Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آموزش انجام کار خیر برای کودکان پنج تا هشت سال


آموزش کار خیر به کودکان

آموزش کار خیر به کودکان بر خلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد چندان ساده نیست.

اگر کمی اهل مطالعه باشید و مفاهیمی مثل تفکر سیستمی را هم به خوبی درک و هضم کرده باشید، احتمالاً خودتان هم به اندازه‌ی کافی با چالش‌های ذهنی بزرگ مواجه هستید.

هم کودکان کار در چهارراه‌ها را می‌بینید و هم می‌دانید که با پول دادن به آنها در حال توسعه‌ی یک صنعت هستید که کودکان بیشتری را جذب خود می‌کند.

هم تخریب خانه‌ی حاشیه نشینان، خواب آرام را از شما می‌گیرد و هم حمایت در ماندن آنها، در بلندمدت موجب گسترش فقر و فساد و عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در ساختار جمعیتی کشور می‌شود.

به دو جوان فقیر کمک می‌کنید تا راحت‌تر ازدواج کنند و آنها پس ازدواج به سرعت فرزنددار می‌شوند و حالا دو جوان فقیر و یک کودک گرسنه دارید که تا پایان عمرش، هر شب که گرسنه می‌خوابد شما در گرسنه ماندنش شریک و مقصر هستید و اگر وجدان انسانی‌تان بیدار باشد و فهم سیستمی داشته باشید نباید بتوانید تا پایان عمر آسوده بخوابید.

از سوی دیگر، کمک نکردن و کار خیر نکردن هم، می‌تواند باعث شود که ما از یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان بودن که توجه به هم‌نوع است فاصله بگیریم و این خود درد بزرگ‌تری است.

حالا تصور کنید که بزرگ‌سال در جامعه با چنین چالش‌های عمیقی روبروست و می‌خواهد به کودک خیّر بودن را آموزش دهد.

آموزش انجام کار خیر، نه فقط در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بلکه در عموم فرهنگ‌های جهان از وظایف مهم والدین و بخشی از مهارتهای پولی کودکان است که ما موظف هستیم آن را با جدیت به آنها منتقل کنیم.

با توجه به همه‌ی نکات فوق، موارد زیر را می‌توانید به عنوان پیشنهادهای متمم در نظر بگیرید و مواردی را که مناسب می‌دانید در رفتار خود با کودکان لحاظ کنید و البته مثل همیشه، سایر تجربیات و نکاتی را که دیده‌اید یا به کار گرفته‌اید و آنها را مثبت و اثربخش می‌دانید با دوستان خود به  اشتراک بگذارید.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

بحث و گفتگو

والدین شما به چه شیوه‌هایی خیرخواهی و کمک به دیگران را به شما آموخته‌اند؟

شما چه شیوه‌هایی را برای آموختن این سبک رفتاری به فرزندان و اطرافیان خود به کار می‌برید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    عطیه رنگین کمان ، اعظم ، محمدرضا ، الهام زندی ، مرتضی کاظمی طاسکوه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد مالی کودکان و نوجوانان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد مالی کودکان و نوجوانان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۱ نظر برای آموزش انجام کار خیر برای کودکان پنج تا هشت سال

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حسن کشاورز

     

    خاطره اول

    پدر گمنام 

    پدر من از کودکی همیشه نگران افراد مستند بود اغلب در رفتار هایش این مسئله را آشکار می کرد از مسافری که پول کمتر می گرفت و یا لاستیک زاپاس خود را به غربیه ای می داد و یا خوراکی ماهیانه برای خانواده های فقیر می گرفت ،بعد از حادثه دلخراشی که برایش اتفاق و به مدت یک هفته ناپدید شد ،و بعد جسد بی جانش را به منزل آورند ،گارگاهان بعد از تحققیات متوجه شدند به منزلی در روستایی مراجعات زیاد داشته که به آن خانواده مشکوک شدند ولی بعد مشخص شد خانواده بوده اند که همسر خانواده به دلیل افلیج از دست و پا قادر به تهیه امر معاش برای خانواده نبوده است و پدر بزگوار هر هفته برای این خانواده مایحتاج می برده بدون اینکه به کسی ماجرا را بگوید که این خانواده بعد از شنیدن خبر بسیار پریشان احوال شدند /

    خاطره دوم :

    پدر عریان 

    در یکی از شب های تابستان دیدم پدرم به محض خارج شدن از منزل کمی بعد دوباره مراجعه کرد من کمی کنجکاو شدم که چرا پدرم دوباره به منزل آمد و  پدرم را دیدم که پیراهن تنش نبود و با زیر پوش آستین دار به منزل آمده بودم وقتی ماجرا را جویا شدم کمی با اکراه از بیان موضوع گفت که به قصد مسافر کشی رفته بودم که فقیری دیدم که پیراهن نداشت من پیراهنم را به او دادم زیرا او محتاج تر از من بود .

    یاد هستش گرامی باد 

    من هم به بهار دخترم یاد داده ام که در جشن عاطفه ها لباس های تازه که علاقه ای به پوشیدنش ندارد و یا لباسی های که یک و یا دوبار بیشتر نپوشیده را کادو نماید و به این جشن برود و لباس های کهنه را تبدیل به دستمال برای نظافت ماشین کند زیرا اعتقاد ندارم که لباس کهنه را باید هدیه داد ، عزیزی همیشه می گفت که این فقرا هستند که باید به خاطر حس خوبی که به ما می دهند باید ازشان تشکر کرد زیرا ما با کمترین هزینه این حس  ارزشمندی را بدست می آوریم . و همیشه در دادن هدیه باید دست خود را پایین تر از دست آنها قرار داد زیرا آنها هستند که باید پذیرا این هدیه باشند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .