Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


میکرواکشن (اقدامک) | ارزش گام‌های کوچک را فراموش نکنیم


میکرواکشن: گامی کوچک برای دستیابی به اهداف بزرگ برنامه ریزی

اگر چه اصطلاح میکرواکشن (Micro-action) یا اقدامک چند سالی است که در زبان ما رایج شده و به ادبیات استراتژی، برنامه ریزی و توسعه فردی راه یافته است، اما مفهوم آن بسیار قدیمی است.

در بسیاری از فرهنگ‌های کهن می‌توانید این توصیه را ببینید که «برداشتن یک گام، هر چقدر هم کوچک، می‌تواند سرمنشاء تحولاتی جدی و بزرگ‌ شود.»

اگر کتاب تذکره الاولیاء را خوانده باشید، حتماً داستان کوتاهی را که از ابوسعید ابوالخیر نقل شده به یاد دارید. داستان به سخنرانی او در شهر طوس بازمی‌گردد. چنان‌که عطار تعریف می‌کند،‌ ابوالخیر بر منبر نشسته بود. محل سخنرانی مملو از جمعیت بود و جای خالی برای نشستن وجود نداشت. فردی در آن میان برخاست و فریاد زد: «خدایش بیامرزاد هر که را که از آنجا که هست، گامی به پیش نهد.» ظاهراً ابوسعید پس از شنیدن این جمله از منبر پایین می‌آید و می‌گوید: هر آن‌چه را که همهٔ بزرگان گفته‌اند، این مرد در یک جمله گفت. دیگر حرفی نماند که من بگویم.

این نوع توصیه‌ها به فرهنگ ما محدود نیست. ژاپنی‌ها هم از کایزن (Kaizen) حرف می‌زنند. کایزن را نمی‌توان در چند جمله خلاصه کرد و بخش مهمی از روح و روحیهٔ ژاپنی است. اما می‌دانیم که یکی از پایه‌های آن، باور به اهمیت تغییرات کوچک تدریجی است؛ چیزی که بر خلاف روح رایج زمان ماست.

این روزها که بسیاری از کتاب‌های مدیریتی بر این نکته تأکید می‌کنند که باید به دنبال گام‌هایی بزرگ، تحولاتی عظیم و در هم ریختن صنایع و بازار بود (+/+)، لازم است به خود یادآوری کنیم که قرار نیست این روش، همیشه و همه‌جا به عنوان تنها رویکرد به تغییر و تحول مطرح شود.

به این مثال ساده دربارهٔ نگرش کایزن توجه کنید:

با کنار هم قرار دادن تجربه‌های انسانی که در طول صدها و هزاران سال در فرهنگ‌های مختلف انباشته شده و گرد آمده‌اند، به نتیجه می‌رسیم که اقدام‌های کوچک یا همان میکرواکشن‌ها همیشه مورد توجه بوده‌اند و انسان‌ها کارکرد ارزشمند این اقدام‌های کوچک را قبول داشته‌اند. همان مفهومی که با ادبیات امروزی چنین بیان می‌شود: «دستیابی به اهداف بزرگ را باید با برداشتن گام‌های کوچک آغاز کنیم.»

میکرواکشن یا اقدامک چیست

تعریف میکرواکشن چیست؟

میکرو اکشن یعنی اقدامی بسیار کوچک در مسیر هدفی بزرگ‌تر؛ با این ویژگی که این اقدام به زمان، کوشش و منابع بسیار کم نیاز دارد (+).

میکرو اکشن یا اقدامک قرار است آن‌قدر ساده و کوچک باشد که شما نتوانید برای انجام ندادن آن بهانه بیاورید.

چند مثال از میکرو اکشن

تصمیم گرفته‌اید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید. در ذهن‌تان است که دنبال مربی یا مشاور خوب بگردید و چند کتاب هم در این زمینه بخرید و بخوانید. اما فعلاً دنبال یک گام کوچک‌تر هستید. می‌بینید که فنجان چای روبه‌روی شماست و معمولاً سه حبه قند با آن می‌خورید. یکی از حبه‌ها را که برداشته‌اید، به قندان برگردانید.

می‌خواهید هر شب قبل از خواب کتاب بخوانید. مدت‌هاست این هدف را در ذهن دارید اما اقدامی انجام نداده‌اید. امشب قبل از خواب، به سراغ کتابخانهٔ خود بروید. ببینید دوست دارید کدام کتاب را بخوانید. آن را بردارید. کنار تخت خود بگذارید و بخوابید. درست است که کتاب را نخوانده‌اید،‌ اما یک اقدام کوچک انجام داده‌اید.

مدت‌هاست می‌خواهید با دوست‌تان تماس بگیرید یا به او سر بزنید. اما انرژی ندارید یا همت نمی‌کنید یا اولویت‌های بالاتری وجود داشته است. می‌توانید یک پیامک کوتاه به او بدهید و بگویید: «مدت‌هاست دوست دارم یک فرصت مشترک پیدا شود تا آ‌زادانه و طولانی، با هم گفتگو کنیم و لذت ببریم. اما علی‌الحساب این یک جمله را فرستادم تا فاصله میان گفتگوهایمان زیاد نشود.»

علاقه دارید ورزش صبحگاهی انجام دهید. اما هیچ‌وقت این کار را نکرده‌اید. هر روز بهانهٔ تازه‌ای برای فرار از این کار وجود دارد. اکنون که یادتان افتاده، همان‌طور که روی صندلی نشسته یا در تخت خوابیده‌اید، چند بار دست خود را تکان دهید یا مشت خود را باز و بسته کنید. در حدی که احساس کنید «طلسم بی‌تحرک بودن» شکسته شده است.

ما‌ه‌هاست قصد دارید دربارهٔ موضوعی که در آن تخصص دارید،‌ کتابی بنویسید. اما فرصت نوشتن فراهم نشده است. می‌توانید کاغذی بردارید یا فایلی را روی کامپیوتر خود باز کنید و در حد یک پاراگراف از آن کتاب را بنویسید. حتی اگر این‌قدر وقت نیست، بنویسید که کتاب‌تان با چه جمله‌ای آغاز می‌شود.

آیا میکرواکشن از جنس خرده عادت است؟

طی سال‌های اخیر، کتاب‌های بسیاری دربارهٔ عادت‌های کوچک و تأثیر آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی منتشر شده‌اند.

یکی از کتاب‌های کلاسیک در این زمینه اثر مرکب است. چارلز دوهیگ هم کتاب قدرت عادت را نوشته که بُن‌مایهٔ مشابهی دارد. کتاب عادتهای اتمی هم کمابیش همین موضوع پرداخته است.

بنابراین طبیعی است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا آن‌چه تحت عنوان اقدامک یا میکرواکشن مطرح می‌شود، همان بحثِ «اثر عادت‌های کوچک» است؟

در پاسخ باید گفت، اقدامک یک پله عقب‌تر است و در سطح پایین‌تر و ساده‌تری قرار دارد:

اگر شما عادت به مسواک زدن ندارید و تصمیم می‌گیرید که هر شب قبل از خواب مسواک بزنید، این یک خرده‌عادت است. اما اقدامک می‌تواند حتی کوچک‌تر باشد. مثلاً ممکن است با خود بگویید: الان چند شب است که یادم می‌آید باید مسواک بزنم، اما تنبلی می‌کنم. علی‌الحساب، مسواک و خمیردندان را از حمام به دستشویی می‌آورم تا جلوی چشمم باشد. شاید فردا شب مسواک زدم.

البته گاهی اوقات، خرده‌عادت‌ها هم می‌توانند ماهیت اقدامک داشته باشند:

مثلاً مدت طولانی است که می‌خواهید به شکل منظم زبان بخوانید یا در یک کلاس یادگیری زبان انگلیسی ثبت نام کنید. اما می‌بینید که این کار دائماً عقب می‌افتد. پس با خودتان قرار می‌گذارید که «من فعلاً هر شب یک لغت انگلیسی را یاد می‌گیرم و به خاطر می‌سپارم، تا ببینم بالاخره چه زمانی همت کافی برای کلاس رفتن را پیدا می‌کنم.»

پس اصل ماجرا این است که میکرواکشن یعنی همین الان گامی بسیار کوچک در راستای هدف بزرگی که دارم بردارم. گامی که هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن آن وجود نداشته باشد.

تمرین درس اقدامک (میکرواکشن)

یکی از اهداف خود را که تا کنون حرکت جدی و محسوس به سمت آن نداشته‌اید بنویسید.

حالا بگویید چه میکرواکشنی می‌توانید در راستای آن هدف انجام دهید. میکرواکشن پیشنهادی‌تان باید به شکلی باشد که همین امروز بتوانید آن را انجام دهید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهسا ملکان ، امیر حیدری ، alireza laame ، حسین گل افشان ، ایمان متقی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۲۵ نظر برای میکرواکشن (اقدامک) | ارزش گام‌های کوچک را فراموش نکنیم

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : صدرا علی آبادی

    میکرو اکشن ها یا ریز گام ها توانایی تغییر همه چیز را دارند. درواقع فکر میکنم آنقدر که این سبک در توسعه فردی و سازمانی نقش دارد به آن پرداخت نشده است.

    میخواهم در این رابطه بزنم:

    به تلگرام به عنوان یک نرم افزار با یک تیم توسعه ثابت نگاه کنید. و ببینید چطور یک اپلیکیشن با همین سبک توسعه (ریزگام ها) کم کم بازار های مختلف را،  در حال تصاحب است و یک اپلیکیشن بسیار خلاقانه که هر دو ماه یکبار چیزی برای غافل گیری ما دارد را مدیریت میکند.

    »»ایده استیکر ها و این که قابل توسعه هستند برای هر فرد

    »»ربات ها و ایجاد بازار برای توسعه دهنده ها

    »»ایجاد کانال ها

    »» هزار نفره کردن سقف گروه ها

    »»و امروز در اخرین اپدیت تلگرام قابلیت سرچ ویدیو و لینک های ویکی پدیا در درون خود تلگرام ایجاد شده است.

     

    احتمالا تلگرام نسل بعدی شبکه های اجتماعی است. در اهمیت ریزگام هایش فقط در نظر بگیرید اگر تلگرام از روز اول تمام این قابلیت ها را میداشت چه اتفاقی می افتاد.( احتمالا فشار زیادی برروی تیم توسعه می آمد و با توجه به این که کاربری نداشتند جذب سرمایه سخت میشد ، و جدا از آن افرادی که قرار بود از واتس اپ یا وایبر به آن مهاجرت کنند، احتمالا از این همه امکانات متفاوت دچار ترس تغییر میشدند و جای دیگری را برای مهاجرت انتخاب میکردند)

    این استراتژی ریزگام ها به جای تغییرات ناگهانی مدل کسب و کاری است که مایکروسافت هم بعد از تجربه تلخ ویستا و 8 به سراغ آن رفته. و ویندوز ده دیگر به جای یک نرم افزار تبدیل به سرویسی شده است که به مرور زمان و با گام های کوچک آپدیت میشود و توسعه می یابد. در واقع ویندوز 10 آخرین ویندوز مایکروسافت است.و دیگر یک سیستم عامل یا نرم افزار نیست یک سرویس است. کما این که تلگرام هم یک اپلیکیشن نیست و در حال تبدیل شدن به سرویس است.

     

    در زندگی شخصی هم تجربه های بسیار مناسبی برای ایجاد تغییرات بزرگ با ریزگام ها دارم که اینجا فرصت توضیح آن ها نیست. فقط به عنوان یک نتیجه استفاده از ریزگام ها یادگیری سه هزار لغت زبان انگلیسی در طول کمتر از شش ماه میتوانم نام ببرم. یا یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا در سطح تسلط متوسط در طول دوماه و این روند در حال ادامه است.

    ریزگام ها میتوانند عادت های مارا تغییر دهند و در سبک زندگی شخصی باید بسیار بیشتر به آن پرداخته شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .