Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


در مدیریت بحران، ظرفیت آزاد با ظرفیت مازاد تفاوت دارد


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۷۷۲۴
پیش نیازهای مطالعه‌ی این درس: در پایان این درس از دوستان متممی انتظار می‌‌رود:
  • بتوانند مفهوم ظرفیت آزاد و ظرفیت زائد را با هم مقایسه کنند.
  • بتوانند در مواجهه با ظرفیت‌های Redundant، تحلیل کنند که وجود این ظرفیت‌ها از نوع آزاد است یا زائد.
  • بتوانند از نگاه نسیم طالب، خطای پیش بینی آینده بر اساس گذشته را شرح دهند.
نسیم طالب و ظرفیت زائد

نسیم طالب توضیح می‌دهد که یک بار در حال فکر کردن به پر ابهام ترین محیط ممکن بوده تا عکس العمل سیستم‌ها را در آن بررسی کند.

ناگهان در ذهنش طبیعت جرقه می‌زند.

احتمالاً بسیاری از ما به محض اینکه عبارت شرایط ابهام را می‌شنویم، یاد بازار بورس و تروریسم بین الملل و اقتصاد جهانی و نتیجه کنکور و بحث‌های مشابه می‌افتیم.

اما یک محیط مبهم‌تر وجود دارد و آن تمام طبیعت است.

همه‌ی آن چیزهایی که ما به عنوان سیستم‌های مبهم و محیط مبهم به خاطر می‌آوریم، زیرمجموعه‌هایی از یک محیط پیچیده‌تر به نام طبیعت هستند که همه‌ی آن سیستم‌ها را در خود جا داده است.

نسیم طالب به نکته‌ی جالبی اشاره می‌کند: سیستم‌های طبیعی معمولاً در مواجهه با ابهام، ظرفیت‌های بزرگ‌تر و آزاد ایجاد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که بیش از حد متعارف، برای خودشان حاشیه‌ی امن ایجاد کنند.

نسیم طالب توضیح می‌دهد:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین

در زندگی شخصی یا محیط کسب و کار، مثالی را پیدا کنید که تفاوت ظرفیت مازاد و ظرفیت آزاد را نشان دهد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین قربانی ، علاقه مند به یادگیری ، محمد غریب ، محسن سعیدی پور ، سبحان شجاعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت در شرایط ابهام به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت در شرایط ابهام
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۶ نظر برای در مدیریت بحران، ظرفیت آزاد با ظرفیت مازاد تفاوت دارد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا حقگو

    بحث بسیار جالبی بود . اجازه بدید با توجه به اینکه من مهندس عمرانم یک مثال جالب و رایج رو در محیط کسب و کار خودم (در کارگاههای عمرانی )بزنم .

    در طراحی ابنیه و سازه های مهندسی روال منطقی کار اینجوریه که نخست یک ارزیابی از مقدار بار وارده به سازه تخمین زده میشه و اونوقت مقدار مصالح مورد نیاز برای تحمل اون بار انتخاب میشه . مثلا اگر فشار وارده واقعی به یک ستون عمودی ، 10 تن تخمین زده میشه ، طی محاسبات ساده ای مشخص میشه که فرضا تیرآهن نمره 16 مناسب هستش و لذا از اون استفاده میشه.

    اما همواره همه آیین نامه ها و استاندارد ها تاکید دارن به عنوان یک ظرفیت آزاد مقدار بار تخمینی با  توجه به ابهام و عدم قطعیتی که از عملکرد آینده سازه وجود داره ، این بارهای تخمینی حتی با یقین بالا  ، باز هم در ضرایب افزایشی ضرب بشه و بار افزایش یافته مد نظر قرار بگیره . چون مثلا ممکنه ما بار 10 تن رو برای ستون خانه مسکونی تخمین زده باشیم (تخمین دقیقی هم زده باشیم)اما در عمل ممکنه بر خلاف فرض مسکونی بودن سازه از اون خانه به عنوان مطب دکتر که به دلیل تراکم انسانی دارای بار زنده سنگین تری هست ، استفاده بشه و در عمل بار واقعی ناخواسته مثلا از 10 تن به 12 تن افزایش پیدا کنه که طبعا در ادامه با لحاظ بار 12 تن ، تیر آهن مصرفی از نمره 16 فرضا به نمره 18 افزایش پیدا میکنه .

    این افزایش مصالح اضافی (استفاده از تیرآهن نمره 18 به جای نمره 16 )در واقعه پرت مصالح نیست بلکه نوعی هوشمندی به جهت عدم غافلگیر شدن ستون در صورت تغییر کاربری ساختمان است. در واقع ایجاد ظرفیت آزاد است.

    حالا در ادامه جالبه گاهی به دلیل نبود مثلا تیر آهن نمره 18 در کارگاه یا در بازار ، رییس کارگاه دستور به استفاده از مصالح موجود و در دسترس رو میده و مثلا از تیر آهن نمره 20 استفاده میشه . این افزایش مصالح مصرفی از نمره 18 به نمره 20 به عبارتی همون ایجاد ظرفیت مازاد یا زائد هستش . یعنی مصالح اضافی مصرف شد.

    پس خلاصه این میشه : جواب کافی و وافی مساله با لحاظ باربری و ایمنی ، تیرآهن نمره 16 بود . اما با لحاظ ظرفیت آزاد (به دلیل ابهام در کاربری آتی سازه ) تیرآهن نمره 18 انتخاب میشه .اما در عمل به دلایلی ،از تیرآهن نمره 20 روی زمین استفاده میشه . این تیرآهن نمره 20 حتما کار نمره 18 رو میتونه انجام بده ولی یک ظرفیت مازاد هستش .

    هشدار مهم : دوست دارم  ازین فرصت استفاده کنم و به عنوان یک کارشناس عمران این نکته مهم رو تاکید کنم که خیلی از ساختمانهای شهرهامون دچار این مشکل مهم هستن و اون اینه که ساختمان برای یک کاربری مشخص طراحی شده ولی در عمل برای یک کاربری دیگه استفاده میشه و این خیلی خطرناکه . مثلا ساختمان برای بارهای صرفا مسکونی طراحی میشه ولی در عمل برای یک محیط اداری یا مطب دکتر یا کتابخانه و یا ... استفاده میشه . به عبارتی بارهای واقعی وارده متناسب با بارهای طراحی نیست . اگرچه ممکنه بنا بر بحث ظرفیت آزاد بخشی ازین خطر مستهلک بشه اما بدون شک بخشی از بارهای مازاد همچنان وجود خواهد داشت .

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .