر کنم تا وقتی در آن تنها هستم حوصله ام سر نرود و خسته نشوم؟ (۱۸ کلمه)

* چگونه می‌توانم با افزودن چند قطعه‌ی کوچک دکوری، اتاقم را زیباتر کنم تا وقتی در این اتاق تنها هستم حوصله‌ام سر نرود و خسته نشوم و اگر کسی هم به دیدنم آمد، از دیدن اتاق لذت ببرد؟ (حدود ۳۵ تا ۴۰ کلمه)

* برای اینکه بتوانم اتاقم را زیباتر کنم تا هم در تنهایی در اتاق احساس بهتری داشته باشم و هم اگر کسی به دیدنم آمد از دیدن اتاق لذت ببرم،‌ بهترین روش چیست؟ آیا بهتر است نورپردازی اتاق را تغییر دهم یا چند تابلو به دیوار آویزان کنم؟ شاید هم یک وسیله‌ی کوچک دکوری بهتر باشد (حدود ۵۰ تا ۵۵ کلمه)

* اگر بخواهم حدود یکصد هزار تومان هزینه کنم تا اتاقم زیباتر شود، به طوری که هم در اتاق… (ممکن است تا ۷۰ یا ۸۰ کلمه هم برود…)

ممکن است سوالات شما خیلی متفاوت باشد. مثلاً:

اگر من مدیر عامل شرکت بودم،‌ چه کارهایی در شرکت انجام میدادم؟

یا اینکه:

اگر من طراح این لپ تاپ بودم، برای بهتر شدنش چه تغییراتی در آن می‌دادم؟

یا اینکه:

اگر من میخواستم برای متمم محتوا تولید کنم، به چه چیزهایی دقت می‌کردم؟

یا اینکه…

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت حل مسئله به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸۳ نظر برای برون ریزی ذهنی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : صدرا علی آبادی

    یه ایده ای که برای برون ریزی دارم ( با این که همیشه دوستا و همکارای خوبی دارم که به ایده هام گوش میکنن و حرف نمیزنن) اینه که عکس چندتا از ادمای الهام بخش رو مثل ایلان ماسک و سرگئی برین و جابز و ... در حالتی که در حال توجه کردن به کسی ند رو پرینت گرفتم و زدم به یکی از دیوارای اتاقم و دفترکارم( تنها افراد ایرانی حاضر در اون مجموعه اون عکس معروف محمدرضا با خانم دانشوره) و وقتی ایده ای دارم شروع میکنم برای این دوستان توضیح دادن و باور کنید معجزه میکنه. همین که یک لحظه فکر میکنم مدل ذهنی جابز مدل ذهنی ماسک مدل ذهنی شعبانعلی در برابر این ایده چی میگه کلی چشمم رو رو به جنبه های مختلف قضیه باز میکنه. این برون ریزی ایده واقعا ارزشمندی هست اگر ازش درست استفاده کنیم.

    ( خیلی از اوقات هم برای مسائل تحمیلی شروع میکنم به نوشتن تو وبلاگم و خیلی از اوقات خیلی از جرقه ها اونجا خورده)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .