Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کالاهای تند مصرف یا FMCG چگونه موفق می‌شوند؟


کالاهای تند مصرف یا FMCG در متمم - محل توسعه مهارتهای من

احتمالاً شما هم عبارت FMCG را زیاد شنیده‌اید. FMCG مخفف عبارت Fast Moving Consumer Goods است که در فارسی معمولاً به «کالاهای تند مصرف» ترجمه می‌شود.

در ساده‌ترین تعریف، کالاهای تند مصرف را کالاهایی می‌دانند که با سرعت بیشتری فروخته می‌شوند و قیمت فروش آنها نسبتاً پایین است. نوشیدنی ها، مواد شوینده، مکمل های غذایی و سایر محصولاتی که در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می‌شوند، برخی از اسباب بازی‌ها و محصولات غذایی بسیاری از رستوران‌ها، نمونه‌هایی از کالاهای تندمصرف هستند.

معمولاً (اما نه همیشه) حاشیه سود فروش محصولات تند مصرف به نسبت سایر محصولات، خیلی زیاد نیست و سود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از حجم بالای فروش تامین می‌شود.

امروزه، ظهور تکنولوژی الکترونیک و محصولاتی نظیر موبایل ها، پخش‌ کننده‌های MP3، دوربین های دیجیتال و …، مجموعه های جدیدی را به حوزه کالاهای تندمصرف افزوده است که گاهی از آنها با همان عنوان FMCG و گاهی، به طور خاص از آنها تحت عنوان «کالاهای الکترونیکی تندمصرف» یا FMCE (مخفف Fast Moving Consumer Electronics) نام برده می‌شود.

همانطور که اشاره شد، مهمترین عامل مهم در تعیین تندمصرف بودن محصولات، سرعت فروخته شدن آنها است. در بازاریابی اصطلاحی به نام Shelf Life وجود دارد که شاید بتوان آن را به «عمر فروشگاهی محصول» ترجمه کرد. تفاوت «عمر فروشگاهی محصول» و «عمر محصول» و «عمر مصرف» کاملاً مشخص است:

عمر فروشگاهی یک روزنامه، همانطور که از نامش پیداست، یک روز است. عمر مصرف آن، شاید نیم ساعت یا یک ساعت باشد. اما عمر آن به عنوان محصول، ممکن است دو یا چند روز باشد. بسیاری از مشتریان، روزنامه‌ها را بلافاصله پس از خرید دور نمی‌اندازند. بلکه چند روزی روی میز خانه یا محل کارشان می‌ماند و دیگران هم آن را نگاه می‌کنند.

عمر فروشگاهی یک دی وی دی فیلم، ممکن است چند هفته باشد. عمر مصرف آن، دو ساعت است، اما عمر آن به عنوان محصول، ممکن است یک تا دو سال باشد. این فیلم، در محیط خانه می‌ماند. دست به دست می‌شود و تا مدتی هم یکی از اعضای فعال آرشیو فیلم خانواده است تا به تدریج به فراموشی سپرده شود.

طبیعی است که کوتاه بودن عمر فروشگاهی محصول، گردش سریع کالا در انبار، درگیری ذهنی کمتر مشتری با کالا در هنگام خرید، شبکه های گسترده توزیع و تعداد دفعات بالای نیاز به خرید کالا، از جمله ویژگیها و تبعات تندمصرف بودن یک کالا محسوب می‌شوند.

اکنون سوال مهم اینجاست که: مدیران و سایر فعالان در حوزه کالاهای تندمصرف، چه عواملی را برای موفقیت کسب و کار خود، در نظر می‌گیرند؟

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های بازاریابی

دسترسی کامل به درس‌های مدیریت بازاریابی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۶۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۹۴۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۲۵۱۶ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر بازاریابی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به مارکتینگ و بازاریابی معمولاً از میان درس‌های متنوع متمم بیشتر مطالب زیر را پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | فروش | آموزش CRM | بازاریابی محتوا

  ارزش آفرینی | تصمیم گیری | برندسازی

  استراتژی | تفکر استراتژيک | تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ | سئو | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

در آینده، درباره فاکتورهای موفقیت در حوزه کالاهای تندمصرف، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تمرین:

۱- پنج برند ایرانی را که برای شما، کالاهای تندمصرف را تداعی می‌کنند نام ببرید.

۲- کدامیک از برندهای تندمصرف خارجی، در محیط خانه و خانواده شما، بیشتر به چشم می‌خورند؟

۳- به جز عواملی که در بالا ذکر شد، چه عوامل دیگری در صنعت تولید و عرضه کالاهای تندمصرف، می‌توانند موجب پیشی گرفتن از رقبا باشد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهرزاد ، علی رسولی ، محمدرضا شیخ زاده ، وحید ابراهیمی ، میثم کشاورز

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۳ نظر برای کالاهای تند مصرف یا FMCG چگونه موفق می‌شوند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حمید طهماسبی

    1- کاله، دایتی، میهن، پاکسان، مزمز، ایستک، ردبول

    2-crest, dettol,head&shoulder,heinz,amazon,alicafe,torabika,nescafe,دهان شویه oral-b,کره بادام زمینی skippy

    این هایی را که در بالا bold کردم یعنی اگر برم برای خرید این ها نباشند نمی خرم.

    3-بسته بندی، کیفیت، healthy بودن، آموزش خرده فروش ها(تمام این ها را دوستان ذکر کرده بودند)

    استراتژی عرضه:

    additive داشته باشند. مثل دوغ هایی که کنارش نعناع آویزان کردند. یا مانند آب معدنی اُکساب، حالا راست یا دروغ به همین واسطه 30% گران تر از عرف بازار می فروشد.

    مثل تن ماهی اویلا که بسته بندی 4 تایی دارد بعد نوشته (3+1مجانی)

    مورد تن ماهی را مثال زدم چون تو متن اصلی فقط در رابطه با نحوه حساب ریالی با خرده فوش صحبت شده بود. اما این مثال مربوط به مصرف کننده بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .