Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مدیریت در شرایط ابهام: دنیای سه حالتی – به چیزی که شکننده نیست چه می‌گویید؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۴۴۲۴
  • در این درس می‌خواهیم معادلهای فارسی مناسب برای Antifragile را جستجو کنیم.
  • نسیم طالب، معادل یابی برای مفهوم متضاد Fragility را تمرینی مناسب برای درک بهتر این مفهوم می‌داند.
  • هدف دیگر و مهمتر این درس، کمک به شکل‌گیری نگاه سه گانه در مواجهه با سیستم‌هاست.
  • در کنار این درس، حتماً درس اول مدیریت در شرایط ابهام را مرور کنید.
مفهوم شکننده نبودن یا Antifragile در نگاه نسیم طالب

آیا تا به حال شده بخواهید یک دست لیوان بلور را با پست یا استفاده از خطوط هوایی، برای یکی از دوستان یا بستگان ارسال کنید؟

اگر هم این کار را نکرده‌ باشید، به هر حال علامت Fragile (شکننده) را روی جعبه انواع وسایل خانگی دیده‌اید. معمولاً روی جعبه علاوه بر علامت شکنندگی می‌نویسند: با احتیاط حمل شود.

مفهوم Fragile و Antifragile در نگاه نسیم طالب

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

گفتگو (پیشنهاد می‌کنیم در صورت علاقه به این درس، حتماً‌ در این بحث مشارکت کنید)

با توجه به محتوای این درس و درس قبل، خوشحال می‌شویم ایده‌ها و نظرات و ترجمه‌ها و اصطلاحات و تداعی‌های خودتان را به هر شکل و شیوه‌ای که دوست دارید بنویسید.

نسیم طالب، اصطلاح بحث در پارک یا بحث در پیک نیک را برای این موضوع مطرح می‌کند و می‌گوید درست همان‌طور که راحت و آسوده، در یک پارک با دوستانمان بحث می‌کنیم، به این وضعیت سه گانه هم فکر کنیم و هر چه در موردش به ذهنمان می‌رسد با دوستانمان مطرح کنیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    داود عندلیب ، محمد محسن حائری ، مهدی پورحسین ، ندا محمدی ، صبا حسینی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت در شرایط ابهام به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت در شرایط ابهام
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷۹ نظر برای مدیریت در شرایط ابهام: دنیای سه حالتی – به چیزی که شکننده نیست چه می‌گویید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بابک یزدی

    /1 اولین­ بار اسم نسیم طالب رو از محمدرضا شعبانعلی شنیدم. بعدها هم خود محمدرضا از حسرتی گفت که نسبت به هوش نسیم طالب داره. دو تا کتاب Anti-fragile و Black swan رو زودتر خوندم و بعد از مدتی به توصیه محمدرضا کتاب Fooled by randomness اش رو خوندم. توی یک کلام نسیم طالب فرق داره و متمایزه. سرسخت و جنجالی و به راحتی دشمن­ تراشی می­ کنه واسه خودش که اتفاقا به نظرم توی تثبیت و حتی بهتر بگم Anti-fragile بودن برند شخصیش خیلی کمکش کرده. پای صحبتش که بنشینی خیلی سخت می­تونی بلند شی و به قول یکی از دوستام همه­ نوشته­ هاش رو می­خوای که هایلایت کنی!
    /2 مطمئنا توی متمم کامل ­تر و شیواتر ازش می­شنویم. اما  یه نکته رو که توی همین بحث Anti-fragile بودن مطرح می­ کنه و من خیلی دوست دارم اینه که مرگ لازمه! برای یک سیستم بزرگ­تر لازمه که اجزاش میرا باشند تا اون سیستمِ بزرگ­تر نه ­تنها ثبات داشته باشه بلکه چیزی بالاتر از ثبات، بهتر بشه، قوی­تر بشه و پویا­تر! چون به غذا هم علاقه داره، صنعت رستوران ­داری رو مثال می­زنه. می­گه که توی این صنعت ، رستوران­ های زیادی با هم در رقابتند و در اثر این رقابت آمار مرگ و میر رستوران ها بالاست اما در اثر همین روند تکاملی طعم ­ها و غذاهای خوشمزه­ تری بوجود می ­آد و خیلی هم خودش رو مدیون کارآفرین ­ها می­ دونه و منظورش اینه که خیلی از کارآفرین ­ها داخل بازی می­ شند مثل همین رستوران­ داری و از بین می ­رن ولی در اثر همین رقابت­ هاست که امروز این­همه غذای خوشمزه وجود داره و این صنعت این قدر قویه!
    /3 جالبه که پیتر ثیل هم توی کتاب از صفر تا یک­ از رستوران­ها مثال می ­زنه ولی یه جور دیگه! پیتر ثیل معتقده که رقابت سود رو نابود می ­کنه و برای این که این رو خوب نشون بده از دورانی که توی تیم Paypal بودن مثال می­ زنه و نشون می­ده در حالتی که حاشیه سود کاری که اون­ ها می ­کردن ( به­ خاطر نو بودن و انحصاری که داشته) بسیار بالا بوده! وقتی اون و تیمش برای مثلا صرف ناهار می ­رفتن تعداد بسیاری زیادی رستوران می ­دیده که در رقابت سنگینی باهم بودن و اون و تیمش می­ تونستند با آسودگی از خوشمزه­ ترین غذاها استفاده کنند در حالی که بعضی از اون رستوران ­ها برای حداقل کردن هزینه از مثلا مادربزرگشون برای ظرف ­شستن و مثلا از خواهر خانواده برای صندوق­ داری استفاده می­ کردن! ( این مفهوم انحصاری که مدنظر پیتر ثیل هست بسیار با انحصاری که مثلا از طریق رانت و پارتی­ بازی بوجود می ­آد فرق داره! )
    /4 قسمت دو و سه این کامنت رو نوشتم تا به قسمت چهار برسم و از برداشت خودم بگم. به نظر من پلت­فرم­های اشتراکی مثل Applestore یا مثال داخلی­ ش اپلیکیشن بازار یا Uber (سرویس اشتراکی حمل و نقل) یا Airbnb (سرویس اشتراکی محل اقامت) روی همین اصل استوارند. یعنی رقابت شدید و میرابودن اعضاشون مثل اپلیکیشن ­هایی که توی Applestore فروخته می ­شن، اون­ها رو Antifragile می­کنه و انحصاری (از نوع پیتر ثیلیش!) مثلا توی یه موضوع خاص مثل بازی و گیم هزارن توسعه ­دهنده بازی­های خودشون رو عرضه می­کنن ولی توی یه روند خونین خیلی­ هاشون نابود می­شن و ضررده، عده معدودی­ هم سودشون سر به فلک می­ذاره ولی آخر برنده بازی خود Apple و شرکت­ های مشابه ­ان که از فروش هر بازی درصد قابل­ توجهی به خودشون رسیده. من این نکته رو که با خودم مرور می­کنم همیشه به یاد این حرف محمدرضا  می ­افتم که "توی بازی قمار، برنده اون کسیه که میز قمارو می­چینه!"

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .