Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چند فونت فارسی مناسب برای دانلود و استفاده در اسلایدهای فارسی پاورپوینت


فونت های فارسی برای پاورپوینت و اسلایدسازی

یکی از سوال‌هایی که معمولاً‌ در اسلایدسازی مطرح می‌شود این است که برای اسلایدهای پاورپوینت از چه فونت یا فونت‌هایی استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال، این درس را به معرفی چند فونت های فارسی رایج در اسلایدسازی فارسی اختصاص داده‌ایم.

لازم به تأکید است که با وجود تمرکز ما بر روی اسلایدسازی، نکات و توصیه‌های مطرح شده در این درس می‌تواند برای تایپ مقاله و پایان نامه و نوشتن نامه‌های اداری هم مفید باشد.

اما پیش از پرداختن به فونت های فارسی، مناسب است به چند نکتهٔ کوچک اشاره کنیم.

انتخاب فونت برای اسلاید تا حد زیادی سلیقه‌ای است

کسی نمی‌تواند به سادگی حکم دهد که استفاده از یک فونت مشخص برای اسلایدسازی حتماً درست است و استفاده از فونت دیگری قطعاً نادرست است. به عبارت دیگر، چیزی به اسم فونت استاندارد و مورد توافق همگانی وجود ندارد و کسانی هم که در این باره اظهارنظر می‌کنند، در بیشتر مواقع صرفاً بر اساس سلیقهٔ شخصی خود حرف می‌زنند.

با این حال، شاید بتوان گفت که تقسیم‌بندی فونت‌ها به دو دستهٔ رسمی و غیررسمی یک تقسیم‌بندی رایج است. به عبارت دیگر، بعضی فونت‌ها برای کارهای رسمی‌تر مناسب‌ترند و برخی دیگر را بهتر است صرفاً در فضاهای غیررسمی به‌کار بگیریم.

فونت فارسی

این که به تفاوت فونت رسمی و غیررسمی توجه کنید مهم است. مثلاً خیلی بد است که از فونت فانتزی در رزومه نویسی استفاده کنید. اما باقی ماجرا کاملاً سلیقه‌ای است و ممکن است فونتی که شما آن را یک فونت زیبا می‌دانید، از نظر دیگری زشت باشد.

به استانداردهای سازمانی توجه کنید

به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌ها فونت‌های استاندارد خود را تعریف می‌کنند و بهتر است همیشه به ترجیحات سازمان‌ها توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر دانشجو هستید و قرار است پایان نامه بنویسید، دیگر مهم نیست که سلیقهٔ خودتان چیست یا دیگران چه چیزی را توصیه می‌کنند. دانشگاه‌ها معمولاً اسم فونت های فارسی مد نظر خود را به عنوان فونت پایان نامه اعلام می‌کنند و انتظار دارند از همان فونت‌ها در عنوان‌ها، متن، جداول و ارجاعات استفاده کنید.

هم‌چنین اگر قرار است محصولات سازمان‌تان را در قالب یک مجموعه اسلاید معرفی کنید، یا پروپوزال یک پروژه را از طرف شرکت خود به کارفرما ارائه کنید، در این‌جا هم بهتر است ببینید سازمان و شرکت شما، چه فونت‌هایی را پیشنهاد می‌کند (اگر هم خودتان مدیر و تصمیم‌گیر هستید، بهتر است این موارد را به شکل استاندارد تعریف کنید. چون فونت‌های نامه‌ها و اسلایدها، بخشی از هویت برند شماست).

به شکل مشابه، ادارات و سازمان‌های بزرگ برای مکاتبات داخلی خود هم فونت‌های مشخصی را تعریف می‌کنند و به عنوان فونت اداری به رسمیت می‌شناسند و همهٔ کارکنان باید آن فونت‌ها را – مستقل از سلیقهٔ شخصی خود – به‌کار بگیرند.

آیا می‌توانیم در یک ارائه از چند فونت استفاده کنیم؟

پاسخ رایج به این سوال این است که «تا حد امکان، از فونت‌های مشخص و محدودی استفاده کنید.»

در بسیاری از اسلایدها، نامه‌ها و کتاب‌ها می‌بینیم که تعداد فونت‌ها به یک یا دو مورد محدود شده است. البته ما چون معمولاً مجبوریم در اسلایدهای خود از هر دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده کنیم، تعداد فونت‌هایمان گاهی به سه یا چهار مورد هم می‌رسد.

این توصیه بسیار مهم است و ما هم پیشنهاد می‌کنیم مراقب باشید با استفاده از انواع فونت، مخاطب خود را سردرگم نکنید.

با این حال، این قانون مهم و توصیهٔ مفید که «تمام اسلایدها باید از نظر فونت، یکنواخت و یکپارچه باشند» چیزی نیست که به عنوان یک قاعدهٔ مطلق و غیرقابل تخطی تجویز شود.

بهترین فونت های فارسی

فونت های مناسب برای اسلایدهای فارسی در پاورپوینت چه هستند؟

با توجه به توضیحات فوق، اکنون می‌توانیم بگوییم فونت های زیر، به سلیقهٔ متمم، مناسب‌ترین و بهترین فونت های فارسی برای اسلایدسازی هستند:

دانلود فونت فارسی برای پاورپوینت - اسلاید - انواع فونت های فارسی

البته واضح است که برخی از آن‌ها رسمی و برخی دیگر کمی غیررسمی‌اند. بنابراین ممکن است ترجیح دهید از بعضی از آن‌ها استفاده نکنید.

از میان فونت‌های بالا، فونت‌های لوتوس، میترا و نازنین سال‌هاست در کتاب‌ها و مقالات و پایان‌نامه‌ها به‌کار می‌روند. فونت تیتر هم، همان‌طور که از نامش پیداست، برای عنوان‌ها مناسب است. فونت‌های دیگر در نوشته‌های کاغذی کمتر به کار می‌آیند و بیشتر در دوران دیجیتال شناخته شدند و رواج یافتند.

همچنین لازم است به نکتهٔ دیگری هم اشاره کنیم:

در میان فونت‌های بالا «فونت فارسی ایران سنس» یک فونت تجاری است و برای استفاده از آن باید لایسنس استفاده از فونت را – با پرداخت مبلغی ناچیز – بخرید.

ظاهراً فعالان فضای وب و اپلیکیشن‌های فارسی به نتیجه رسیده‌اند که ایران سنس یکی از بهترین فونت های فارسی برای صفحهٔ نمایش است. به همین خاطر بسیاری از سایت‌های بزرگ ایران از این فونت استفاده می‌کنند (فونت یکان، رقیب اصلی ایران سنس در فضای دیجیتال فارسی است).

ما هم در متمم از فونت ایران سنس استفاده می‌کنیم.

دانلود فونت فارسی برای پاورپوینت و اسلایدسازی

اگر چه اکثر فونت‌های فوق استاندارد هستند و احتمالاً روی کامپیوتر خود شما هم نصب شده‌اند، با این حال می‌توانید این فونت‌ها را از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید:

دانلود فونت فارسی (مجموعه‌ی بالا)

پیشنهاد متمم برای فونت فارسی تحریری چیست؟

فونت‌های دستنویس متعددی برای زبان فارسی طراحی و ارائه شده‌اند که با یک جستجوی ساده در وب می‌توانید اسم این فونت های فارسی را بیابید. از میان این فونت‌ها ما در متمم معمولاً از دو فونت تحریری «خودکار» و «شکاری» که به نظر ما از زیباترین فونت های فارسی تحریری هستند استفاده می‌کنیم.

فونت شکاری را آقای امید مرادی و فونت خودکار را آقای ابوالفضل سیل سپور طراحی کرده‌اند.

اسم فونت های فارسی زیبا - زیباترین فونت های فارسی

دانلود فونت فارسی شکاری و خودکار (فایل TTF زیپ شده)

بهتر است فونت های فارسی را داخل فایل پاورپوینت قرار دهید

اگر اسلایدها را برای فرد دیگری ارسال می‌کنید و یا اینکه ممکن است آنها را از طریق کامپیوتر دیگری نمایش دهید، به خاطر داشته باشید که ممکن است فونت‌های مورد استفاده‌ی شما روی آن کامپیوترها نصب نشده باشد و اسلایدهای شما بسیار زشت و نامناسب به نظر برسد.

خوش‌بختانه پاورپوینت این امکان را فراهم کرده که فونت‌ها را داخل فایل شما ذخیره کند و شما بتوانید آنها را به همراه اسلایدها جابجا کنید.

کافی است در نرم افزار پاورپوینت، به منوی File و گزینه‌ی Options مراجعه کرده و در قسمت Save گزینه‌ی Embed Fonts را فعال کنید:

نحوه قرار دادن فونت ها در داخل فایل اسلاید پاورپوینت

با این کار، حجم فایل شما کمی افزایش می‌یابد. اما مطمئن هستید که روی همه‌ی کامپیوتر‌ها، دقیقاً به همان شکلی که خودتان فایل را مشاهده می‌کنید، نمایش داده خواهد شد.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های اسلایدسازی

مجموعه درس‌های آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های پاورپوینت و اسلایدسازی، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعهٔ درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان  |   تسلط کلامی

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  جستجو با گوگل

  ایمیل مارکتینگ  | تولید محتوا  |  مدیریت زمان

| مذاکره | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

معادل فارسی واژهٔ فونت چیست؟

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژهٔ «قلم» را به عنوان معادل «فونت» پیشنهاد داده است. مثلاً به جای این که بگوییم «این متن با فونت یکان نوشته شده است» می‌توانیم بگوییم «این متن با قلم یکان نوشته شده است.» اما به نظر می‌رسد این واژه به اندازهٔ کافی جا نیفتاده و هنوز همان «فونت» بیشتر به کار می‌رود. البته این مشکل فقط در فارسی نیست. عرب‌زبان‌ها هم از «خط» به عنوان معادل فونت استفاده می‌کنند؛ مثلاً به Italic Font می‌گویند خط مائل (همان مایِل خودمان). اما در میان آن‌ها هم واژهٔ «فونت» رواج پیدا کرده و هر دو واژه موازی هم به کار می‌روند.

چرا فونت زر در فهرست پیشنهادی متمم نیست؟

فونت زر یکی از فونت‌های قدیمی فارسی است که از سال ۱۳۷۵ با نرم‌افزار زرنگار به بازار معرفی شد. این نرم‌افزار ضمن تحول حروف‌چینی فارسی، فونت زر را به یکی از شناخته‌شده‌ترین فونت‌ها در بازار فونت ایرانی تبدیل کرد. این فونت زیبا، سال‌ها در تایپ و حروف‌چینی به کار می‌رفت و بخش بزرگی از بازار را در اختیار داشت. بعدها هم با فراگیر شدن ویندوز (به جای DOS) زرنگار به حیات خود ادامه داد. اما دیگر جایگاه پیشین را نداشت. بنابراین فونت زرنگار (که ما آن را معمولاً به اسم بی زر B Zar می‌شناسیم) امروزه کمی قدیمی به نظر می‌رسد و ممکن است مخاطب این قدیمی بودن را حس کند. البته هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها فونت زر را به عنوان فونت پایان نامه پیشنهاد می‌کنند و طراحی این فونت هنوز هم چشم‌نواز است.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای چند فونت فارسی مناسب برای دانلود و استفاده در اسلایدهای فارسی پاورپوینت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : صادق علیخانی

    سلام

    به نظرم لیست کاملی هستش

    خودم فونت ایران‌سنس را انتخاب می‌کردم چراکه نسخه‌های زیادی هم برای استفاده در وب و برنامه‌ها دارد.

    البته فونت وزیر هم میتونه توی این لیست قرار بگیره که شباهت بسیاری با فونت ایران‌سنس دارد و همچنین رایگان می‌باشد.

  1. محمدرضا نوروزی گفت: (عضو ویژه)

    من به عنوان یک فریلنسر برای کارهایم (برحسب نوع و تایپ اصلی پروژه ها) سه فونت را انتخاب کرده ام و به نوعی همچون فونتهای سازمانی با آن برخورد میکنم. برای مکتوباتم(نامه ها و متنها فارغ از چاپی یا دیجیتال-ایمیل و …)یک فونت. برای اسلایدهایم یک فونت و برای کارهای گرافیکی ام هم فونتی دیگر.
    با این سیاق هم تشخص و برند ساخته ام برای کارهایم هم دغدغه انتخاب را کمتر کرده ام.
    و نکته مهم هم اینکه فونتهای اختصاصی را به شکل قانونی خریده ام تا به طراح فونتها احترام گذاشته و کمک کوچکی باشد تا صنعت کوچکشان پابرجا بماند.

  2. ممنون عالی بود لطفا از تارنمای فونت فا هم دیدن فرمایید 

    با تشکر ممنون ادمین