Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بازارهای صنعتی چه هستند؟ تفاوت بازار صنعتی و بازار سازمانی و بازار مصرفی چیست؟


بازارهای صنعتی و تفاوت آنها با بازارهای مصرفی و بازارهای سازمانی

اگر بخواهیم یک کلمه کلیدی در بازاریابی تعریف کنیم، قاعدتاً آن کلمه مشتری است و مشتریان وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند و تقاضاهایشان با هم جمع می‌شود، بازار شکل می‌گیرد. اما بازارها چنان تفاوتهای جدی با هم دارند که نمی‌توان همه‌ی آنها را زیر چتر یک لغت قرار داد.

به همین علت، در مدیریت بازاریابی رسم است که بازارها را بر اساس ریشه و هویت‌شان تفکیک می‌کنند و هر یک را به شکل مستقل و بر اساس ویژگی‌ها و رفتارهایش، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند.

ما در این درس با سه نوع بازار آشنا می‌شویم:

  • بازارهای مصرفی
  • بازارهای صنعتی
  • بازارهای سازمانی

خواهیم دید که:

ویژگی های بازار صنعتی چیست و تفاوت بازار صنعتی و بازار مصرفی و بازار سازمانی چیست؟

البته درس حاضر صرفاً به بررسی تفاوت های کلی بازارهای مصرفی و بازارهای صنعتی و بازارهای سازمانی می‌پردازد و بحث در مورد هر یک از آنها در قالب درس‌های مستقل انجام خواهد شد.

در درس‌های آتی خواهیم دید که الگوی کسب سود، الگوی قیمت گذاری، الگوی تامین رضایت مشتری و سنجش رضایت او، الگوی بخش بندی بازار و مدیریت تقاضا، در هر یک از این بازارها می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

به همین علت  در حال حاضر صرفاً‌ بخش کوچکی از این درس برای شما نمایش داده می‌شود. 

البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد درس‌های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ

  ارزش آفرینی

  تصمیم گیری

تمرین درس بازاریابی صنعتی (در مقایسه با بازار مصرفی و بازار سازمانی):

یک محصول مشخص را انتخاب کنید و توضیح دهید که چگونه ممکن است در سه بازار مختلف مصرفی، سازمانی و صنعتی برای آن تقاضا وجود داشته باشد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    هادی بصیری ، مرتضی مولائی ، عباس سیفی ، بی نام ، علیرضا عبودی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷۶ نظر برای بازارهای صنعتی چه هستند؟ تفاوت بازار صنعتی و بازار سازمانی و بازار مصرفی چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    نام محصول: تردمیل

    بازار مصرفی: شخصی برای اینکه بتونه ورزش کردن و پیاده روی یا دوی سرعت رو توی خونه ی خودش به شکلی راحت تر و قابل دسترس تر تجربه کنه یا بتونه با سوزاندن کالری، کمی از اضافه وزنی که داره کم کنه؛ یک تردمیل میخره و به خونه میبره و مورد استفاده قرار میده. (البته اگه به گران ترین چوب لباسی دنیا تبدیل نشه!)

    بازار سازمانی: ممکنه مدیر یک سازمان تشخیص بده که بد نیست یک تردمیل هم خریداری بشه و کارمندانش در ساعات بخصوصی از ساعت کاری، بتونن به نوبت، از اون تردمیل استفاده کنن و سطح نشاط و سلامتی کارمندانش از این طریق بالاتر بره. ممکنه اطلاعات تخصصی کافی در زمینه ی خرید بهترین و مناسب ترین تردمیل نداشته باشه، اما به هر حال پس از اینکه این نیاز تشخیص داده شد و تصمیم خرید تردمیل قطعی شد، نام‌های تجاری و تامین‌کنندگان مختلف در بازار مورد شناسایی و ارزیابی قرار میگیره و پس از تایید مدیر مالی و طی مراحل لازم دیگر، خریداری صورت میگیره.

    بازار صنعتی: یک باشگاه ورزشی، در کنار دستگاه های مختلف ورزشی که داره، قطعاً به نه تنها یک تردمیل، بلکه به چندین تردمیل نیاز داره تا کسانی که برای کار با دستگاه، به اون باشگاه مراجعه میکنن و علاقمند به ورزش با تردمیل هستن، ازش استفاده کنن. و مطمئناً مدیر یک باشگاه ورزشی، اطلاعات تخصصی و تجربه ی لازم رو در خصوص انواع مختلف تردمیل ها و برندهاشون، کیفیت و قیمتهای مختلف اونها داره و با آگاهی کامل، خرید موردنیازش رو از بازار لوازم و دستگاههای ورزشی انجام میده.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .