Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب یادداشت های یک ماشین تحریر عمومی


کتاب یادداشتهای یک ماشین تحریر عمومی

مایکل گوستافسون و همسرش هیلاری در سال ۲۰۱۳ کتابفروشی کوچکی را در ایالت میشیگان راه‌اندازی کردند.

آن‌ها یکدیگر را چنان دوست داشتند که پس از نامزدی، از شغل‌های پیشین خود استعفا دادند و وامی گرفتند تا به بهانه‌ی این کتابفروشی بیشتر کنار هم باشند و با هم کار کنند.

مایکل یک ماشین تحریر قدیمی از پدربزرگش به ارث برده بود؛ ماشین تحریری که هنوز کار می‌کرد. او فکر کرد شاید دیدن این ماشین تایپ برای مردم هم جالب باشد.

مایکل و هیلاری ماشین تحریر را در زیرزمین کتابفروشی روی یک میز قرار دادند و هر روز کاغذی داخل آن می‌گذاشتند تا هر کس هر چیز که دوست داشت با آن تایپ کند. آن‌ها فکر می‌کردند همین ماشین تحریر ساده، می‌تواند مشتریان را به هم نزدیک کند. هر کس می‌تواند شعرهایی کوتاه، اظهار عشق و یا حتی شاید اعترافاتش را روی آن بنویسد.

ماشین تایپ قدیمی

مشتریان به تدریج با ماشین تحریر دوست شدند.

پیر و جوان، زن و مرد، مشتری‌های دائمی و بازدیدکنندگان رهگذری با آن جمله‌هایی را تایپ می‌کردند. حتی گاهی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها کودکانشان را بلند می‌کردند تا دست‌شان به ماشین تحریر برسد و دکمه‌های آن را فشار دهند.

همه به تدریج جای ماشین تحریر را یاد گرفتند: طبقه‌‌ی پایین فروشگاه، روبه‌روی یک صندلی کوچک، در کنار آباژوری که نور خود را روی صفحه‌ی سفید آن می‌تاباند:

عکس ماشین تحریر

بعد از مدتی، مایکل و دوستش الیور اوبرتی نشستند و یادداشت‌ها را دیدند.

عجیب بود. همین جمله‌های کوتاه و در هم ریخته، گاهی آن‌ها را می‌خنداند و گاهی اشک‌شان را سرازیر می‌کرد. چنان‌که مایکل می‌گوید: «فهمیدیم که نوشته‌ی تأثیرگذار، قرار نیست حتماً به قلم نویسندگان کتاب‌های پرفروش نوشته شود. هر یک از ما حرف‌ها و اشاره‌هایی داریم که می‌توانیم از خود برای دیگران به جا بگذاریم. درست نیست این نوشته‌ها داخل قفسه‌ی شخصی کتابفروشی، محصور شوند.»

آن‌ها تصمیم گرفتند بخشی از نوشته‌ها را انتخاب کرده و پس از ویرایش در قالب یک کتاب منتشر کنند. کتابی که در سال ۲۰۱۸ با عنوان «یادداشت‌های یک ماشین تحریر عمومی» روانه‌ی بازار شد.

یادداشت‌های یک ماشین تحریر عمومی

چند جمله از کتاب را با هم بخوانیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

این‌که چنین کتابی را دوست داشته باشید یا نه، قطعاً تابع سلیقه‌ی شماست. اما یک نکته‌ی مهم درباره‌ی این کتاب وجود دارد: این ایده‌‌ی زیبا، لحظاتی از زمان را در دل خود جاودانه کرده است. لحظه‌هایی گذرا که میلیون‌ها و میلیاردها از آن‌ها، آرام و بی‌صدا به فراموشی سپرده شده‌اند و دیگر هیچ‌کس آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد.

برای پایان این متن، چند جمله‌ی آخر کتاب را انتخاب کرده‌ایم:

پیش از این‌که به سمت خانه راه بیفتم، چراغ‌های کتاب‌فروشی را خاموش می‌کنم. فروشگاه تاریک شده، اما بین کلمات، کاغذها، جوهرها و هزاران صدای نهفته در آن‌ها احساس راحتی می‌کنم. کتاب‌ها به آرامی نجوا می‌کنند.

در حالی که به سوی در می‌روم، نوری در طبقه‌ی پایین توجهم را جلب می‌کند؛ نور چراغی که کنار ماشین تحریر روشن است. به طبقه‌ی پایین می‌روم و بالای سر ماشین تحریر می‌ایستم. یک برگه‌ی سفید زیر نور لامپ می‌درخشد.

می‌توانستم بنشینم و تایپ کنم. می‌توانستم درباره‌ی عشق بنویسم،‌ یا فقدان،‌ یا اسرار. یا این‌که درباره‌ی روزم بنویسم. می‌توانستم خطاب به مادربزرگم چیزی بنویسم.

امشب این صفحه را خالی رها می‌کنم. فردا یک مشتری، کسی که روز بدی داشته،‌ یا زندگی تازه‌ای را آغاز کرده،‌ یا قرار است به کسی پیشنهادی دهد،‌ یا در طلب بخشش است،‌ از این پله‌ها پایین می‌رود و شاید برای نخستین بار، انگشتانش دکمه‌های ماشین تحریر را لمس می‌کنند.

ضربه. تق. تق.

کلمات بر روی صفحه‌ی خالی ظاهر می‌شوند. کلمات تبخیر نمی‌شوند. کلمات می‌مانند. کلمات همین اطراف به جایی می‌چسبند و آرامش می‌بخشند؛ درست مثل کتاب‌هایی که در طبقات فروشگاه ما قرار دارند.

این ویژگی جوهر است. با همه‌ی لک‌ها و کثیفی‌ها و نقصان‌هایی که در زیبایی دارد، این جوهر است که می‌ماند.

عکس کتابفروشی - ماشین تایپ

عکس ماشین تایپ روی شیشه کتابفروشی

فرصت خوبی است که با خود فکر کنید اگر چنین ماشین تحریری روبه‌روی شما بود، چه چیزی را با آن تایپ می‌کردید و روی برگه‌اش چه می‌نوشتید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا شادامروز ، هیوا ، امیر جواهری ، حمید بری ، داود شاکری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۸ نظر برای کتاب یادداشت های یک ماشین تحریر عمومی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .