Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


جابه‌جایی به آینده | وقتی فریب روزهای دور را می‌خوریم


جابجایی به آینده

آیا تا به حال پیش آمده که برای دو یا سه هفته بعد، با دوستان‌‌تان قرار بگذارید و وقتی روز قرار رسید، به اندازه‌ی روز اول، حوصله‌ی دیدن آن‌ها را نداشته باشید؟

آیا تا به حال پیش آمده که ابتدای ترم دانشگاه، با انرژی و انگیزه، حداکثر تعداد واحدهای درسی را ثبت نام کنید، اما وقتی به ایام امتحان رسیدید، خودتان را نفرین کنید که چرا این‌قدر درس‌های مختلف را با هم برداشته‌اید؟

آیا تا به حال پیش آمده که برای سفری در یک ماه یا دو ماه بعد برنامه‌ریزی کرده باشید و شب سفر، احساس کنید که سفر رفتن برایتان دشوار است و تعجب کنید که چرا روز اول، به این سختی‌ها فکر نکرده‌اید؟

اگر چنین احساساتی را تجربه کرده‌اید باید بگوییم که شما تنها نیستید و افراد بسیاری تجربه‌ی مشابه داشته‌اند.

مطالعات متعدد نشان داده است که ما انسان‌ها، در تحلیل تصمیم‌ها و رفتارهای دوردست، امید و آرزوهای خود را بزرگ و دست‌بالا می‌گیریم و ترس‌ها و دردسرها را خوار و کوچک می‌شماریم (+).

وقتی به دورهمی دوستانه‌ی ماه بعد فکر می‌کنید، لذت بودن با دوستان و خوش‌گذرانی را بزرگ می‌بینید. اما دردسر لباس پیدا کردن و تاکسی گرفتن و تهیه‌ی هدیه‌ی احتمالی برای دوستان و موارد مشابه را بسیار کوچک می‌پندارید.

حاصل هم این می‌شود که خوبی‌ها بر بدی‌ها می‌چربد و به راحتی تصمیم می‌گیرید که قرار بگذارید. هر چقدر به تاریخ دورهمی نزدیک‌تر می‌شوید، «دردسرها» بزرگ‌تر و «امید‌ به‌ خوشی‌ها» کوچک‌‌تر می‌شود و از خوش‌بینی روزهای اول فاصله می‌گیرید.

ما بسیاری از چک‌های پرداخت در آینده را هم با همین ساز-و-کار صادر می‌کنیم. هر چقدر تاریخ چک دورتر باشد، امیدواری ما به تأمین مبلغ چک بیشتر می‌شود و دردسرهای تأمین مالی هم به نظرمان کوچک‌تر می‌آیند. فقط وقتی به تاریخ نقد شدن چک نزدیک می‌شویم می‌بینیم که چه سختی‌ها و دشواری‌هایی در انتظار ما بوده و چه‌بسا از این‌که روز اول آن چک را نوشته‌ایم پشیمان شویم.

متخصصان متقاعدسازی از این اصل استفاده کرده‌ و تکنیکی به نام جابه‌جایی به آینده (Pushing Into the Future) را تعریف می‌کنند.

به این صورت که می‌گویند: اگر نمی‌توانید طرف مقابل‌تان را به انجام یک کار یا رفتار در حال حاضر مجاب کنید، از او بخواهید که آن کار در آینده (چند ساعت بعد یا چند روز بعد یا چند ماه بعد) انجام دهد.

شاید اگر الان با مدیرتان تماس بگیرید و بگویید که می‌خواهید با او درباره‌ی حقوق‌تان حرف بزنید، پاسخ بشنوید که «وقت ندارم و سرم شلوغ است و بگذار در آینده در این باره صحبت کنیم.»

اما اگر بگویید که می‌خواهید عصر امروز یا آخرین ساعات اداری در آخر هفته یا آخر ماه، وقت او را در حد یک ربع بگیرید و درباره‌ی حقوق‌تان حرف بزنید، احتمال این‌که پاسخ مثبت دریافت کنید افزایش می‌یابد.

به شکل مشابه، ممکن است نتوانید همه‌ی مدیران شرکت را برای جلسه‌ای که سه روز بعد برگزار می‌شود گرد هم آورید. اما ممکن است بتوانید همه را قانع کنید که سه هفته بعد، در ساعت مشخصی گرد هم جمع شوند.

مسئله در این‌جا فقط این نیست که ساعات سه هفته‌ بعد آزاد است و تنظیم زمان راحت‌تر خواهد بود، بلکه بخشی از ماجرا هم به این برمی‌گردد که زحمت و دردسر حضور در جلسه‌ی سه هفته بعد، کوچک‌تر و کمتر به نظر می‌رسد.

تکنیک جابه‌جایی به آینده،‌ به نظر بسیار ساده می‌رسد. اما در عمل، کارایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند در مذاکره و متقاعدسازی به‌ کمک ما بیاید.

البته هر چقدر مثال‌های بیشتری از این تکنیک در ذهن داشته باشیم، استفاده از آن برایمان راحت‌تر خواهد بود.

به همین خاطر، پیشنهادمان این است که کمی فکر کنید و پاسخ پرسش‌های زیر را برای دوستان‌تان بنویسید و تجربیات خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید:

  • آیا برایتان پیش آمده که به خاطر دوردست بودن یک اقدام، سختی‌ها و چالش‌های آن را دست‌کم گرفته باشید و آن را در برنامه‌های خود بگنجانید؟
  • آیا برایتان پیش آمده که با استفاده از تکنیک «جا‌به‌جایی به آینده» دیگران را به کاری مجاب کنید که فکر می‌کنید اگر آن درخواست‌تان به همان لحظه مربوط می‌شد، پاسخ منفی می‌گرفت؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری متقاعدسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه متقاعدسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۲ نظر برای جابه‌جایی به آینده | وقتی فریب روزهای دور را می‌خوریم

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ناهید عبدی

    نمونه‌ای از اقداماتی که انجام کار با جابه‌جایی به آینده، شدنی‌تر و ممکن‌تر به نظر می‌رسه:
     
    اضافه کردن مبلغی برای اجاره ماهانه:
    وقتی در موعد قرارداد برای اضافه کردن مبلغ اجاره ماهانه به توافق نمی‌رسیم، میشه روی یک مبلغ که موردقبول طرف مقابل برای پرداخت ماهانه هست قرارداد رو ببندیم و مبلغ اضافه‌ای که مدنظرمون هست رو به سررسید قرارداد موکول کنیم. در این حالت ما روی مبلغ بیشتر قرارداد رو بستیم اما چون این مبلغ به آینده موکول شده، طرف مقابل احساس می‌کنه قدرت و توان پرداختش بعداً بیشتر خواهد شد به همین دلیل راحت‌تر مبلغ پیشنهادی ما رو قبول میکنه درحالی‌که اگر قرار بود همۀ این مبلغ رو از ماه بعد واریز کنه، با احتمال کمتری توافق حاصل می‌شد.
     
    تفویض اختیار کارها به‌صورت تقسیم شده در روزهای دورتر آینده:
    وقتی تفویض اختیار صورت می‌گیره و انجام دادن کارهایی به فرد مقابل سپرده میشه، ممکنه در نگاه اول انجام دادن کارها غیرممکن به نظر برسه اما وقتی این وظایف رو به مناسبت‌ها و زمان‌های مختلف خرد می‌کنیم، انجام دادنش شدنی‌تر و ممکن‌تر به نظر میرسه.
    همون چیزی که در استراتژی کالباسی باهاش آشنا شدیم.
     
    به تأخیر انداختن درد مثل کنسل کردن قرار ملاقات دندانپزشکی:
    از اونجایی که ثابت شده اگر تحمل درد اجتناب‌ناپذیر باشه، ترجیح خیلی از ما اینه که الآن درد بیشتری رو متحمل بشیم تا بعد، اما مسئله اینجاست که وقتی فکر می‌کنیم به طریقی میشه از درد اجتناب کرد، تلاش می‌کنیم تا درد امروز رو به بعد موکول کنیم تا شاید توی این مدت راه‌حلی پیدا بشه. به همین دلیل خیلی از ما حاضریم یک واحد درد امروز به تأخیر بیفته و به جاش چند واحد درد بیشتر رو در آینده تحمل‌کنیم چون امیدواریم که به طریقی توی این مدت درد تخفیف پیدا کنه.
    به‌عنوان‌مثال قرار دندونپزشکی برای ترمیم یک دندون رو امروز به تأخیر می‌اندازیم و وقت معالجه برای تعداد بیشتری از دندون‌هامون رو در ماه بعد می‌گیریم. وقتی هم که موعد قرار میرسه پشیمون میشیم که چرا همون موقع اقدام نکردیم و حالا مجبوریم درد بیشتری رو به‌دفعات تحمل‌کنیم.
     
    هدف‌گذاری احساسی برای روزهای بعد:
    وقتی هدفی برای رشد ماهانه کار شرکت یا کار شخصی در نظر گرفته میشه درحالی‌که رسیدن بهش در حال حاضر به‌دوراز واقعیت به نظر میرسه اما فرضیاتی بهش اضافه می‌کنیم و خودمون رو قانع می‌کنیم که با تغییر این شرایط، هدف در نظر گرفته شده چندان هم دور از دسترس نیست.
    دلیلش هم اینه که الآن صرفاً منطق ما کار میکنه اما وقتی مسئله رو به روزهای بعد موکول می‌کنم، احساسات ساختگی هم باهاش همراهش خواهد شد و همین احساسات، فرضیات و تغییری که در شرایط خودمون یا بیرون از خودمون انتظار وقوعش رو داریم، انگیزۀ حرکت رو بیشتر میکنه.
     
    انجام دادن کارهای عقب‌افتاده و موارد اهمال‌کاری:
    خیلی از کارهایی که مدت‌هاست پشت گوش انداختیم، به این امید که در روزهای بعد انرژی، اراده یا توان بیشتری برای انجامشون خواهیم داشت رو به بعد موکول می‌کنیم و با این نگاه، برای پذیرفتن مسئولیت‌های جدید امروز، خودمون رو آماده نشون می‌دیم و به‌این‌ترتیب قدرت نه گفتن رو تا حد زیادی از دست میدیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .