Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل تکنیکال – درس ۷ – میانگین متحرک همگرایی واگرایی


میانگین متحرک همگرایی واگرایی - MACD

در درسهای قبلی، دو شاخص ساده اما مهم در تحلیل تکنیکال آشنا شده‌ایم. میانگین متحرک ساده که آن را با MA نشان می‌دهیم و میانگین متحرک نمایی که آن را با EMA نشان می‌دهیم.

همینطور قرار شد مدت زمانی مورد نظر را بعد از شاخص بیاوریم. به عبارتی MA9 یعنی میانگین ساده قیمت یک سهم در ۹ روز معاملاتی اخیر و EMA21 یعنی میانگین قیمت نمایی در ۲۱ روز معاملاتی اخیر. همچینن یاد گرفتیم که EMA شاخص حافظه داری است که خاطرات اخیر را بیشتر از خاطرات خیلی دور قدیمی مورد توجه قرار می‌دهد، بر خلاف حافظه افراد مسن که گاه، خاطره سی سال قبل و خاطره امروز صبح، آنها را به یک اندازه هیجان زده می‌کند!

قبل از اینکه بحث را جلوتر ببریم، به یک سوال فکر کنید:

فرض کنید در مورد قیمت یک سهم یا در مورد قیمت طلا یا قیمت در هر بازار رقابتی دیگر، EMA12 را حساب کرده باشیم و همینطور EMA26 را هم حساب کرده باشیم. بعد مشاهده کنیم که EMA12 از EMA26 کمتر است. چه نتیجه ای می‌گیریم؟

ساده است. سطح عمومی قیمت در دوازده روز اخیر به نسبت بیست و شش روز اخیر پایین‌تر بوده است. حتی اگر مشخصاً در دو یا سه روز اخیر، روند آن افزایشی بوده باشد و در ظاهر به ما این حس را بدهد که اوضاع خیلی هم بد نیست.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

در هر سه نقطه سمت راست نمودار، MACD مثبت است. به عبارت دیگر، مومنتوم جدی وجود دارد و اگر دقت کنید شاخص بازار هم در تمام آن مدت صعودی است. فرض کنید محاسبه MACD را بلد نبودیم و فقط نمودار فوق را داشتیم. به وضعیت شاخص بازار در دومین نقطه از سمت راست نگاه کنید. همه چیز خوب است. عقل و احساس به ما می‌گوید که ظاهراً می‌توان به آینده امیدوار بود.

اما به MACD در پایین نمودار نگاه کنید. MACD می‌گوید: مومنتوم وجود دارد. اما این مومنتوم در حال کاهش است. این رشد دیگر به سرعت سابق نخواهد بود و در آینده نزدیک متوقف خواهد شد! شبیه همین ماجرا در نقاط دیگر نمودار هم در مقیاس‌های متفاوت قابل مشاهده است.

MACD یا شاخص میانگین متحرک همگرایی واگرایی، تنها یکی از شاخص‌های مومنتوم محسوب می‌شود. هر وقت شاخصی را دیدید که به شما تکانه بازار و قدرت حرکت قیمت‌ها را نشان می‌دهد، احتمالاً به گروه شاخص‌های مومنتوم تعلق دارد.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل تکنیکال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای تحلیل تکنیکال – درس ۷ – میانگین متحرک همگرایی واگرایی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : عباس ملکشاه

    ضمن عرض سلام و خدا قوت به گروه خوب متمم

    می خواستم ازتون بخوام، حالا که بعد از دوسال، و از نیمه دیماه (یعنی درست سالگردشروع  ریزش دوساله بورس ) ، دوباره بورس داره یه تکانی میخوره و کم کم نقدینگی داره وارد بازار میشه، این بحثهای خوب تحلیل تکنیکال را ادامه بدید.

    جنس آموزش این هفت درس که تا حالا تو متمم ثبت کردید، واقعا متفاوت و کاربردی هست.

    با احترام

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .