Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مهارت برنامه ریزی


برنامه ریزی به عنوان یک مهارت

در فهرست مهارتهای کلیدی، برخی از مهارتهایی که می‌توانند در برنامه توسعه فردی شما جا داشته باشند را فهرست کرده‌ایم.

در اینجا قصد داریم مهارت Planning یا برنامه ریزی را مورد بحث قرار دهیم.

یکی از ویژگی‌های مهارت برنامه ریزی در مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی این است که بسیاری از ما بر این باور هستیم که این مهارت را – حداقل در حد تعریف آن – به خوبی می‌شناسیم.

این در حالی است که برنامه ریزی هم مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر، دارای جزئیات و ظرافت‌هایی است که ممکن است از چشم ما پنهان بمانند.

در اینجا، توضیحات مختصری در مورد مهارت برنامه ریزی ارائه می‌شود و شما می‌توانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید.

طبیعتاً پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی،‌ می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویت‌های مهم‌تری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.

شرح مختصر مهارت برنامه ریزی

 مهارت برنامه ریزی را به عنوان فکر کردن قبل از عمل کردن تعریف کرده‌اند.

بخشی از مهارت برنامه ریزی، تثبیت یک عادت است. عادت به اینکه به مسیری که پیش رو داریم و به گزینه‌هایی که در راه ما قرار خواهند گرفت فکر کنیم.

به اینکه بکوشیم تا حد امکان، احتمال وقوع نتایج پیش‌بینی نشده را کاهش دهیم.

در چه شرایطی، مهارت برنامه ریزی برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

 اشتغال در هر نوع سمت مدیریتی، نیازمند تسلط بر مهارت برنامه ریزی است. از کلاسیک‌ترین تا مدرن‌ترین منابع مدیریتی، برنامه ریزی را از وظایف اصلی مدیر می‌دانند.

 اگر در حال تحصیل (چه در فضای فیزیکی و چه فضای دیجیتال مانند متمم) هستید و می‌خواهید تلاش‌های شما دستاوردی بیش از مطالعات پراکنده‌ی تفننی باشد.

 اگر به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید فکر می‌کنید.

 اگر مهارت کار تیمی برای شما مهم است و یا اینکه کار گروهی بخش مهمی از فعالیت‌های روزانه‌ی شما را تشکیل می‌دهد. برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر، می‌تواند موجب پیشگیری از وقوع بسیاری از تعارض‌ها شود.

 اگر رهبری یک تیم را بر عهده دارید.

 اگر کاری که انجام می‌دهید، مستلزم بودجه ریزی است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

مهارت برنامه ریزی در چه سطح‌هایی قابل تعریف است؟

سطح پایه: اگر برنامه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانم خودم را با آن تطبیق دهم و بر اساس آن عمل کنم. معمولاً برای برنامه‌ریزی از دیگران کمک می‌گیرم و بعد آن را محور عملکرد خودم قرار می‌دهم.

سطح میانی: اگر هدف را برای من مشخص کنند، می‌توانم برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنم. اما هدف‌گذاری را معمولاً‌ به دیگران می‌سپارم. هدف‌هایی که خودم انتخاب می‌کنم، یا درست نیستند و یا بعداً مشخص می‌شود که از نظر سختی و آسانی و قابلیت دستیابی، واقع‌گرایانه نبوده‌اند.

سطح پیشرفته: می‌توانم همه‌ی مراحل برنامه ریزی را از بررسی اهداف، انتخاب هدف مناسب، بررسی سناریو‌ها، انتخاب سناریوی مطلوب، زمان‌بندی و تعیین اقدام‌های ضروری، خودم انجام دهم.

سطح خبره: می‌توانم به دیگران کمک کنم که برنامه ریزی را بیشتر باور کنند و برای آن ارزش و اهمیت قائل شوند و به صورت عملی، در زندگی به کار بگیرند. اگر کسی در سطح پایه یا میانی باشد، می‌توانم به او کمک کنم تا مهارت برنامه ریزی او به سطح میانی یا پیشرفته ارتقا پیدا کند.

فایل صوتی آموزش هدف گذاری

در صورتی که علاقه‌مند هستید با نکات مختلف در زمینهٔ هدف گذاری آشنا شوید، می‌توانید فایل صوتی آموزشی هدف گذاری را خریده و گوش دهید. در این فایل صوتی هشت‌ساعته محمدرضا شعبانعلی بحث هدف گذاری را از مبانی اولیهٔ تئوری تا تکنیک های کاربردی آن توضیح می‌دهد.

برای مشاهدهٔ فهرست موضوعات مطرح‌شده در این مجموعهٔ آموزشی و خرید و دانلود آن می‌توانید روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

 

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    طاها حسن پور ، ملیکا منجمی ، سمانه هرسبان ، مهدی ابراهیم پور پشت ریگی ، مریم رضائی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی