Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل تکنیکال – درس ۶: شاخص میانگین متحرک نمایی EMA


شاخص میانگین متحرک نمایی در تحلیل تکنیکال

در درس قبلی تحلیل تکنیکال، با شاخص میانگین متحرک یا MA آشنا شدیم. گاهی اوقات به شاخص‌هایی نظیر  MA شاخص‌های حافظه دار می‌گویند. به معنای اینکه خاطره رویدادهای گذشته را هم در خودشان حفظ می‌کنند (سرعت یک خودرو در روی داشبورد یک شاخص لحظه‌ای است،‌ اما متوسط مصرف سوخت در صد کیلومتر اخیر، یک شاخص حافظه دار است).

گاهی اوقات از MA یک ایراد مهم می‌گیرند و آن ایراد این است که شاخص MA بین خاطرات قدیمی و خاطرات جدید تفاوتی قائل نمی‌شود. به عبارتی اگر MA9 را حساب کنیم (میانگین متحرک قیمت سهم در ۹ روز اخیر) برای MA9 مهم نیست که قیمت سهم در نه روز اخیر به تدریج از ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و به ۱۰۰ تومان رسیده یا اینکه به تدریج از ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و به سیصد تومان رسیده. در هر دو حالت میانگین متحرک بر اساس فرمول میانگین گیری، یکسان خواهد بود.

این مشکل در معدل گیری در نظام آموزشی هم وجود دارد. اگر کسی معدل دانشگاهی خود را مثلاً هفده اعلام می‌کند نمی‌دانیم که همیشه نمره‌هایش حول و حوش ۱۷ بوده یا اینکه درس‌های عمومی سال اول را بیست می‌گرفته و درسهای ترم آخر را کلاً نفهمید! یا اینکه فرد بازیگوشی بوده که در دو یا سه ترم آخر هدایت شده و معدلش را با نمرات درس‌های تخصصی بالاتر برده است!

شاخص میانگین متحرک نمایی یا Exponential Moving Average با هدف رفع همین مشکل طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

طبیعی است که همچنانکه قبلاً هم اشاره کردیم انتخاب افق زمانی مناسب برای میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی، عددی قراردادی است و دو عامل می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. نخست اینکه افق زمانی مد نظر شما برای سرمایه گذاری و تصمیم های مرتبط با آن چقدر است و دومین نکته اینکه در بازار مورد نظر شما، چه افق‌های زمانی برای محاسبه شاخص رایج است.

فراموش نکنیم که بازار بورس، شبیه یک مسابقه تلویزیونی است که شما باید از بین پنج فیلم،‌ بهترین آنها را انتخاب کنید و سپس از میان تمام تماشاگران، به قید قرعه به کسانی که بهترین فیلم را انتخاب کرده‌اند جایزه داده می‌شود! در چنین مسابقه ای، نباید سلیقه هنری خود را به کار بگیرید. بلکه باید با خودتان فکر کنید که بقیه مردم چه فیلمی را بیشتر می‌پسندند و به کدام فیلم رای می‌دهند تا شما هم در میان انتخاب کنندگان بهترین فیلم قرار بگیرید!

به عبارتی اغلب  بین سرمایه گذاران یا بین نرم افزارهای تحلیل تکنیکال، رایج است که EMA29 محاسبه شود، حتی اگر زمان مد نظر شما ۲۰ روز یا ۴۰ روز باشد، بد نیست همیشه نگاهی هم به EMA29‌ داشته باشید تا رفتار رایج مردم را تشخیص دهید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سارا پارسایی ، افسانه السادات ورشوچى ، علیرضا قدیمی ، محمد نظاری ، علیرضا دلفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل تکنیکال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹ نظر برای تحلیل تکنیکال – درس ۶: شاخص میانگین متحرک نمایی EMA

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    طاهای عزیز.

    اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم،اگر اعداد دیگری هم به کار گرفته شود، مثلاً ۸۵٪ و ۱۵٪ یا هر چیز دیگر، عملاً شاخص نمایی تعریف شده است.

    اما در عموم نرم افزارهای تحلیل تکنیکال و همینطور کتاب‌ها، محاسبه به این شکل انجام می‌شود که آخرین عدد، وزنی دو برابر میانگین قبلی دارد.

    همانطور که در متن بالا به صورت مختصر اشاره شد:

    * ما می‌خواهیم دوره بیست روزه را حساب کنیم.
    * بیست عدد داریم و عدد بیست و یکم هم قیمت امروز است.
    * پس هر عدد به اندازه‌ی یک بیست و یکم (یا 4.7%) سهم دارد. اگر بخواهیم به آخرین عدد سهم دو برابر بدهیم می‌شود حدود 9.4% و سهم بقیه اعداد 90.6% خواهد بود.

    به عبارت دیگر اگر بخواهیم میانگین متحرک نمایی را برای یک دوره یک هفته‌ای حساب کنیم:
    * هفت عدد مربوط به گذشته داشته ایم.
    * عدد هشتم هم قیمت امروز است.
    * پس سهم هر عدد یک هشتم یا 12.5% خواهد بود. و اگر بخواهیم به آن وزن دو برابر بدهیم، می‌شود: 25% و وزن اعداد باقیمانده 75% خواهد بود.
    البته به خاطر داشته باشیم که دو برابر وزن دادن صرفاً یک سنت رایج است و ممکن است کسی بخواهد یک و نیم برابر یا سه برابر وزن بدهد.
    اما از آنجا که در تحلیل تکنیکال، مهم است که شاخص‌های ما خیلی از شیوه متعارف فاصله نداشته باشد (تا به فضای تحلیل دیگران نزدیک باشیم و بفهمیم آنها چگونه فکر می‌کنند) عملاً عموماً به همین شیوه محاسبه می‌شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .