Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل تکنیکال- درس ۵: شاخص میانگین متحرک MA


میانگین متحرک و شاخصهای تکنیکال - تحلیل تکنیکال در بورس

اگر قبل از شروع این درس از تحلیل تکنیکال، درسهای استعاره ای برای درک شاخص‌ها و نیز تقسیم بندی انواع شاخص‌ها را مطالعه نکرده‌اید، لطفاً قبل از مطالعه ادامه این مطلب، دو درس اشاره شده را مطالعه فرمایید.

در این مرحله از آشنایی با تحلیل تکنیکال، می‌خواهیم برخی از متداول‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال را مرور کنیم. شاخص های تکنیکال، معیارهای عددی هستند که هر کدام به صورت فرمولی خاص از ترکیب پارامترهای مختلف بازار،‌ حاصل می‌شوند. عموم شاخص‌های تکنیکال بر روی قیمت معاملات تمرکز دارند.

ساختن شاخص، کار پیچیده‌ای نیست و هر کسی می‌تواند هر شاخصی که دلش می‌خواهد را بسازد. به عنوان مثال، ما می‌توانیم شاخصی به نام شاخص متمم مطرح کنیم و آن را به صورت زیر تعریف نماییم:

شاخص متمم =

(قیمت امروز سهم الف + دو برابر قیمت دیروز سهم ب + هفت و نیم برابر قیمت سه هفته پیش سهم ج)  تقسیم بر (میانگین قیمت سهم الف و ب)

تعریف کردن یک شاخص به همین سادگی است. به خاطر همین است که در تقسیم بندی انواع شاخص‌ها اشاره کردیم که یک مدیر، همه دقیقه‌های تاخیر کارکنانش را با هم جمع می‌زند و به عنوان یک شاخص مورد بررسی قرار می‌دهد.

آنچه مهم است مفید بودن یک شاخص است. شاخص تکنیکال مفید، شاخصی است که بتواند به تحلیل روند بازار کمک بهتری کرده و ابزاری مناسب برای ارزیابی تصمیم‌های معاملاتی باشد.

 

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

همانطور که از درسهای اول تحلیل تکنیکال به خاطر دارید، هدف از تحلیل تکنیکال انجام معجزه‌ای در سرمایه گذاری و بورس و بازارهای مالی نیست. بلکه کاهش سهم خطاهای انسانی و خطاهای احساسی در تحلیل و ارزیابی شرایط موجود است.

میانگین متحرک به عنوان یکی از ساده‌ترین شاخص‌ها، در این زمینه می‌تواند کمک خوبی محسوب شود. در درس‌های آینده به شاخص‌های جدی‌تر و پیچیده‌تر و نحوه تحلیل و استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

ضمناً از هم اکنون به عنوان یک قرارداد برای استفاده از نمادها، هر جا که از میانگین متحرک صحبت کنیم از MA استفاده می‌کنیم و تعداد روزهای آن را بلافاصله بعد از MA می‌آوریم. بنابراین MA9 یعنی میانگین متحرک ۹ روزه.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضا موذن جهرمی ، صادق ایرانی ، مریم آقازاده امیری ، سید مرتضی کریمی ، Abi

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل تکنیکال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای تحلیل تکنیکال- درس ۵: شاخص میانگین متحرک MA

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بهزاد اندیشمند

    برای یادگیری و تمرین ، قیمت سهام شرکت اپل رو در 20 روز اخیر وارد اکسل کردم و شاخص میانگین متحرک 3 ، 10 و 15 روزه رو با استفاده از کتابخانه Data Analysis محاسبه کردم و نتایج زیر حاصل شد :

     

    زمانی که در حال نوشتن این کامنت هستم ، بازار جهانی روز های بدی را سپری میکند که یکی از دلایل اساسی آن شیوع ویروس کرونا بصورت جهانی است .

    همانطور که میبینید طبق این شاخص در 3 روز آینده قیمت سهام تغییر چندانی نخواهد داشت و در 10 یا 15 روز آینده ، کاهشی اندک خواهد داشت .

    راستی برای محاسبه این شاخص ها نیاز نیست از اکسل استفاده کنید و من فقط برای تمرین سراغش رفتم . برای بورس جهانی از Meta trader و برای بورس ایران از Mofid trader استفاده میشه که نسخه بومی سازی شده متا تریدر هست .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .