Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چند نکته و پیشنهاد در مورد پاسخ به کامنت دوستان متممی


پاسخ به کامنت دیگران

یکی از قابلیت‌هایی که طبیعتاً در بسیاری از فضاهای اجتماعی دیجیتال وجود دارد، نوشتن پاسخ و نکات تکمیلی برای کامنت‌ها و دیدگاه‌های دیگران است.

در فضای آموزشی نیز، این فرصت می‌تواند در افزایش بهره‌وری آموزشی بسیار موثر باشد. اما از سوی دیگر، اگر با بی‌دقتی و بی‌حوصلگی یا به صورت شتابزده در مورد نظرات دوستان خود اظهار نظر کنیم، احتمالاً کارکرد مفیدی نخواهد داشت و حتی می‌تواند تنش آفرین هم باشد.

ما طی سال‌های گذشته، پاسخ‌نویسی به کامنت‌ها و نظرات دوستان دیگر را، اگر چه محدود نکردیم، اما تشویق هم نکردیم.

طی ماه‌های اخیر، بررسی کامنت‌ها و نظراتی که عزیزان متممی در پاسخ به نظرات سایر دوستان‌شان مطرح کردند به ما نشان داد که اتفاقاً محتوای پاسخ‌ها و گفتگوهای میان دوستان متممی، می‌تواند یکی از بخش‌های ارزشمند درس‌ها باشد.

به همین علت یک امکان تازه به متمم افزوده‌ایم:

از این به بعد، در صفحه‌ی آخرین دیدگاه‌ها می‌توانید پاسخ‌هایی را که به کامنت‌ها و نظرات شما داده شده به صورت مستقل مشاهده کنید.

البته برای اینکه پاسخ‌ها به شما نمایش داده شود، ابتدا لازم است یک مرتبه به صفحه‌ی تنظیمات مراجعه کرده و گزینه‌ی نمایش پاسخ‌های دیدگاه‌های من را فعال کنید.

چند پیشنهاد

پیشنهاد می‌کنیم هنگام نوشتن نکات و توضیحات در پاسخ به دوستان‌تان به این موارد توجه کنید:

تشکر نکنیم

می‌دانید که در متمم، از تشکر و تعارف چندان استقبال نمی‌شود. اگر درس‌های متمم مفید بود، بهترین تشکر این است که آنها را دقیق‌تر بخوانیم و به کار بگیریم. نه اینکه کامنت تشکر بگذاریم. اگر نظرات دوستان‌مان هم آموزنده بود، می‌توانیم با دادن امتیاز آموزنده به آنها (و البته ندادن امتیاز‌ آموزنده به نظرات ضعیف‌تر) از کسانی که به ما چیزی را می‌آموزند قدردانی کنیم.

بنابراین، پاسخ به کامنت‌ها و تشکر از نظرات یا پیشنهادها و توضیحات، قاعدتاً کمک چندانی نمی‌کند. ما همه می‌دانیم که قدردان آموزش‌های یکدیگر هستیم و با همین انگیزه اینجا جمع شده‌ایم، پس تأکید مکرر بر این نکته، لطف چندانی نخواهد داشت.

مفید بودن صحبت‌ها برای دوستان دیگر

توجه داشته باشید که وقتی در پاسخ یک دوست خود مطلبی را می‌نویسید، صدها نفر از دوستان دیگر شما هم آن صحبت و پاسخ شما را می‌خوانند. بنابراین به شکلی بنویسید و توضیح دهید که افراد دیگری هم که آن گفتگو را می‌خوانند، نکات جدید بیاموزند و از آن گفتگو استفاده کنند.

مثل همیشه، عدم قطعیت و تردید را در نگارش خود رعایت کنیم

اگر نظر ما با نظر دوست دیگرمان متفاوت است، بهتر است در همان ابتدا اعلام کنیم که به نظر من یا بر اساس سلیقه‌ی من چنین است و چنان نیست؛ یا بگوییم که تجربه‌ی متفاوتی در یک زمینه داشته‌ایم. با این کار، هم احساس بهتری در خواننده ایجاد می‌کنیم و هم اظهار نظر ما، متقاعدکننده‌تر خواهد بود.

سعی کنیم تا حد امکان در پاسخ‌های خود، منابع جدید، تجربه‌های تازه و نکات تکمیلی را مطرح کنیم. بکوشیم پاسخ به یک کامنت یا دیدگاه، در حد یک دیدگاه اصلی، غنی و ارزشمند باشد. به این شکل، حتی اگر گفتگوهای تو در تو شکل بگیرد، مطالعه‌ی آنها همچنان لذت‌بخش و آموزنده خواهد بود.

به پروژه‌ی دوستان‌مان پاسخ ندهیم

در زیر درس‌هایی که پروژه دارند، در پاسخ به پروژه‌ی دوستان‌مان کامنت نگذاریم.

پروژه‌ها، آخرین نقطه‌ی درس هستند و بحث و تبادل نظرها باید در درس‌های قبل از آنها انجام شود.

چند پیشنهاد برای پاسخ به دیدگاه‌های دوستان‌مان

  مثال و توضیح بیشتر: اگر علاوه بر مثال یا تجربه یا خاطره‌ای که ایشان مطرح می‌کنند، مثال یا خاطره و تجربه‌ی مشابهی داریم، می‌توانیم با مطرح کردن آن، از دیدگاه دوستان خود دفاع کرده و پیام ایشان را شفاف‌تر و کامل‌تر کنیم.

  مقاله و منابع تکمیلی: اگر دوستی مطلبی مطرح کرده یا به مقاله‌ای اشاره کرده و ما کتاب، یا مقاله یا منابع دیگری هم می‌شناسیم، می‌توانیم آن را به صحبت‌های دوست‌مان اضافه کنیم.

  پاسخ به سوال‌هااگر دوستی در درسی پرسشی مطرح کرده و ما پاسخ آن را می‌دانیم، یا درس (و درس‌های دیگری) در متمم سراغ داریم که می‌تواند به دوست‌مان کمک کند، به سوال او پاسخ دهیم.

  مقاله‌ها و منابع با دیدگاه متفاوتاگر جایی به نتیجه رسیده‌ایم که دیدگاه متفاوتی هم وجود دارد، با ذکر منبع به دوستان‌مان پیشنهاد کنیم که آن دیدگاه را هم مرور کنند. البته حرفه‌ای‌ترین شکل ارجاع به مقاله یا لینک در سایت دیگر این است که خودمان در چند جمله، خلاصه‌ی نکته را بگوییم تا قبل از کلیک کردن، دوستان‌مان بدانند که قرار است با چه چیزی مواجه شوند و سرعت مطالعه‌شان هم افزایش یابد.

  ارجاع به کامنت‌های دیگر خودمان: اگر برای یک بحث یا نکته، در جای دیگری در متمم پاسخ یا توضیحی نوشته‌ایم، یا کامنتی داریم که می‌تواند به شفاف شدن بحث کمک کند، لینک آن کامنت را به دوستان‌مان معرفی کنیم. البته باز هم در چند جمله بگوییم که کامنتی که مطالعه‌اش را پیشنهاد می‌کنیم در چه زمینه‌ای است. اگر مطمئن هستید که جایی تمرین یا مثال یا کامنتی دارید که خواندن آن برای دوست دیگرتان مفید است، در توصیه کردن آن تردید نکنید. کسی این کار را تبلیغ فرض نخواهد کرد.

تذکر آخر: پاسخ به دیگران، اولویت اول نیست

توجه داشته باشیم که ذات پاسخ دادن به این معناست که ما حرفی برای گفتن داریم.

اگر هنوز در متمم هیچ تمرینی حل نکرده‌ایم یا مثلاً پنج یا ده تمرین انجام داده‌ایم و زیر کامنت فرد دیگری که پنجاه یا صد تمرین دارد اظهار نظر می‌کنیم، این کار چندان وجه مقبولی ندارد. چرا که اگر ما خود را در موضع اظهار نظر و نقد می‌بینیم، لااقل منطقی است بتوانیم تمرین‌های خودمان را حل کنیم و مشخصاً نشان دهیم که از عهده‌ی درس‌ها برمی‌آییم.

به عنوان یک قانون سرانگشتی (و نه پیشنهاد قطعی) پیشنهاد می‌کنیم زیر کامنت کسانی پاسخ بگذارید که تعداد تمرین‌ها و کامنت‌هایتان از ایشان بیشتر باشد.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲ نظر برای چند نکته و پیشنهاد در مورد پاسخ به کامنت دوستان متممی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .