Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تاریخچه‌ کوتاهی از تحلیل رفتار متقابل


تاریخچه تحلیل رفتار متقابل - متمم زندگی

اکثر ما راجع به «تحلیل رفتار متقابل» چیزهایی شنیده‌ایم. اگر چه بنیان‌گذار این نظریه را اریک برن می‌دانند، ولی واقعیت این است که اریک برن تا حد زیادی تحت تاثیر فروید بوده و سه مفهوم «کودک»، «بالغ» و «والد» تا حد زیادی با مفاهیم «ID» و «Ego» و «Super-Ego» که فروید مطرح می‌کند مطابقت دارند (اگر چه این مطابقت کامل نیست).

واقعیت این است که تحلیل رفتار متقابل، به دلیل برخی ساده‌سازی‌ها و نیز به دلیل فراگیر شدن بیش از حد که از تبعات اجتناب ناپذیر آن، «ساده انگاری» نیز می‌باشد، آنچنان که انتظار می‌رفته و می‌رود مورد توجه روان‌درمان‌گرها قرار نگرفته و به همین دلیل عملاً مدل «تحلیل رفتار متقابل» از حوزه‌ی «روانشناسی» به حوزه‌ی «ارتباطات» و «مذاکره» و «توسعه مهارتهای فردی» کوچ کرد!

اریک برن ایده اصلی خود در زمینه تحلیل رفتار متقابل را در کتاب Games People Play مطرح کرد که در فارسی آن را به عنوان کتاب بازیها از اریک برن می‌شناسیم.  اگر چه کتاب وضعیت آخر و همینطور کتاب ماندن در وضعیت آخر تامس هریس  نیز به همان اندازه شهرت کسب کرده‌اند.

روش تحلیل رفتار متقابل بعد‌ها به شاخه‌های متعددی تقسیم شد که اکثر آنها در چند مفهوم با یکدیگر مشترک هستند:

تحلیل ساختار: به معنای بررسی مفاهیم «کودک»، «بالغ» و «والد» و سهم هر یک از این نقشها در ساختار شخصیت

تحلیل رفتار متقابل: به معنای بررسی الگوی رفتاری دو فرد در تعامل با یکدیگر

بازیها: به عنوان نقش‌هایی که انسانها در تعامل با یکدیگر در ایفا می‌کنند تا بتوانند در لایه‌ی دیگری، نتیجه‌ی دیگری  را که مد نظر دارند به دست بیاورند.

نمایشنامه زندگی: به معنای داستانهایی از زندگی ما که بارها و بارها تکرار می‌شوند و اگر چه محیط تغییر می‌کند، من و شما هنوز همان نقش قدیمی را در هر نمایشنامه‌ی جدید ایفا می‌کنیم.

امروزه تحلیل رفتار متقابل، نه فقط در مورد «انسانها»، بلکه در مورد «سازمانها»، «برندها» و حتی «دولت‌ها» و «کشورها» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمک می‌کند تصویر شفاف تری از رفتار آنها و ابزار بهتری برای تحلیل آنها در اختیار داشته باشیم. در نوشته‌های آتی، به بررسی دقیق‌تر دانش «تحلیل رفتار متقابل» می‌پردازیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سعید تارم ، الهه فاضلی ، علیرضا سودمند ، مَهدی ، نیلوفر شیری پور

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای تاریخچه‌ کوتاهی از تحلیل رفتار متقابل

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    با سلام به دوستای عزیزم
    با توجه به اینکه من شاگرد جدید متمم هستم ، ترجیح میدم همۀ سرفصل ها رو از ابتدا شروع به خوندن کنم . این مطلب هم برام بسیار جذاب هست و به دوستای عزیزی که مثل من تازه کار هستن پیشنهاد می کنم برای اینکه درک بهتری از این مطلب داشته باشید ، بهتره از سایت shabanali.com و قسمت آرشیو رادیو مذاکره ، به فایل 19 رادیو مذاکره که دیالوگی بین محمدرضا شعبانعلی عزیز و آقای دکتر علیرضا شیری هست گوش کنید . فکر می کنم با گوش دادن اون فایل ، برای ادامۀ این مسیر ، بسیار مصمم تر و استوار تر میشید . این مبحث و همینطور مبحث آزمون MBTI از مباحث بسیار زیبا و آموزنده هستن
    http://radio.shabanali.com/neg19.mp3 این لینک فایل نوزدهم رادیو مذاکره هست که پیشنهاد کردم بهش گوش کنید
    ارادتمند و به امید دیدار به زودیِ زود

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .