Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدیریت پروژه برای پروژه های کوچک (سنجش سلیقه متممی‌ها)


مدیریت پروژه برای پروژه های کوچک

طی سال گذشته، پیشنهادهای زیادی برای افزودن درس‌ها و دوره‌های مختلف به متمم، از سوی متممی‌های عزیز مطرح شد که یکی از موارد مطرح شده، مدیریت پروژه بود.

تیم متمم، درس مدیریت پروژه را خارج از حوزه‌‌ی فعالیت خود می‌دانسته و می‌داند و معتقد است فعالیت موسساتی مانند PMI و تدوین مستنداتی مانند PMBOK کاری بسیار بزرگ و تخصصی بوده و آموزش آنها زمان‌بر و نیازمند تخصص همه جانبه است که – لااقل در حال حاضر – با هیچ شکل و تفسیری، در اولویت‌های متمم قرار نمی‌گیرد و خارج از حوزه‌ی ماموریت استراتژیک ماست.

با این حال، در جستجو و مطالعات خود و تصمیم گیری در این زمینه، با واقعیتی جالب مواجه شدیم و آن، نبود آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی برای مدیریت پروژه‌های کوچک است.

حجم گسترده‌ای از دانش مدیریت پروژه در جهان، برای مدیریت پروژه‌های بزرگ صنعتی (در مقیاس نصب و راه اندازی یک خط تولید و یا بهره برداری از یک میدان نفتی) تولید و تدوین شده است.

در حالی که بسیاری از ما در سازمان‌های خود، با پروژه‌های کوچک زیادی درگیر هستیم.

در اینجا منظورمان از پروژه، فعالیتی هدفمند و غیردائمی است که نقطه‌ی آغاز و پایان مشخصی دارد.

مواردی مانند طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی، طراحی و اجرای یک دوره‌ی آموزش مشخص ضمن خدمت برای همکاران یک سازمان، جابجایی شرکت از یک ساختمان به ساختمانی دیگر، آماده سازی اسناد برای شرکت در یک مناقصه‌ی بازرگانی یا صنعتی، انجام تحقیقات بازار برای ارائه‌ی یک محصول جدید یا تغییر استراتژی، طراحی سایت برای یک شرکت، همه و همه، نمونه‌هایی از پروژه‌های روزمره‌ی ما در سازمان‌ها و کسب و کارها هستند که مقیاس‌شان بسیار کوچک‌تر از مقیاسی است که عموماً در آموزش‌های رسمی و تخصصی مدیریت پروژه، مورد توجه قرار می‌گیرد.

طی این مدت، با فرصت‌ها و امکاناتی آشنا شدیم که از طریق آن، می‌توانیم یک دوره آموزشی تخصصی برای مدیریت پروژه‌های کوچک در کسب و کارها، طراحی و ارائه کنیم.

فقط با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ی متمم و اینکه درس‌ها و دوره‌های مهم زیادی برای سال بعد در نظر گرفته شده که باید ارائه شوند و این دوره‌ی خاص، جزو اولویت‌های اصلی ما نبوده، در صورتی ارائه‌ی این درس توجیه پذیر خواهد بود که تعداد قابل قبولی از دوستان متممی، علاقمند به این درس باشند.

این درس در صورت تمایل دوستان متممی به شکل زیر ارائه خواهد شد:

  • برخی از سرفصل‌های این درس:
    • چه کارهایی را بهتر است به صورت پروژه تعریف کنیم؟
    • مرور اشتباهات رایج مدیران در تعریف پروژه‌ها
    • فرق نگاه یک مدیر پروژه (Project Manager) با یک هماهنگ کننده فعالیت‌ها (Coordinator) چیست؟
    • تعامل با ذی نفعان
    • دو نگاه به پروژه: تعریف پروژه در مقابل طراحی پروژه
    • فرهنگ مناسب برای انجام کارهای پروژه‌ محور و تشابه و تمایز کارهای پروژه‌ای با کارهای تیمی
    • نحوه‌ی تشکیل تیم برای انجام یک پروژه: توصیه‌ها، خطاها، راهکارها
    • بودجه بندی و زمان‌بندی
    • عواملی که پیش بینی نکردن یا پیش‌بینی نادرست آنها، منجر به بروز تعارض و دشواری در میانه‌ی مسیر می‌شود.
    • ارزیابی ریسک در ابتدای پروژه و تعدیل تحلیل ریسک در طول مسیر
    • مواجهه با تغییر هدف یا تغییر حوزه یا تغییر بودجه در طول مسیر
    • آموزش ابزارهای نرم افزاری برای مدیریت پروژه‌های کوچک و متوسط
    • عارضه یابی پروژه‌های شکست خورده و مواجهه با تعارض‌ها در طول پروژه و پایان آن
  • مجموعا حدود ۴۰ درس که به صورت هفتگی و بعد از تعطیلات سال جدید ارائه خواهند شد (درست مانند درس کارگاه زندگی شاد که هر شنبه ارائه می‌شود).
  • این درس برای کاربران ویژه ارائه می‌شود و هزینه‌ی جداگانه‌ای برای آن اخذ نخواهد شد. به عبارتی،‌ به شکل محصولات مستقل فروشگاه متمم نخواهد بود (تاکید ما بر هزینه‌بر بودن تولید این درس، صرفاً‌ جهت درخواست از شما برای تخصیص بهینه‌ی منابع خود شماست).
  • این درس، به دلیل جنس محتوای خود و سبک مهارتی آن، نیازمند اختصاص زمان منظم در طول هفته و انجام تمرین خواهد بود و بدون تمرین، کارکردی نخواهد داشت. بنابراین، اگر چه برای آن پیش نیاز مستقلی معرفی نخواهد شد، اما انجام تمرین هر درس، پیش نیاز استفاده از درس بعدی خواهد بود.
  • این درس تنها در صورتی قابل ارائه است که حداقل ۳۰۰ نفر از دوستان متممی، ارائه‌ی آن را تصویب و تایید کنند.

در صورتی که علاقمند به ارائه‌ی این درس هستید، لطفاً‌ زیر همین مطلب علامت بگذارید و اعلام کنید که این مبحث مورد علاقه‌ی شما است.

تا این لحظه، مجموعاً ۴۴۸ نفر از دوستان متممی، با ارائه‌ی این درس موافقت کرده و برای انجام تمرین‌های هفتگی آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۵ نظر برای مدیریت پروژه برای پروژه های کوچک (سنجش سلیقه متممی‌ها)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    احساس و  قضاوت شخصی من در مورد بحث مدیریت پروژه در وب یاد، این است که به چارچوب PMBOK بسیار نزدیک است و ضمناً‌ مطالب مطرح شده، صرفاً شامل سرفصل‌هاست و عملاً‌ آموزش اجرایی انجام نشده.

    البته به عنوان کسی که دوستی نزدیک با وب یاد دارم و خودم هم، فایل‌های متعددی در آن دارم، در کل سگمنت "آموزش یک سویه‌ی مطلب" و "آموزش تعاملی موضوعات" را دارای هم پوشانی و یا نزدیکی نمی‌بینم.

    به همین دلیل، در حال حاضر و با در نظر گرفتن راهکارهای آموزش دیجیتال فعلی رایج در کشور، که عموماً به ارائه‌ی یک سویه‌ی فایل صوتی یا تصویری یا متنی می‌پردازند، به نظرم مستقل از موضوع، دو صنعت مختلف محسوب می‌شوند و مقایسه‌ی متمم با یک کلاس کاملاً معمولی فیزیکی، به رغم ظاهر متفاوت، مقایسه‌ی نزدیک‌تری است.

    کلاسی که همه می‌توانند حرف بزنند. حرف یکدیگر را بشنوند. مدت طولانی با یکدیگر زندگی کنند و تک تک شرکت کنندگان، به قضاوت و شناخت در مورد یکدیگر دست پیدا کنند.

    اگر چه نظر من قطعاً نظری شخصی است، اما تجربه‌ی ارائه‌ی فایل‌های صوتی در مقیاس میلیونی و حجم گسترده‌ی فایل‌های تصویری عرضه شده، به من این مسئله را باورانده است که حتی در رادیو متمم و رادیو مذاکره و فیلم سمینارها، فایل‌های صوتی و تصویری با ظاهر کاملاً آموزشی را نمی‌توان چندان فراتر از محتوای تبلیغی و Promotional دانست.

    اگر چه ممکن است مخاطب به سادگی متوجه این تفاوت نشود، اما در این سوی ماجرا، تفاوت "آموزش تعاملی" و "Stream کردن یک سویه‌ی صدا یا تصویردر چشم و گوش مخاطب"، کاملاً محسوس است.

    شاید این مطلب که قبل از راه اندازی متمم نوشته‌ام، کمی به بیان این ایده‌ی من کمک کند:
    http://www.shabanali.com/ms/?p=3940

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .