Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


گیمیفیکیشن و مکانیزمهای شرطی سازی و تقویت رفتار


گیمیفیکیشن و مکانیزمهای تقویت رفتار

در درس قبل از سلسله درس‌های گیمیفیکیشن یا بازی سازی به بحث تعلیق ذهنی رسیدیم و دیدیم که اگر قصد طراحی یک بازی و گنجاندن آن در زندگی یا کسب و کار را داریم، باید به میزان دشواری آن توجه داشته باشیم. نه آنقدر ساده که خسته کننده باشد و نه آنقدر سخت که سردرگمی را با خود به همراه بیاورد.

اما هنوز یک المان مهم دیگر از گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی را مطرح نکرده‌ایم و آن نحوه جایزه دادن است. در این درس می‌خواهیم بحث جایزه دادن و مفاهیم مرتبط با آن را بررسی کنیم.

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به روانشناسی رفتاری علاقه داشته باشد و نام ایوان پاولوف را نشنیده باشد. چیزی که پاولوف با تحقیق گسترده و طولانی به انسانها نشان داد و اثبات کرد، چندان عجیب یا غیرمنتظره نبود. اما او نخستین کسی بود که با صرف زمان و انرژی زیاد یک تجربه عمومی را به دستاوردی علمی تبدیل کرد.

البته ما قبلاً در سلسله درس‌های شخصیت شناسی متمم، وقتی از گوردون آلپورت حرف می‌زدیم در قالب یک کاریکاتور و توضیحاتی کوتاه، اشاره‌ای هم به او داشتیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 نخستین کسی که اعتیادآور بودن مکانیزم VIVR را تشخیص داد و در آزمایشگاه اثبات کرد اسکینر بود. اما طی سالهای اخیر این حوزه چنان گسترده شده است که احتمالاً اگر خود اسکینر هم این وضعیت را می‌دید تعجب می‌کرد.

تمرین:

یکی از بازی‌هایی را که در نرم افزارها یا در کسب و کارها یا هر جای دیگر مورد توجه شما قرار گرفته است انتخاب کنید. توضیح دهید که چه مکانیزم‌های پاداش دهی در آن در نظر گرفته شده است. آیا صرفاً از یک مکانیزم استفاده می‌شود؟ یا از ترکیب چند مکانیزم استفاده می‌شود؟

به عنوان مثال بازی حقوق در مورد یک کارگر ساده عموماً از جنس FIFR است. اما ممکن است هیات مدیره یک شرکت برای جذب مدیرعامل از بازی FIFR+FIVR+VIFR+VIVR‌ استفاده کند. البته طبیعی است که سهم هر یک از این مکانیزم‌ها ممکن است بسته به شرایط کم و زیاد شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محسن تمدن پور ، مریم رمضانی ، مختار راد ، میثم عظیمی ، حمیدرضا امیری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۳ نظر برای گیمیفیکیشن و مکانیزمهای شرطی سازی و تقویت رفتار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا خدایی

    یادم میاد یک بازی از شرکت Ubisoft دیده بودم که مانند بازی معروف Clash of Clans برای رسیدن به هدف بهتر و سریعتر باید از شرکت بازی ساز الماس میخریدید ! این بازی برای اینکه شمارو معتاد کنه که مطمئنن هر روز بازی رو چک کنید کار جالبی کرده بود... یه قانونی داشت...روز اول ورود به بازی مقداری سکه به شما میداد....اگه روز اول میرفتید روز دوم مقدار بیشتری سکه به شما میداد و اگر 7 روز پشت سرهم میرفتید روز هفتم مقداری الماس به شما میداد... اما نکته اینجا بود که اگه حتی یکروز وارد بازی نمیشدید این شمارش گر میومد روی نقطه ی اول...یعنی اگر 6 روز هر روز بازی رو انجام میدادید اما روز هفتم فراموش میکردید باید دوباره 1 هفته صبر میکردید تا جایزه ی الماس رو ببرید .... این موضوع باعث شده بود من هر روز حواسم باشه که بازی کنم!بنظرم روش جالبی بود....نمیدونم این روش رو در کدوم قسمت از مکانیسم هایی که گفتید میشه قرار داد...شاید FIFR+FIVR+VIVR‌

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .