Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu

معرفی چند کتاب درباره مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و رهبری

کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز

کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشته استیفن رابینز و جاج، از کتاب های مرجع در آموزش مدیریت و شاید بهترین کتاب مدیریت رفتار سازمانی است و به نوعی به یک استاندارد در آموزش رفتار سازمانی تبدیل شده است. در حدی که می‌توان گفت اغلب نویسندگان دیگر هم در این موضوع، می‌کوشند ساختار این کتاب را تقلید کنند.

با وجودی که این کتاب مشخصاً برای تدریس در دانشگاه طراحی و تألیف شده است، اما اگر مدیران هم حوصله داشته باشند و آن را به تدریج در کنار کار روزانه خود بخوانند، اثرات مثبت آن را در نحوه مدیریت خود تجربه خواهند کرد.

رابینز علاوه بر کتاب مدیریت رفتار سازمانی، به عنوان نویسندهٔ دوم در کنار دی‌سنزو کتابی هم دربارهٔ مدیریت منابع انسانی تألیف کرده که عده‌ای آن را رقیب کتاب دسلر و بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی می‌دانند (+).

کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلرکتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر از جمله بهترین کتاب های مدیریتی در زمینه مدیریت منابع انسانی است که اکنون بیش از ده سال است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع آموزشی درس مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به این‌که معیارهای عینی برای قضاوت وجود ندارد، نمی‌توانیم بگوییم کتاب دسلر بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی است. اما بی‌تردید یکی از چند کتاب مرجع برتر منابع انسانی محسوب می‌شود.

چارچوب کتاب دسلر کم‌و‌بیش با سایر کتابهای مدیریت منابع انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند یکسان است. این کتاب بحث را از استخدام و مدیریت استعدادها آغاز می‌کند و با آموزش و توسعه منابع انسانی ادامه می‌دهد. سیستم جبران خدمت (حقوق و پاداش) و طراحی شغل و غنی‌سازی شغلی از دیگر موضوعاتی هستند که دسلر در کتاب خود آن‌ها را بررسی می‌کند.

معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی

معرفی کتاب درباره رهبری

کتاب درباره رهبریکتاب روانشناسی رهبری چنان‌که از اسمش پیدا است بحث رهبری سازمانی را از منظر روانشناسی بررسی می‌کند.

مایکل پاشن و اریش دیسمایر نویسندگان کتاب تأکید می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها این است که از دریچهٔ چشم روانشناسان به موضوع رهبری نگاه کنند و به‌طور خاص، کاریزما و اقتدار را مورد توجه قرار می‌دهند.

به علت این رویکرد خاص، کتاب رهبری آن‌ها ویژگی جالبی پیدا کرده است. بسیاری از مباحثی که استاندارد شده و در اکثر کتابهای رهبری می‌بینید، در این کتاب وجود ندارد. از سوی دیگر، بعضی از موضوعات رهبری که در این کتاب مطرح شده، در کمتر کتابی یافت می‌شود. به عنوان مثال، نویسندگان به این سوال پاسخ داده‌اند که یک رهبر چگونه افسرده می‌شود و به چه شیوه‌ای می‌تواند از دام افسردگی رها شود؟

نویسندگان کتاب روانشناسی رهبری می‌کوشند راهکارهایی عملی برای پرورش مهارت رهبری در اختیار خوانندگان خود قرار دهند.

کتاب روانشناسی رهبری 

معرفی کتاب رفتار سازمانی تحلیلی

کتاب رفتار سازمانی تحلیلی توسط دکتر بابک علوی، مدرس نامدار و شناخته‌شده‌ی رهبری، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، تألیف و منتشر شده است.

این کتاب ساختاری مشابه غالب Case-book‌ها دارد. به این معنا که تعدادی داستان از فضای کسب و کار در آن آمده و در پایان هر داستان، چند پرسش مطرح شده که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

مثل هر Case-book دیگری، نباید انتظار داشته باشید که پاسخ و توضیح پرسش‌ها را ببینید. چون این کتاب‌ها برای بحث و گفتگو در کلاس‌های درس، انجام تمرین‌های گروهی در گروه‌های کوچک مطالعاتی در نظر گرفته می‌شوند. اما در عین حال، نویسنده بعد از هر داستان، بخش کوتاهی را به راهنمایی دانشجویان و نیز معرفی منابع مرتبط برای مطالعه اختصاص داده است.

دکتر علوی در مقدمه کتاب، روش مطالعات موردی را روشی شناخته‌شده و پراستفاده در فضای مدیریت معرفی کرده و توضیح داده‌اند که مطالعات موردی، شرایطی برای به‌کارگیری دانش نظری در موقعیت‌های عملی و نیز افزایش توان تحلیلی فراگیران فراهم می‌کنند.

این کتاب می‌تواند برای بازار ما که کتاب مدیریت ایرانی خوب و قابل‌اتکا در آن کم است، یک الگوی مناسب و ارزشمند باشد.

معرفی کامل‌تر کتاب رفتار سازمانی تحلیلی

معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است

prince-bookکتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است، کتابی ساده، مفید و کاربردی است. کتابی که به مواجهه همکاران نامطلوب در محیط کار میپردازد. این کتاب فراتر از تعدادی توصیه ی اخلاقی عمومی است و میکوشد راهکارهایی ساده و عملی برای زندگی آرامتر در محیط کار ارائه کند. به همین علت تصمیم گرفتیم آن را در میان کتاب های مدیریت معرفی کنیم.

پیشنهادهای کرولی و الستر برای همهٔ کسانی که در محیط کار با تنش و تعارض روبه‌رو هستند مفید است؛ چه در یک مغازه و فروشگاه کوچک و چه در مقیاس مدیریت یک اداره و سازمان.

معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است

معرفی کتاب صراحت تمام عیار

نقد کتاب

کیم اسکات که زمانی هدایت فعالیت‌های مرتبط با فروش و عملیات را در تیم‌های AdSense و DoubleClick و YouTube بر عهده داشته، چند سالی است در جایگاه کوچ فعالیت می‌کند و خدمات خود را به مدیران شرکت‌هایی مانند دراپ‌باکس، توییتر، کوالتریکس و مانند این‌ها عرضه می‌کند.

اسکات در سال ۲۰۱۹ کتابی با عنوان Radical Candor نوشت که مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت و در فارسی هم با عنوان صراحت تمام عیار ترجمه شده است.

دغدغه‌ی اصلی کیم اسکات در کتابش، گفتگوهای دشوار است. یعنی حرف‌هایی که هم ضروری است گفته شوند و هم گفتن آن‌ها ساده نیست.

از این منظر می‌توان کتاب او را در کنار دو کتاب معروف Crucial Conversations و Crucial Confrontations قرار داد. کتابهایی که در فایل صوتی گفتگوهای دشوار هم به آن‌ها پرداخته شده است.

معرفی و نقد کتاب صراحت تمام عیار

معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها

معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانهاموسسه فایننشال تایمز با مراجعه به نویسندگان مختلف که در حوزه‌ی خود صاحب نام بوده‌اند، خواسته که هر کدام در چند صفحه و به صورت خلاصه، مهم‌ترین آموخته‌ها و آموزه‌هایشان را مطرح کنند.
طبیعی است که برای رفتار سازمانی، به سراغ استیون رابینز بروند.
اما رابینز کار جالبی کرده. او به جای خلاصه کردن مجدد کتاب رفتار سازمانی خود، سعی کرده استثناء‌هایی را که برای آن قاعده‌ها وجود دارند، در قالب پنجاه و سه اصل مطرح کند.
اگر تمام کتاب رفتار سازمانی رابینز را هم خوانده باشید، همچنان این کتاب می‌تواند برای شما خواندنی باشد.

لینک معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها

کتاب آیین پیروزی جک ولش

winning-jackآیا یک کتاب مدیریت کسب و کار از زبان یکی از مطرح ترین مدیران آمریکایی، کسی که سابقه‌ی درخشانی در جنرال الکتریک (به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی جهان) دارد، می‌تواند برای مدیریت کسب و کار ایرانی هم حرف آموزنده‌ای داشته باشد؟
قضاوت را با شما می‌گذاریم تا کتاب را بخوانید و تصمیم بگیرید.
اما شاید جمله‌ی زیر که از حرف‌های جک ولش اقتباس شده، پاسخ متمم به این سوال را مشخص کند:
بسیاری از سازمان‌ها، درگیر حفظ ۱۰٪ از کارکنان ضعیفی هستند که مدیران به خاطر ملاحظه یا خجالت، آنها را کنار نمی‌گذارند. غافل از اینکه حفظ شغل برای این ده درصد، انگیزه‌ی کار و انرژی آن ۹۰٪ متعهد و زحمت کش و اثربخش را هم از بین می‌برد و در بلندمدت، همه‌ی کارکنان، شغل خود را از دست خواهند داد.

معرفی کتاب آیین پیروزی جک ولش

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۰ نظر برای معرفی چند کتاب درباره مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و رهبری

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .