Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


پنج سبک تصمیم گیری | همه به یک شیوه متقاعد نمی‌شوند


پنج سبک متفاوت برای متقاعد کردن دیگران

حتی بدون ارجاع به مطالعات و پژوهش‌ها و صرفاً با مراجعه به خاطرات و تجربیات شخصی همه می‌دانیم که علاوه بر محتوای پیام، سبک ارائه و شیوهٔ مطرح کردن حرف‌ها هم بر قدرت متقاعدسازی تأثیر دارد.

به عبارت دیگر: یک پیام مشخص با دو سبک ارائه متفاوت ممکن است قدرت متقاعدکنندگی کاملاً متفاوتی داشته باشند.

اما در ادامهٔ این حرف واضح باید نکتهٔ دیگری را هم مد نظر داشته‌ باشیم: هیچ سبک ارائه‌ای به شکل مطلق بهتر از یک سبک دیگر نیست. میزان متقاعدکننده بودن یک پیام، علاوه بر محتوای پیام و سبک ارائه، به مخاطب هم ربط دارد. چه بسا پیامی که بر فرد خاصی بسیار تأثیر می‌گذارد، نتواند بر نظر فرد دیگری تأثیر بگذارد.

اغلب نمی‌توان به شکل کلی یک سبک متقاعدسازی را موثر‌تر از سبک دیگر دانست. دقیق‌تر است که بگوییم: برای فردی با مشخصات ... احتمالاً سبک متقاعدسازی الف موثرتر از سبک متقاعدسازی ب است.

گری ویلیامز (Garry Williams) و رابرت میلر (Robert Miller) حدود دو دهه قبل مطالعه‌ای را روی ۱۶۰۰ مدیر در صنایع مختلف انجام دادند و کوشیدند سبک‌های تصمیم گیری مدیران را دسته‌بندی کنند. نتیجهٔ این مطالعه در نشریه HBR منتشر شد (+) و به علت استقبال مخاطبان در گروه مقاله‌های توصیه‌شدهٔ HBR در زمینهٔ مهارت های ارتباطی قرار گرفت (این مقاله‌ها با عنوان Must Read شناخته می‌شوند).

ویلیامز و میلر بعداً همین حرف‌ها را اندکی بسط داده و در قالب کتابی با عنوان پنج مسیر متقاعدسازی یا Five Paths to Persuasion منتشر کردند.

عکس جلد کتاب پنج مسیر متقاعدسازی

اول سبک تصمیم گیری؛ بعداً سبک متقاعدسازی

ویلیامز و میلر معتقدند پیش از انتخاب سبک ارائه‌ی پیام خود بهتر است ابتدا به سبک تصمیم گیری طرف مقابل دقت کنیم و پس این‌که متوجه شدیم سبک تصمیم‌گیری او چگونه است، بر این اساس پیام خود را انتخاب و ارسال کنیم تا پیام‌مان از حداکثر اثربخشی و قدرت متقاعدسازی بهره‌مند باشد. آن‌ها این شیوه را به طور خاص در مواجهه با مدیران توصیه می‌کنند.

اما منظور از سبک تصمیم گیری چیست؟ ویلیامز و میلر پنج سبک تصمیم گیری را فهرست کرده و شرح می‌دهند و معتقدند این تقسیم‌بندی می‌تواند به تشخیص و تحلیل شیوهٔ تصمیم‌گیری طرف مقابل کمک کند: سبک کاریزماتیک، سبک متفکر، سبک کنترل‌کننده، سبک شکاک و سبک پیرو:

پنج سبک تصمیم گیری: کاریزماتیک، متفکر، شکاک، کنترل‌کننده، پیرو

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس، به سایر درس‌های مرتبط با متقاعدسازی و نیز مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌های متمم دسترسی پیدا می‌کنید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، ما فکر می‌کنیم با توجه به علاقمندی شما به این موضوع، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

 اصول و فنون مذاکره

 تحلیل رفتار متقابل

 مهارت ارتباطی

 مهارت فروش

 مهارت ارائه مطلب و سخنرانی

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

آیا ویلیامز و میلر جزئیات مطالعه و تحقیق و متود بررسی خود را به شکل رسمی در ژورنالی منتشر کرده‌اند؟

خیر. نویسندگان در مقاله‌ی HBR خود، بدون هرگونه توضیحات بیشتر، صرفاً به انجام این مطالعه اشاره کرده‌اند. در کتاب Five Paths هم در این زمینه توضیح بیشتری ارائه نشده است.

آیا نویسندگان معتقدند که مدیران در همهٔ تصمیم‌گیری‌ها سبک ثابت و یکسانی دارند؟

خیر. آن‌ها تأکید دارند که سبک مدیران در تصمیم‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما بر این باور هستند که در بررسی تصمیم‌های مهم مدیران (و نه همه‌ی تصمیم‌های آنان) یکپارچگی قابل توجهی در سبک تصمیم‌گیری قابل مشاهده است.

در یک جلسه‌ی کوتاه چگونه سبک تصمیم‌گیری طرف مقابل را بشناسیم؟

ویلیامز و میلر به‌طور مشخص این دسته‌بندی را برای مذاکره با مدیرانی مطرح کرده‌اند که آن‌ها را می‌شناسیم و رابطه‌ی طولانی با یکدیگر داریم. البته در برخی موارد (مثلاً در مورد افراد شکاک) ممکن است در یک جلسه‌ی کوتاه هم بتوانیم سبک آن‌ها را تشخیص دهیم.

اما به هر حال فرض اصلی آن‌ها بر این است که طرف مقابل را می‌شناسیم.

ضمن این‌که ویلیامز و میلر به این نکته هم اشاره می‌کنند که بسیاری از ما  اغلب به صورت ضمنی یک یا دو نوع از این تیپ‌ها را به عنوان مخاطب خود در نظر می‌گیریم (شکاک‌ها و کنترل‌کننده‌ها). بنابراین توجه به سه تیپ دیگر می‌تواند کمک کند که سبک ارائه‌ی خود را نیز متعاد‌ل‌تر (متوازن‌تر) کنیم.

تمرین و مشارکت در بحث

به خاطرات و تجربیات خود مراجعه کنید و ببینید چقدر با حرف‌های ویلیامز و میلر هم‌خوانی دارند.

آیا شما هم خاطراتی در تأیید پیشنهادهای این دو دارید؟ یا این‌که معتقدید اما و اگر‌هایی باید به حرف‌ها و توصیه‌هایشان افزوده شود؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری متقاعدسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه متقاعدسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۷ نظر برای پنج سبک تصمیم گیری | همه به یک شیوه متقاعد نمی‌شوند

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .