Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پل هایی برای عبور حیوانات و حفاظت از آنها


پل هایی برای محافظت از حیوانات

خیابان‌ها و جاده‌ها همیشه نماد وصل کردن و پیوند زدن بوده‌اند: وصل کردن انسان‌ها به هم، پیوند زدن شهرهای و روستاها به یکدیگر، نزدیک کردن فاصله‌های دور و آسان کردن دسترسی ما به هم.

این نگاه تا زمانی درست است که دنیا را از دریچه‌ی نگاه انسان‌ها ببینیم. اما اگر لحظه‌ای از پوست خود خارج شویم و از دید موجودات دیگر به جاده‌ها بنگریم، خواهیم دید که آن‌ها موجب قطع کردن و فاصله انداختن هستند.

انسان با هر خیابان و جاده‌ و مسیری که می‌سازد، خراشی بر جان طبیعت می‌افکند و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند. نه فقط بافت‌های گیاهی آسیب می‌بینند، بلکه گونه‌های جانوری هم در معرض تهدید قرار می‌گیرند. جانوران برای جفت‌یابی، برای دسترسی به آب و غذا و برای پیدا کردن ناحیه‌ی امنِ مناسبِ زندگی، مجبور می‌شوند از این خیابان‌ها و جاده‌ها عبور کنند و برای هر بار عبور، جان خود را در معرض تهدید قرار دهند.

به همین علت در برخی کشورها، مسیرهایی را برای تردد حیوانات و جانوران در نظر می‌گیرند. البته تنها انگیزه‌ی بنا کردن این نوع مسیرها، حفظ جان جانداران نیست، بلکه کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از تصادف‌های جاده‌‌ای نیز هست. چون نه‌تنها تردد حیوانات بزرگ می‌تواند موجب تصادف‌های هولناک شود، بلکه عبور و مرور حیوانات کوچک‌تر هم می‌تواند حواس رانندگان را پرت کرده و تمرکزشان را کاهش دهد و زمینه‌ساز تصادف و بروز سانحه باشد.

واقعیت این است که ما در شرایطی که هنوز در توسعه‌ی راه‌ها کارهای نکرده‌ی بسیاری داریم و امنیت و کیفیت برخی از جاده‌هایمان برای تردد خودروها مناسب نیست، با چنین دغدغه‌هایی فاصله داریم.

اما دیدن این‌که کشورهای توسعه‌یافته‌ی دنیا در چنین شرایطی چه می‌کنند، می‌تواند جالب و یا شاید الهام‌بخش باشد و تصویر بهتری از «توسعه‌ی متوازن» پیش روی‌مان ترسیم کند.

در ادامه، تصاویر تعدادی از پل‌ها و تونل‌هایی را که برای عبور حیوانات و جانوران طراحی شده‌اند می‌بینیم.

مسیر عبور خرچنگ ها

مسیر اختصاصی عبور خرچنگها – کریسمس آیلند استرالیا – عکاس Chris Bray

اکولینک

پل اکولینک در سنگاپور (مطالعه بیشتر)

پل در پارک ملی Banff در کانادا (عکاس: Robert Crum)

تونل اختصاصی عبور فیل‌ها در کنیا (عکاس: Jason Straziuso – مطالعه بیشتر)

پل برای عبور میمون‌ها – باهیا / برزیل

پل مخصوص عبور سنجاب‌ها در استرالیا (البته طبیعتاً در عکس سنجاب نمی‌بینیم!)

تعبیه‌ی مسیر اختصاصی برای تردد لاک‌پشت‌ها – راه‌آهن ژاپن (منبع)

تونل برای عبور گونه‌های مختلف جانوران - فنلاند

تونل برای عبور گونه‌های مختلف جانوران – فنلاند

پل برای عبور سنجاب‌ها – لانگ‌ویو / واشنگتن (منبع)

آن‌چه در این زنگ تفریح دیدیم، صرفاً چند نمونه از این تونل‌ها و گذرگاه‌ها بود تا کمی با فضای این کار آشنا شویم. در صورتی که به این موضوع علاقه‌مند هستید می‌توانید با جستجوی عبارت Wildlife Crossing در گوگل تصاویر بیشتر و اطلاعات ارزشمندتری را به دست بیاورید. سایت‌های بسیاری هم هستند که مجموعه‌های کامل‌تر و جذاب‌تری از این گذرگاه‌ها را گردآوری کرده‌اند (+/+/+).

توضیح پایانی این‌که عکسی که برای Thumbnail این درس (در گوشه‌ی بالای سمت چپ) استفاده شده، توسط Barret Hedges ثبت شده است. در این عکس خرسی را می‌بینیم که به خاطر نبودن پل، مجبور است با توله‌هایش از عرض از یک جاده عبور کند (آلبرتا – کانادا). عکس‌های دیگر این عکاس را می‌توانید در اکانت اینستاگرام او ببینید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم کاظم خانلو ، فرشته فرهمندنیا ، علی رئیسی ، یوسف شیخه ، امیر

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۳ نظر برای پل هایی برای عبور حیوانات و حفاظت از آنها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیر جافری

    دیدن جنازه حیوانات وحشی توی جاده ها، برای ما لرستانی ها تبدیل به چیز عادی شده، خصوصا جنازه شغال و سنجاب و روباه، (سگ و گربه که دیگه انقد زیاده نیاز به گفتن نداره) ولی یکی از غم انگیزترین خبرهایی که چند سال پیش در این رابطه شنیدم، مربوط میشه به کشته شدن یه پلنگ در جاده الشتر ـ خرم آباد.

    پلنگ ایرانی و سنجاب ایرانی از حیوانات رو به انقراض کوهستان های زاگرس هستن، حیوانات خجالتی که اگر بیشتر مواظبشون نباشیم به زودی منقرض میشن.

    امیدوارم لااقل قبل از اینکه این حیوانات و خیلی از حیوانات دیگه منقرض بشن کشورمون توسعه پیدا کنه.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .