Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چالش همیشگی اسکناس تقلبی | صورت فلکی یوریون چیست؟


صورت فلکی یوریون

روزی در یکی از خیابان‌های تهران، مشتری‌ای که می‌خواست برای ماشینش دزدگیر بخرد، به‌شوخی از فروشنده پرسید: «حالا این‌ها واقعاً مانع دزدی هم می‌شود؟»

فروشنده گفت: «نه.»

مشتری که منتظر چنین پاسخی نبود، علت را پرسید. فروشنده پاسخ داد: «دزدها همیشه یک قدم جلوتر از آخرین تکنولوژی‌ها هستند. اگر قرار بود جز این باشد، نسل‌شان تا کنون منقرض شده بود.»

مشتری، در عین این که منطق فروشنده را می‌فهمید، پرسید: «پس من احمقم که پول دزدگیر می‌دهم؟»

فروشنده پاسخ داد: «اصلاً. شما این کار را به عنوان مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهید. چون با نصب دزدگیر، باعث می‌شوید آدم‌هایی که قصد دزدی ندارند، به دزدی وسوسه نشوند.»

این حرف فروشنده، دربارهٔ بسیاری از تجهیزات ایمنی و مکانیزم‌‌های امنیتی درست است. تمهیدات امنیتی، هرگز تهدیدات امنیتی را صفر نمی‌کنند. بلکه با ناهموار و دشوار کردن مسیر، افراد کم‌تجربه‌تر و کم‌انگیزه‌تر را حذف می‌کنند تا انرژی و توان بیشتری برای مقابله با تهدیدهای جدی باقی بماند.

با این مقدمه، و پس از اینکه در درس قبل کمی دربارهٔ طراحی اسکناس یورو صحبت کردیم، به سراغ سوالی می‌رویم که شاید برای شما هم پیش آمده باشد: «چرا از بسیاری از اسکناس‌های دنیا، از جمله یورو و دلار را نمی‌شود فتوکپی رنگی گرفت؟»

دردسر فتوکپی رنگی اسکناس‌ها

اگر یک دستگاه پرینتر چندمنظوره (اسکنر-پرینتر) یا یک پرینتر رنگی معمولی داشته باشید، احتمالاً تا کنون از اسکناس فتوکپی گرفته‌اید. بسیاری از این دستگاه‌ها، پیام خطا هم نمی‌دهند و به سادگی از اسکناس کپی می‌گیرند.

اما اگر یک دستگاه فتوکپی حرفه‌ای داشته باشید، احتمال دارد هنگام فتوکپی گرفتن از برخی اسکناس‌ها – از جمله بیشتر اسکناس‌های دلار،‌ یورو، لیر، درهم و … – دچار مشکل شوید. بسیاری از دستگاه‌های فتوکپی حرفه‌ای، از پول فتوکپی نمی‌گیرند.

محدودیت کار گرافیکی با اسکناس، بیشتر از این حرف‌هاست. حتی یک عکس باکیفیت از اسکناس را نمی‌توانید با فتوشاپ باز کنید. بسته به نسخهٔ فتوشاپ‌تان پیامی شبیه این دریافت می‌کنید:

اسکناس تقلبی - پیام فتوشاپ

می‌دانیم که ماجرای ادیت نکردن عکس در فتوشاپ و جلوگیری از فتوکپی رنگی در دستگاه‌های کپی، قطعاً نمی‌تواند مانع جعل اسکناس شود. کسی که بخواهد اسکناس جعلی درست کند، به سراغ ابزارها و روش‌های دیگر خواهد رفت و بالاخره راهی خواهد یافت. اما این سوال هم‌چنان در ذهن‌مان می‌ماند که دستگاه‌ها و نرم‌افزارها از کجا می‌فهمند که با تصویر یک اسکناس سر و کار دارند؟

جالب این‌جاست که این سیستم تشخیص، کاملاً آفلاین است. یعنی حتی وقتی اینترنت دستگاه را قطع می‌کنید، هم‌چنان دستگاه‌ها و نرم‌افزارها می‌فهمند که قرار است از یک اسکناس کپی بگیرند و این کار را انجام نمی‌دهند.

مارکوس کوهن | چرا نمی‌توانم از اسکناس کپی بگیرم؟

داستان از سال ۲۰۰۲ شروع می‌شود. یک دستگاه فتوکپی زیراکس به لابراتوار دانشگاه کمبریج رسیده بود و هر کس به بهانه‌ای سعی می‌کرد از دور و بر آن رد شود و چیزی کپی بگیرد؛ مارکوس کوهن یکی از همین افراد بود.

مارکوس کوهن

مارکوس کوهن (منبع عکس)

کوهن که آن زمان دانشجوی دکتری بود، یک اسکناس بیست‌پوندی از جیبش درآورد و در دستگاه فتوکپی گذاشت. اما وقتی دکمه کپی را زد، دستگاه اسکناس او را کپی نکرد. فقط برگه‌ای بیرون آمد که به چند زبان روی آن توضیح داده شد که این دستگاه از اسکناس کپی نمی‌گیرد. چون دستگاه به اینترنت یا منبع بیرونی اطلاعات وصل نبود، قطعاً می‌شد گفت که الگویی در خود دستگاه تعریف شده که کمک می‌کند اسکناس را از سایر کاغذها و اسناد تشخیص دهد.

از طرفی نمی‌شد گفت تصویر اسکناس‌ها را به دستگاه داده‌اند. این همه اسکناس در سراسر جهان را نمی‌شود به دستگاه داد. ضمن این که طرح‌ اسکناس‌ها در طول زمان تغییر می‌کند. پس هر دستگاه، بعد از مدتی طرح‌های جدید را تشخیص نخواهد داد. راز این معما باید چیز دیگری می‌بود. الگویی در طراحی اسکناس‌ها که هم بانک‌ها می‌دانستند و هم دستگاه. و فقط کاربران از آن بی‌اطلاع بودند.

بررسی‌های بیشتر کوهن نشان می‌داد که باید همه چیز به دایره‌های زرد رنگ پراکنده‌ای که روی اسکناس‌ها بود ربط داشته باشد. این دایره‌ها روی پوند و یورو و اسکناس‌های دیگر دیده می‌شدند. دایره‌های زردرنگی را که در بخش سفید سمت چپ اسکناس ده یورویی قرار دارد ببینید:

اسکناس تقلبی

کوهن به نتیجه رسید که این دایره‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. او در ارائه‌ی دانشگاهی گفت اگر دستگاه‌های فتوکپی جدید از مارک،‌ یورو و پوند کپی نمی‌گیرند، به علت یک الگوی سادهٔ هندسی است که در این طراحی اسکناس‌ها وجود دارد. دایره‌هایی که به ظاهر پراکنده بودند، حساب‌و‌کتاب داشتند و نظمی در آن‌ها پنهان شده بود. قطر تقریبی آن‌ها یک میلیمتر بود و در فاصلهٔ مشخصی نسبت به هم قرار داشتند. هر پنج‌تای آن‌ها را می‌شد تقریباً با الگویی به شکل زیر (در مقیاس‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تر) به هم ربط داد (+):

تشخیص اسکناس در دستگاه کپی

این دایره‌ها معمولاً به رنگ زرد هستند. اما سبز و نارنجی‌شان هم وجود دارد. در کانال رنگ آبی بهتر از کانال‌های دیگر این دایره‌ها را تشخیص می‌دهید و می‌بینید (کانال آبی یکی از کانال‌های سه‌گانهٔ رنگی است. اگر با این مدل آشنا نیستید، درس مدل RGB از سلسله درس‌های اسلایدسازی متمم ببینید).

کوهن این شیوهٔ کنار هم نشستن را تقریباً شبیه صورت فلکی جبّار (شکارچی) می‌دید. به همین علت آن‌ها را Eurion Constellation نامید (Constellation یعنی صورت فلکی و Eurion از ترکیب EUR و Orion درست شده است). اگر اسلایدی را که کوهن در سال ۲۰۰۲ در کمبریج نمایش داد ببینید و به روش وصل کردن دایره‌ها (سمت راست بالای تصویر) توجه کنید، بهتر متوجه می‌شوید که چرا این دایره‌های روی اسکناس صورت فلکی جبّار را برای او تداعی کرده‌اند (فایل PDF):

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

به عنوان یک جمع‌بندی با اطمینان بالایی می‌توان گفت ایدهٔ این صورت فلکی متعلق به شرکت OMRON است. شرکتی که محصولات آن در برخی از خانه‌های ایرانیان هم هست (مثلاً‌ دستگاه اندازه‌گیری فشار خون). بی‌بی‌سی هم تأکید کرده که این شرکت سال ۱۹۹۵ یک اختراع ثبت کرده که در آن به یک تکنولوژی برای جلوگیری از تکثیر اسناد خاص اشاره شده است (+).

جالب این‌جاست که بعد از این که در سال ۲۰۰۲ مارکوس کوهن این صورت فلکی را «کشف» کرد، مشخص شد که از سال ۱۹۹۶ روی اسکناس‌های مارک آلمان چنین چیزی وجود داشته است و این با تاریخ ثبت اختراع اومرون هم‌خوان است. به همین علت در برخی منابع به جای صورت فلکی یوریون به این شکل‌ها «حلقه‌های اومرون» می‌گویند.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌های مرتبط با تاریخچه پول هم دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به تاریخچه پول معمولاً  از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده در متمم، از درس‌های زیر بیشتر استقبال می‌کنند:

  روانشناسی پول | سواد مالی کودکان و نوجوانان

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کوچینگ

  دوره فروش | دوره MBA | برندسازی شخصی

  افزایش عزت نفس | مذاکره | تصمیم گیری

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تاریخچه پول و آینده آن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تاریخچه پول و آینده آن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای چالش همیشگی اسکناس تقلبی | صورت فلکی یوریون چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : احمد بنی‌جمالی

    از نکته های بدیع و جذابی که در این درس مطرح شد لذت بردم.
    اما چیزی که برای من لذت این درس را مضاعف کرد هوشمندی متمم در گنجاندن و نشاندنِ «نشانه‌ی متمم» در میان تصویر اسکناس ها بود.
    می‌دانیم که برای تولید محتوای اصیل، مشخصا باید «پول» خرج کرد.
    تصویر اسکناس های این درس هم مصداق محتوای اصیل هستند که متمم برای تهیه آنها هزینه کرده است و چه بسا به سادگی مورد دستبرد قرارد گیرند.
    البته احتمالا حذف نشانه‌ی متمم از تصاویر کار دشواری نباشد.
    اما در راستای استدلال فروشنده‌ی دزدگیر، چه بسا بتوان اقدام متمم را نوعی مسئولیت اجتماعی تلقی کرد تا اشخاصی که قصد دزدی ندارند به دزدی وسوسه نشوند. شکل و شیوه‌ی کار هم بسیار جالب و هماهنگ با موضوع درس بود.
    نشانه‌ی کوچک متمم در میانه تصاویر چنان خوش نشسته بود که تصور می کردی جزئی از تصویر و یکی از المان های امنیتی آن است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .