انگیزه های انسانها در گیمیفیکیشن
افراد بسیاری گیمیفیکیشن را معادل امتیاز دادن و امتیاز جمع کردن و اعطای مدال و نشان و اعلام امتیازهای برتر میدانند (همان چیزی که از آن به عنوان PBL نام برده میشود).
به عبارت دیگر این افراد، فکر میکنند که اگر المانهای رایج در طراحی ساز و کار بازی را مثل آش با هم مخلوط کنند، توانستهاند یک بازی بسازند و مخاطب را درگیر کنند.
اما تقریباً همهی متخصصان گیمیفیکشن بر این باور هستند که برای طراحی یک بازی خوب و درگیر کردن مخاطب در آن، لازم است انگیزههای مخاطب را بشناسید و ببینید که کدامیک از آنها را میتوانید در طراحی بازی خود دخیل کنید.
هر چقدر انگیزههای متنوعتری را در طراحی بازی خود پوشش دهید، بازیسازی شما موفقتر خواهد بود و میتوانید افراد بیشتری را درگیر یا اصطلاحاً Engage کنید.
در این درس قصد داریم تعدادی از انگیزههایی را که میتوانند شوقِ ورود به بازی یا ماندن در بازی را افزایش دهند با هم مرور کنیم (+/+/+).
دستاوردهای مادی
قاعدتاً یکی از نخستین انگیزانندههایی که میتواند فردی را به ورود به یک بازی یا ماندن در آن ترغیب کند، دستاوردهای مادی، ملموس و مستقیم است. منظور از دستاوردهای مستقیم، کسب مستقیم منافع مالی، یا گردآوری داراییها و امکاناتی است که به هر علت، برای شما ارزشمند هستند.
مثلاً زمانی که شما درگیر امتیاز جمع کردن از یک فروشگاه پوشاک میشوید، قاعدتاً یکی از هدفهای اصلی شما این است که بتوانید با استفاده از این امتیازها، تخفیف بگیرید. این تخفیف یک دستاورد کاملاً مادی محسوب میشود.
همچنین وقتی در یک بازی کامپیوتری، مثلاً شبیهسازی رانندگی، امتیاز جمع میکنید، انتظار دارید که اتوموبیلهای قدرتمندتری در اختیار شما قرار بگیرد و به اصطلاح، Unlock شوند. در اینجا هم یک دستاورد کاملاً مستقیم کسب میکنید و در واقع چیزی، هر چند مجازی، به داشتههای شما افزوده میشود.
به سختی میتوانید نمونهای از بازیسازی را ببینید که روی این انگیزه انگشت نگذاشته باشد و روی آن کار نکند. اما از آنجا که این عامل انگیزاننده به تنهایی نمیتواند کسی را برای مدت طولانی درگیر کند، در طراحی بازی به سراغ انگیزانندههای دیگر هم میروند.
دوست عزیز. این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.
با عضویت به عنوان کاربر ویژهی متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درسهای گیمیفیکیشن، به درسهای بسیار بیشتری هم دسترسی پیدا میکنید که فهرست آنها به شرح زیر است:
البته با توجه به علاقهی شما به گیمیفیکیشن، شاید بهتر باشد مطالعهی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:
دوره MBA (مطالعهی منظم درسها)
تمرین و مشارکت در بحث
با توجه به آنچه در درس نمونه های گیمیفیکیشن و درس حاضر خواندید، یکی از مصداقهای گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی یا دیجیتال را که بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته است، به صورت مختصر معرفی کنید. سپس توضیح دهید که چه انگیزههایی انسانها را درگیر ان بازی میکند.
علاوه بر آنچه در این درس مطرح شده، اگر انگیزانندههای دیگری هم برای درگیر شدن در گیمیفیکیشن به ذهنتان میرسد، به آنها اشاره کنید.
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:
- گیمیفیکیشن چیست؟ کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار
- معنی Engagement چیست؟
- گیمیفیکیشن چیست؟ | برخی از نمونه های گیمفیکیشن
- تعریف گیمیفیکیشن چیست؟
- در طراحی بازی چه عناصری به کار گرفته میشوند؟
- منظور از PBL در گیمیکیفیکشن چیست؟
- مکانیک بازی | چند مورد از ساز و کارهای مورد استفاده در بازی سازی
- انگیزه های انسانها در گیمیفیکیشن
- تاماگوچی | یک اسباب بازی ساده با پیامی مهم
- برنده واقعی گیمیفیکیشن کیست؟
- وضعیت تعلیق ذهنی و غرق شدن در یک فعالیت
- تعریف گیمیفیکیشن | بررسی تفاوت بازی و سرگرمی
- کسانی که بازی میکنند چگونه دستهبندی میشوند؟ (مدل بارتل)
- معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازیها / آموزش بازی سازی)
- گیب زیکرمن | یکی از نویسندگان مطرح در زمینه بازی سازی
- بهترین تفریح را به کار تبدیل کنیم یا کار را به بهترین تفریح؟
- کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : سامان کرمپور
یکی از موفق ترین بازی سازی هایی که در فضای فیزیکی و در کشور سوئد و توسط شرکت Volkswagen انجام شده است در سایت TheFunTheory.com قابل مشاهده است.
دو مورد از این بازی سازی ها به شرح زیر میباشد:
-نصب تابلوهای کنترل سرعت در خیابان های سوئد و شرکت دادن خودروهایی که با سرعت مجاز رانندگی میکنند در لاتری(بخت آزمایی) که هزینه جوایز لاتری از وجه دریافتی از متخلفین تامین میشود.
انگیزه هایی که در کاهش جرائم رانندگی در این بازی وجود دارد شامل موارد زیر است:
جایزه گرفتن ، احساس موفقیت ، برتری بر دیگران.
-قرار دادن سطل هایی مجهز به یک سنسور که وقتی آشغالی درونشان انداخته میشود صدایی مانند پرت کردن چیزی در چاهی عمیق و برخورد آشغال با ته چاه تولید میکنند.کارکرد "عمیق ترین سطل آشغال دنیا" شبیه به عملکرد بازی سازی در دستشویی های عمومی است که قبلاً در متمم مطرح شده بود.
انگیزه اصلی برای شرکت افراد در بازی سطل عمیق حس سرخوشی و ماجراجویی و جالب بودن آن است.