Menu
فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره

مجموعه ای از نکات کاربردی مذاکره که می‌توانند کیفیت مذاکره های ما را بهبود داده و دستاوردهای ما را افزایش دهند




بازی سازی (گیمیفیکیشن) کدام انگیزه ها را در انسان‌ها هدف قرار می‌دهد؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۷۱۰۳

پیش نیاز مطالعه‌ی درس انگیزه‌ها در بازی سازی:

گیمیفیکیشن و بازی سازی و انگیزه های انسانی

در مطلب قبلی در مورد گیمیفیکیشن در متمم، توضیح دادیم که انسانها همیشه به بازی کردن علاقمند بوده‌اند و به گواهی تاریخ، بازی همواره یکی از همراهان قدیمی انسانها بوده است. تنها اتفاقی که در دوران جدید افتاده،‌ تغییر شکل بازی‌هاست.

انسان امروز در لابه‌لای هزار نوع دغدغه و گرفتاری و دلمشغولی،‌ کمتر فرصت می‌کند زمانی طولانی و مشخص را به طور متمرکز،‌ صرف بازی کند. نشستن و با خیال آسوده شطرنج بازی کردن، این روزها تجربه‌ای نادر و لوکس محسوب می‌شود که شاید تنها در تعطیلات یا مناسبت‌های خاص امکان پذیر باشد.

به همین دلیل، ما به سراغ بازی‌های دیگری رفته‌ایم که خود را در تار و پود زندگی مدرن جای داده‌اند. در توییتر و اینستاگرام،‌ مطالب مختلف منتشر می‌کنیم و ده‌ها بار بررسی می‌کنیم که تعداد Like‌های اینستاگرام یا Favorite های توییتر به چند رسیده است.

گیمیفیکیشن

حتی برنامه‌های مختلف بر روی گوشی خود نصب می‌کنیم که اگر کسی ما را فالو کرد و بعداً دیگر فالو نکرد، ما هم به انتقام، او را از فهرست دوستان خود حذف کنیم!

همیشه شکل‌های گیمیفیکیشن و بازی سازی، شکل‌های دیجیتال نیستند. به این مثال فکر کنید:

شما در یک بانک حساب باز می‌کنید و به شما گفته می‌شود که اگر مانده‌ی حساب پس انداز شما هرگز زیر سی میلیون تومان نباشد،‌ سود بانکی معادل X درصد خواهد بود، اما اگر مانده‌ی شما در آن ماه حتی برای یک روز زیر این عدد باشد، سود بانکی مقدار کمتری خواهد بود.

 حالا شما هر وقت می‌خواهید پولی از حساب خود جابجا کنید، ناخودآگاه مانده‌ی حساب را هم در ذهن خود مورد توجه قرار می‌دهید. بعید نیست وقتی که آخر ماه، دیدید که مانده‌ حساب شما همیشه بیشتر از کف تعیین شده بوده است، خوشحال شوید و حتی یک بار در ذهن خود حساب کنید که با دقت و توجهی که در این ماه داشته‌اید، چقدر سود بیشتر به دست آورده‌اید!

بعید است کسی که مانده‌ی حساب او بیش از سی میلیون تومان است،‌ نیازمند پنجاه یا صدهزارتومان سود بیشتر باشد. ماجرای دیگری که به صورت همزمان روی داده است، ورود ناخودآگاه به یک بازی است!

آیا گیمیفیکیشن و این نوع بازی سازی، بد است یا غیراخلاقی است؟ الزاماً چنین نیست:

بله باید بپذیریم که همین گیمیفیکیشن بوده است که باعث می‌شود ما نیمه شب، با چشمان خواب آلود خود اینستاگرام را چک کنیم و دوباره بخوابیم.

بله باید بپذیریم که همین گیمیفیکیشن بوده است که ما را وادار می‌کند به جای یک جعبه دستمال کاغذی چهار جعبه بخریم و از زیرکی خود و به دست آوردن تخفیف «بسته‌های چهارتایی» لذت ببریم.

بله باید بپذیریم که همین گیمیفیکیشن بوده است که ما برای اینکه مانده‌ی حسابمان از عدد مشخصی کمتر نشود، از اینجا و آنجا پول جابجا کرده‌ایم و پیروزمندانه از اینکه مانده‌ی حداقلی را حفظ کرده و سود بیشتری کسب کرده‌ایم،‌ لذت برده‌ایم.

بله باید بپذیریم که همین گیمیفیکیشن ما را به فیس بوک معتاد کرده است و بارها نشسته‌ایم و شمرده‌ایم که چند نفر تولد ما را تبریک گفته‌اند و آنها که نگفته‌اند، کلاً در فیس بوک فعال نیستند یا اینکه تولد بقیه را تبریک گفته‌اند و به ما نمی‌گویند!

اما این را هم باید بپذیریم که تلخ یا شیرین، بخش مهمی از بازی‌های این روزهای ما، بازی‌های قدیمی نیست. امروز بخشی از لذت روزانه ما، در همین بازی‌ها خلاصه می‌شود. اینکه فیلمی را در یک گروه وایبری ببینیم و آن را در گروه دیگری کپی کنیم و از اینکه دیگران از ما تشکر می‌کنند لذت ببریم و آنها هم به نوبه‌ی خود همین کار را ادامه دهند و در نهایت در این بازی زیبا، هم ما خوشحالیم که در فلان گروه، خودمان را نشان دادیم و هم وایبر خوشحال است که ما وقت بیشتری را با او گذراندیم و هم شرکتهای اینترنتی هیجان زده هستند که ترافیک بیشتری مصرف شده و آنها سود بیشتری کسب کرده‌اند. ظاهراً هر کس از این بازی توشه‌ای برگرفته است!

ما قرار است در سلسله بحث‌های گیمیفیکیشن در متمم، به شیوه طراحی این بازی‌ها بپردازیم و مثال‌های عملی و کاربردی متعدد در این خصوص داشته باشیم. اما اجازه دهید که قبل از وارد شدن به این بحث، کمی با خودمان فکر کنیم که کدام انگیزه‌های انسانی در بازی‌های سنتی ارضا می‌شده، تا بعداً بتوانیم همان احساس را برای انسانها در بازیهای مدرن، ایجاد کرده یا شبیه سازی کنیم:

گیمیفیکیشن و نکات مرتبط با آنجایزه گرفتن: یکی از انگیزه‌ها و عواملی که در بازی برای ما هیجان ایجاد می‌کند، جایزه گرفتن است. جایزه گرفتن همیشه به خاطر ارزش مادی جایزه جذاب نیست. نفس جایزه گرفتن و به دست آوردن پاداش، ما را خوشحال می‌کند.

گیمیفیکیشن

آیا تا به حال نشده که یک شکلات در جعبه‌ی شکلات روی میز باقی مانده باشد و شما با خواهر یا برادر خود، برای خوردن آن گل یا پوچ بازی کنید؟ قطعاً یک شکلات به خودی خود، چندان ارزش ندارد. اما شکلاتی که پاداش یک بازی است، مزه و لذتی دوچندان دارد.

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن و انگیزه های انسانی در آنکسب موقعیت برتر در مقایسه با سایرین: مهم نیست که بازی تا چه حد مهم یا چه حد بی اهمیت است. اما اول بودن در بازی همیشه از دوم بودن بهتر است. دوم بودن همیشه از سوم بودن بهتر است. در فلان جلسه، همه نوشته‌هایشان را خواندند و گفتند نوشته‌ی من بهترین است. شاگرد اول بودن با شاگرد دوم بودن تفاوت جدی ندارد. بعید است تغییری جدی در سرنوشت من ایجاد کند. اما احساسی که در من ایجاد می‌کند کاملاً متفاوت است.

حتی در بازی بین چهار تیم هم، دو تیم بازنده با هم بازی می‌کنند. به امید اینکه  از رتبه‌ چهارم فرار کنند و جایگاه سوم را داشته باشند. با وجودی که می‌دانند موقعیت سوم و چهارم، هر دو موقعیت باخت محسوب می‌شود. آیا تا به حال بر روی موبایل خود،‌ سرگرم بازی و امتیاز جمع کردن نشده‌اید؟ از اینکه در آخر بازی اتوموبیل رانی (در وسط کلاس درس یا جلسه شرکت) جدولی از چند اسم نامشخص آمده و مثلاً نوشته‌ شده که شما بالاتر از مارتا و هرتا و کرتا، رتبه نخست اتومبیل رانی را کسب کرده‌اید،‌ هیجان زده نشده‌اید؟

گیمیفیکیشن یا بازی سازی و انگیزه های انسانهااحساس موفقیت: ما انسانها، همیشه از دست یافتن به هدفی که برای خودمان انتخاب می‌کنیم، خوشحال می‌شویم. حتی اگر این هدف به خودی خود، ارزش چندانی نداشته باشد. دیروز پانزده دقیقه پیاده روی کرده ام و امروز با خودم قرار می‌گذارم که حداقل سی دقیقه پیاده روی کنم. وقتی این اتفاق می‌افتد احساس موفقیت می‌کنم و خوشحال می‌شوم. حتی شاید به هیچ کس نگویم که چنین هدفی داشته ام و به چنین موفقیتی  نائل آمده ام! اما خودم احساس خوبی دارم. به خاطر همین، عموماً در هدفگذاری توضیح می‌دهند که هدف خود را شفاف کنید و برای آن معیار عددی تعریف کنید تا وقتی به آن نقطه رسیدید احساس موفقیت کنید. کسی که می‌گوید: می‌خواهم بیشتر کتاب بخوانم، احساس کتابخوان بودن را تجربه می‌کند، اما احساس موفقیت را الزاماً تجربه نمی‌کند. اما کسی که می‌گوید می‌خواهم هفته‌ای ده صفحه کتاب بخوانم، با وجودی که با این حجم مطالعه، به یک کتابخوان تبدیل نمی‌شود، اما احساس موفقیت را تجربه می‌کند!

گیمیفیکیشن و انگیزه های انسانیخدمت به دیگران: کم نبوده‌اند کسانی که با هدف اینکه مدال خود را به پدر یا مادرشان هدیه بدهند و آنها را خوشحال کنند، وارد یک رقابت ورزشی شده‌اند. کم نیستند کسانی که بازی‌های ورزشی دوستانه انجام می‌دهند، با هدف اینکه درآمد آن، صرف امور خیریه شود. بازی کردن، اگر بتواند باعث کمک به دیگران شود، انگیزه ما برای ورود به بازی بیشتر می‌شود.

گیمیفیکیشن

یک بار دیگر به روش جان برین برای یادگیری زبان انگلیسی فکر کنید. آیا قبول دارید که اگر مکانیزم خیریه تعبیه شده در این روش نبود، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ما در انتخاب این شیوه در مقایسه با شیوه‌های مشابه از بین می‌رفت؟

فهرست انگیزه‌های انسانی در بازی کردن، محدود به این موارد نیست و تعداد آنها بسیار بیشتر است. دلیل تاکید ما بر موارد فوق، ملموس بودن و همینطور قابلیت استفاده از آنها و تعبیه مکانیزم‌هایی برای آنها در گیمیفیکیشن به شکل مدرن و امروزی است.

در درس بعدی گیمیفیکیشن، به مفهوم درگیری ذهنی یا Engagement و نحوه سنجش آن پرداخته‌ایم. در ادامه‌ی این درس، تلاش می‌کنیم استفاده از گیمیفیکیشن برای افزایش وفاداری مشتریان و رشد کسب و کار را با تمرین‌های عملی فرا بگیریم.

تمرین:

پس از مطالعه این درس و درس قبلی درباره گیمیفیکیشن، یکی از مصداق‌های گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی یا مجازی را که بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته انتخاب کنید و توضیح دهید که چه انگیزه‌هایی، من و شما را به ورود به آن بازی ترغیب کرده است. علاوه بر موارد مطرح شده در درس فوق، اگر انگیزه‌های دیگری را شناسایی کرده‌اید، آنها را هم برای ما بنویسید.

contributors-icon  این  مطلب با مشارکت هیوا شم تنظیم شده است.

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: عرفان مرادیان , مهدی حسن زاده , ابراهیم صیادی , محمدعلی اخوانی , احمد افتخاری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار

قوانین کامنت گذاری/ چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

208 نکته برای بازی سازی (گیمیفیکیشن) کدام انگیزه ها را در انسان‌ها هدف قرار می‌دهد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان کرمپور

    یکی از موفق ترین بازی سازی هایی که در فضای فیزیکی و در کشور سوئد و توسط شرکت Volkswagen انجام شده است در سایت TheFunTheory.com قابل مشاهده است.

    دو مورد از این بازی سازی ها به شرح زیر میباشد:

    -نصب تابلوهای کنترل سرعت در خیابان های سوئد و شرکت دادن خودروهایی که با سرعت مجاز رانندگی میکنند در لاتری(بخت آزمایی) که هزینه جوایز لاتری از وجه دریافتی از متخلفین تامین میشود.
    انگیزه هایی که در کاهش جرائم رانندگی در این بازی وجود دارد شامل موارد زیر است:
    جایزه گرفتن ، احساس موفقیت ، برتری بر دیگران.

    -قرار دادن سطل هایی مجهز به یک سنسور که وقتی آشغالی درونشان انداخته میشود صدایی مانند پرت کردن چیزی در چاهی عمیق و برخورد آشغال با ته چاه تولید میکنند.کارکرد "عمیق ترین سطل آشغال دنیا" شبیه به عملکرد بازی سازی در دستشویی های عمومی است که قبلاً در متمم مطرح شده بود.
    انگیزه اصلی برای شرکت افراد در بازی سطل عمیق حس سرخوشی و ماجراجویی و جالب بودن آن است.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .