Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تعریف وب | تعریف شبکه | تفاوت اینترنت و اینترانت


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۱۱۶

این درس، قرار نیست یک درس تخصصی حوزه دیجیتال باشد. بلکه صرفاً از سلسله مباحث #واژه نامه تکنولوژی (از زیرمجموعه‌های درس سواد دیجیتال) است. محتوای این درس تاکیدی بر تفاوت چهار واژه است که گاهی ممکن است به جای یکدیگر به کار بروند و یا به تفاوتی که میان آنها وجود دارد توجه نشود.

پیش نیاز مطالعه این درس:

از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:

  • به تفاوت چهار کلمه‌ی وب، اینترنت، شبکه و اینترانت توجه داشته باشند و آنها را به جای یکدیگر به کار نبرند.
تفاوت اینترنت، تعریف اینترنت، شبکه، اینترانت، تعریف وب

در میان چهار واژه‌ای که در عنوان این درس مطرح شده‌اند، شبکه (Network) قدیمی‌ترین واژه محسوب می‌شود.

هر گاه تعدادی عضو در یک مجموعه در ارتباط با یکدیگر قرار بگیرند، یک شبکه به وجود می‌آید. در این حالت به هر عضو یک گره (Node) و به هر خط ارتباطی یک یال یا ارتباط (Edge / Connection) گفته می‌شود.

شبکه های ارتباط انسانی، شبکه های اجتماعی، شبکه های عصبی مغز، شبکه آبرسانی شهری و شبکه انتقال نیرو همگی نمونه‌هایی از یک شبکه هستند.

اما قاعدتاً وقتی در فضای دیجیتال از شبکه یا Network صحبت می‌کنیم، منظورمان دو یا چند وسیله‌ی دیجیتال است که با یکدیگر در ارتباط هستند.

تعریف شبکهتنها چیزی که باعث می‌شود یک دستگاه،‌ بتواند به عضویت یک شبکه دیجیتال (Digital Network) درآید، توانایی برقرار ارتباط بر اساس پروتکل‌های ارتباطی متعارف است.

قاعدتاً بحث این پروتکل‌ها در این درس نمی‌گنجد. اما اکثر پروتکل‌های ارتباط دیجیتال، قابلیت‌های زیر را در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهند:

  • اینکه بتوانند به سایر اعضای شبکه اعلام کنند که در شبکه حاضر هستند.
  • اینکه بتوانند سایر اعضای شبکه را جستجو کنند و بیابند.
  • اینکه بتوانند از خودشان حفاظت کنند (در مقابل پیام‌های نامربوطی که ارسال می‌شود یا برای دیده نشدن در شبکه)
  • اینکه بتوانند برای سایر اعضای شبکه پیام ارسال کنند.
  • اینکه بتوانند پیام دریافت کنند و مطمئن شوند که پیام را کامل دریافت کرده‌اند.
  • اینکه اگر پیام را دریافت کردند و مطمئن شدند پیام را دقیق دریافت نکرده‌اند، بتوانند از اعضای دیگر شبکه بخواهند که پیام را مجدداً برای آنها ارسال کنند.

البته اینها چیزهایی نیست که ما به عنوان کاربر، مستقیماً با آنها درگیر شویم. اما بد نیست کلیت آن‌ها را بدانیم.

معنای وب (Web) چیست؟

ممکن  است با دیدن عکس‌نوشته‌ی آخر، بگویید چرا متمم بر روی چنین بدیهیاتی تاکید می‌کند.

تاکید ما از آن جهت است که گاهی اینترنت با وب اشتباه گرفته می‌شود.

وب تنها یکی از شیوه‌های ارتباط در بستر اینترنت است که از طریق صفحات وب (Web Pages) انجام می‌شود و معمولاً از مرورگرهای وب (Web Browsers) برای این کار استفاده می‌شود.

ارتباط شما با متمم از طریق بستر وب است.

اما اگر سیستمی وجود داشته باشد که صرفاً از طریق اپلیکیشن موبایل خدمات خود را ارائه دهد، می‌توانیم بگوییم آن سیستم در وب حضور ندارد.

هر نوع ارتباط بر بستر وب، یک ارتباط اینترنتی است.

اما هر نوع ارتباط اینترنتی، الزاماً ارتباط بر بستر وب نیست.

حالا بهتر می‌شود درک کرد که مثلاً معنای این جمله چیست:

تلگرام، علاوه بر اپلیکیشن موبایل، نسخه‌ی وب (Web Version) هم دارد.

منظور از این جمله، این است که شما می‌توانید هیچ برنامه‌ای روی موبایل یا روی کامپیوتر خود نصب نکنید و فقط از طریق مرورگر خود و در بستر وب، از خدمات تلگرام استفاده کنید (http://web.telegram.org).

یا مثلاً ممکن است نرم افزار تلگرام را روی ویندوز خود نصب کنید و آن را برای یک خط تلفن خود تنظیم کنید.

سپس با مرورگر فایرفاکس، آن را برای یک خط تلفن دوم و با مرورگر کروم، آن را برای خط سوم فعال کنید.

در این حالت شما از سرویس اپلیکیشن تلگرام و دو سرویس تحت وب تلگرام همزمان استفاده کرده‌اید.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۷۱۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۴۷ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

حالا که به این نقطه از درس رسیده‌ایم، انتظار داریم مثلاً وقتی در مورد آینده‌ی وب صحبت می‌کنیم، بدانیم در رابطه با موضوعی کاملاً مستقل از آینده‌ی اینترنت حرف می‌زنیم. یا وقتی از حاکمیت گوگل بر فضای دیجیتال آنلاین می‌گوییم، در ذهن خود این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که حاکمیت گوگل بر وب با حاکمیت گوگل بر اینترنت و با حاکمیت گوگل بر موبایل سه بحث کاملاً متفاوت محسوب می‌شوند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای تعریف وب | تعریف شبکه | تفاوت اینترنت و اینترانت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ایمان میرزائی

    طبق تعریف این درس، نمی‌شود شبکه‌های موبایلی(تماس صوتی و پیامک) را ارتباط اینترنتی نامید، چون اینترنت تلاشی است برای اتصال تمام ابزارهای دیجیتال هوشمند، در حالی که این نوع شبکه‌ها به‌دلیل هزینه‌های زیادشان(نسبت به ADSL و دیگر راه‌های ارزان قیمت اتصال به اینترنت)، نمی‌توانند ادعا کنند دارند تلاش می‌کنند که تمام ابزارهای دیجیتال هوشمند را به هم وصل کنند. هزینه دیتا در تمام دنیا از هزینه ADSL بالاتر است (راه‌های دیگر ارتباط را چندان نمی‌شناسم)، و همه ما می‌دانیم که قیمت در مقایسه با دیگر انگیزاننده‌ها (مثل نصیحت کردن مردم ایران توسط مسئولان ایرانی برای مصرف کمتر آب، برق، گاز) بسیار بر خروجی رفتار مردم موثر تر است.

    پس وقتی قیمت این نوع ارتباطات(پیامک و تماس تلفنی) از دیگر رقیبان(مثل ADSL) بالاتر است نتیجه آن کاملا روشن می‌شود که همان استفاده کمتر از پیامک و تماس تلفنی است، و همان استفاده‌ها هم برای محیط‌هایی است که ADSL وجود ندارد.

    در مورد زیرمجموعه شبکه‌های محلی/LAN یعنی اینترنت ملی تا اون‌جایی که من می‌دونم این نوع شبکه‌ها در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا انجام می‌گیره و کارش اینه که دیتای داخل کشور رو از داخل کشور عبور بده پس اگر من بخواهم در ایران به وبلاگی یا وبسایتی متصل شوم که سرورهایش در ایران باشند مستقیما از بستر شبکه در ایران عبور خواهد کرد نه این‌که تمام کره زمین را دور بزند و بعد به مقصد وصل شوم، که این نکته می‌ـواند هزینه اینترنت را کم و سرعت آن را بیشتر کند(شنیده‌ام در بعضی از ISP ها یا همان خدمات دهنده اینترنت شما دیتای مصرف دیتای خارجی از ایران را از مصرف داخلی تفکیک و محاسبه می‌کنند  اما ISP من که متاسفانه اینطوری نیست، اما اگر این را بدانیم متوجه می‌شویم که چرا شاتل و دیگر خدمات دهندگان اینترنت این‌همه برای استفاده از آپارات و فیلیمو تخفیف می‌دهند.البته از لحاظ هزینه این را گفتم و استراتژی آن شرکت‌ها را برای این‌کار تا الان به‌طور کامل درک نمی‌کنم).

    در مورد اینترنت ملی قبلا چیزی نمی‌دانستم مگر آن چیزی که در شبکه‌های ماهواره شنیده بودم آن‌ها فقط می‌گفتند قرار است اتصال ایران را از باقی دنیا قطع کنند!، و اصلا به این اشاره نمی‌شد که کشورهای توسعه یافته‌ای هستند که اینکار را کرده‌اند. با این‌که در حضور اینترنت ملی قطع ارتباط اینترنت با جهان ممکن می‌شود، اما این‌کار معنای خود-تحریمی می‌دهد ولی قطع کردنِ اتصالِ زمینیِ اینترنتِ ایران را برای زمان‌های خاص مثل زمان‌هایی که مورد حمله عملیات‌های جنگ‌های سایبری قرار می‌گیریم می‌تواند مفید باشد، اما این‌که بیشتر مفید باشد یا نه بیشتر بستگی به این دارد که کلیدش دست چه کسی باشد.

    این را که الان می‌گویم را خیلی سر در نمی‌آورم اما در اینترانت و شبکه‌های محلی LAN یک اصطلاح وجود دارد به نام Air gap که به معنی یک شبکه ایزوله است که اتصالش با بیرون کاملا قطع می‌باشد، و نمونه استفاده آن در ایران در تاسیسات اتمی دیده می‌شود، هنگاهی که تصمیم حمله به تاسیسات اتمی ایران گرفته شد چون مکان‌های مورد حمله به اینترنت و شبکه بیرون متصل نبودند سعی شد با یک ویروس بسیار پیچیده با نام Stuxnet(البته این نام را کاشفان ویروس به آن دادند) و با کمک usb flash آن را به شبکه آن تاسیسات تزریق کنند.

    در مورد قسمت آخر درس و استفاده از چند خط تلفن برای استفاده از تلگرام در ویندوز می‌شود از نسخه قابل حمل یا portable تلگرام استفاده کرد، به این صورت که یک‌بار نسخه پرتابل را دانلود می‌کنیم و به تعداد خط‌هایی که می‌خواهیم با ویندوز متصل شویم آن را کپی می‌کنیم و با هر کدام جداگانه وصل می‌شویم، پس نیازی نیست که برای چند خط از چند نرم افزار و مرورگر استفاده کنیم. استفاده از مرورگر برای اهداف امنیتی کمی باید با احتیاط انجام بگیرد. وگر نه می‌تواند خطرناک باشد.

    دقت کنین که نوشتم می‌تواند باشد، وگرنه کلا به قول محمدرضا شعبانعلی کسی که انسان مهمی باشد امنیت برایش بی‌معنی است و کسی که انسان مهمی نیست نباید از لو رفتن اطلاعاتش چندان ناراحت باشد.

    به هر حال فکر می‌کنم یک امنیت نسبی برای همه لازم است، چون ویروس‌های بی‌پدر و مادر زیاد اند و با این‌که قرار نیست خیلی از ما مورد حملات اختصاصی قرار بگیریم می‌توانیم در دام این ویروس‌ها بیفتیم که با نصب یک internet security رایگان هم آن نیاز برطرف می‌شود.

    ممنونم و ببخشید که طولانی بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .