Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


ساختن دیوار به سادگی گذشته نیست


تصویر بویینگ ۷۸۷

طی سال‌های اخیر،‌ در کشورهای مختلف جهان سیاستمدارانی به قدرت رسیده‌اند که از بسته شدن مرزها و فاصله گرفتن از اقتصاد جهانی استقبال می‌کنند.

این رویکرد که به Protectionism یا تمایل به حفظ اقتصاد داخلی معروف است، معمولاً با این انگیزه انجام می‌شود که منافع حاصل از فرصت‌های اقتصادی هر کشور، در اختیار سایر کشورها قرار نگیرد.

اگر چه تلاش برای حفظ منافع اقتصادی هر کشور، طبیعی، منطقی و قابل درک است،‌ اما وقتی می‌کوشیم سیاست‌ها را در افق زمانی و مکانی بازتری تحلیل کنیم، می‌بینیم که بسیاری از این سیاست‌ها، الزاماً به نفع اقتصاد کشورها تمام نمی‌شوند.

[مطالعه بیشتر: نقش محدوده‌ی اثر و افق زمانی در ارزیابی راهکارها]

اگر چه در اقتصاد امروز جهان، دونالد ترامپ نماد Protectionism محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که سیاست‌های Brexit در بریتانیا و نیز چالش‌های امروز اقتصادی فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر در دهه‌ی گذشته هم، مثال‌هایی از همین نگرش محسوب می‌شوند.

سال ۲۰۱۳ خبرگزاری رویترز با همکاری شرکت بویینگ، یک اینفوگرافی در مورد کشورهای تولیدکننده‌ی قطعات هواپیمای بویینگ منتشر کرد که اگر چه آن زمان هم جالب بود، اما طی هفته‌های اخیر مجدداً مورد توجه رسانه‌ها و فعالان شبکه های اجتماعی قرار گرفته است:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

با توجه به تجربه‌های خودتان، وقتی از محصولی با تنوع تامین‌کننده صحبت می‌شود، چه کالا یا خدمتی را به خاطر می‌آورید؟ در صورت امکان، آن را تا حدی برای دوستان متممی خود هم توضیح دهید.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای ساختن دیوار به سادگی گذشته نیست

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    نخستین مثالی که با خواندن این درس به ذهنم رسید، تراشه‌های A9 شرکت اپل هستند که تراشه‌ی مرکزی آیفون‌های 6 , 6S محسوب می‌شوند و توسط شرکت سامسونگ تولید می‌شوند (البته بخشی از تراشه‌ها هم از طریق TSMC تایوان تامین می‌شود (+).

    در مدتی که با برخی شرکت‌های آلمانی و اتریشی صنعت ریلی کار می‌کردم،‌ احساسم بر این بود که عموماً سازنده‌های آلمانی و اتریشی در اولویت هستند یا لااقل گزینه‌های مطلوبی محسوب می‌شوند.

    به عنوان مثال، قطار اتریشی با چرخ آلمانی GHH کار می‌کرد و واگن آلمانی با کولر آلمانی وباستو خنک می‌شد و هر دو محصول با موتور دویتس یا بنز آلمانی حرکت می‌کردند.

    اما در طی حدود ۱۰ تا ۱۲ سال، فضا به میزان قابل توجهی تغییر کرد. در حدی که می‌توان گفت حجم قابل توجهی از سنسورها و سوییچ‌ها و ترنسدیوسرهای الکترونیکی کلیدی در محصولات ریلی آلمانی،‌ این روزها در جمهوری چک تولید می‌شوند.

    همچنانکه تولید و مونتاژ بسیاری از مدارهای چاپی به شرق اروپا یا جنوب شرق آسیا منتقل شده است.

    بخش قابل توجهی از قوای محرکه هم (از انژکتور تا قطعات مکانیکی)‌ توسط کشور هند تولید می‌شود.

    شاید هند هم مثال جالبی باشد که بخشی از برنامه‌ی فضایی اکثر کشورهای جهان شده است و اخیراً اعلام شد که در زمینه‌ی پرتاب ماهواره، رکورددار شده (+).

    کشورهای متعددی از جمله آمریکا و سوییس، ماهواره‌های خود را از طریق هند به فضا پرتاب می‌کنند. چون هزینه‌ی پرتاب بسیار کمتر است. بی آنکه امنیت و دقت، کاهش محسوسی داشته باشد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .