Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


درباره آتش سوزی جنگل‌ها: بگذار پارک یلوستون بسوزد


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۴۰۷۹۴

پیش نیاز مطالعه این درس:

توضیح مهم:

این درس صرفاً از جنس گزارش خبری است.

در درس اهمیت خطا و نوسان در بقای بلندمدت سیستم‌ها، دیدیم که نسیم طالب به استراتژی‌های مواجهه با آتش و آتش‌سوزی در جنگل‌ها اشاره کرد. در اینجا می‌کوشیم یک داستان واقعی را با هم مرور کنیم.

مطالعه‌ی دو پیش‌نیازی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، برای درک بهتر فضای درس ضروری است.

آتش سوزی در جنگل های یلوستون

نسیم طالب در بحث تحلیل سیستم‌های پیچیده به این نکته اشاره کرد که بحران‌ها اگر از حد و مرز مشخصی نگذرند، می‌توانند پادشکنندگی سیستم‌ها را افزایش دهند و به بقای آنها در بلندمدت کمک کنند.

او در این زمینه، به آتش سوزی در جنگل‌ها اشاره کرده است و البته به علت حجم بالای مطالبی که در ذهن دارد، به سرعت از کنار آن عبور می‌کند.

ما برای اینکه مفهوم مد نظر نسیم طالب بهتر و عمیق‌تر در ذهن شما بنشیند، یک رویداد واقعی را با شما مرور می‌کنیم.

این مثال را از کتاب Content Trap (دام محتوا) نوشته‌ی آقای برات اناند (Bharat Anand)، استاد استراتژی کسب و کار در دانشگاه هاروارد انتخاب کرده‌ایم و نقل می‌کنیم.

کتاب دام محتوا و آتش سوزی در جنگل های یلوستون

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

توجه داشته باشید که ما در اینجا، نمی‌گوییم که نباید هیچ آتشی را خاموش کرد.

اگر یلوستون جنگل کوچک‌تری بود، اگر اموال و دارایی‌های شخصی در آن بود، اگر طبیعت آن دست خورده بود و هنوز اصالت خود را حفظ نکرده بود، ماجرا فرق می‌کرد.

ما فقط می‌خواهیم به بهانه‌ی این خاطره به خاطر بسپاریم که هر آتش سوزی را نمی‌توان بحران در نظر گرفت و هر بحرانی هم، الزاماً منفی و نامطلوب نیست.

بحران‌ها – همچنانکه نسیم طالب اشاره می‌کند – در اقتصاد، طبیعت، جامعه و سازمان، می‌توانند کمک کنند تا سیستم، پالایش شود و دوباره زندگی خود را قوی‌تر و بهتر از گذشته، ادامه دهد. 

تمرین

ما برای این درس، تمرین در نظر نگرفته‌ایم. چون کل این درس را می‌توانید به عنوان یک تمرین و یک پاسخ برای درس اهمیت خطا و نوسان در بقای سیستم‌ها در نظر بگیرید.

اما با توجه به اینکه شما در بحث‌های مربوط به درس اهمیت خطا و نوسان در سیستم‌ها مشارکت نداشته‌اید و تمرین حل نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از همین فرصت استفاده کنید و تا موضوع در ذهن‌تان تازه است، سری به آنجا بزنید و شما هم در بحث مشارکت کنید.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حمید ، زهرا مقیمی ، عاطفه اکبری ، محمد قلیزاده ، امیرمحمد پیرجانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت در شرایط ابهام به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت در شرایط ابهام