Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


حرکت آونگی در زندگی | در پی دستیابی به اهداف‌تان هستید یا کسب لذت؟


حرکتی آونگی میان لذت و هدف

اگر بخواهیم تنها یک محور کلیدی برای کتاب طراحی شادمانی پاول دولان تعریف کنیم، آن محور را می‌توان نوسان میان هدف و لذت دانست.

مفهومی که دولان آن را با عنوان PPP یا Pleasure Purpose Principle بیان می‌کند.

او می‌کوشد با استفاده از استعاره‌ی آونگ، PPP را توضیح دهد و می‌گوید: «زندگی هر یک از ما درست مانند آونگی است که پیوسته میان جستجوی لذت و تعقیب اهداف در نوسان است. بعضی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم برای رسیدن به هدف‌های مشخص هستند و برخی دیگر برای تجربه‌ی لذت.»

در جستجوی زندگی شاد

البته وقتی در این بحث از هدف و هدفمندی صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که بسیار جدی بنشینید و فکر کنید و تحلیل کنید که: «در این لحظه‌ی مشخص من چقدر در جستجوی یک هدف مشخص هستم؟»

بلکه در الگوی PPP دولان، هدفمندی یک احساس و ادراک شخصی است: «آیا حس می‌کنید الان در حال حرکت به سمت یک هدف مشخص هستید یا خیر؟»

ترسیم نمودار لذت-هدف

برنامه یک روز خود را روی کاغذ بنویسید و هر تعداد از فعالیت‌هایتان را که به ذهن‌تان می‌رسد به صورت ستون عمودی در آن ثبت کنید. این فهرست باید تقریباً تمام زمان روزانه‌ی شما را پوشش دهد (یعنی حدود ۲۴ ساعت را پر کند).

دیدن تلویزیون، رفت و برگشت به محل کار، رساندن بچه‌ها به مدرسه، صبحانه خوردن با همکاران، شام خوردن با اعضای خانواده، احوال پرسی پیامکی با چند نفر از دوستان، حمام رفتن و هر فعالیت دیگری را می‌توان در این فهرست نوشت.

در یک سمت ستون، بنویسید: میزان لذت

کنار هر فعالیت، بسته به میزان لذتی که برای شما ایجاد می‌کند، یک عدد بین صفر (بدون لذت) تا ۱۰ (با لذت زیاد) بنویسید (اصلاً به هدفمند بودن یا نبودن آن فعالیت فکر نکنید).

حالا در سمت دیگر ستون بنویسید: هدفمند بودن

کنار هر فعالیت، به اندازه‌ی احساس هدفمندی هر فعالیت، به آن امتیازی بین صفر تا ده بدهید (اصلاً به لذتبخش بودن یا نبودن آن فعالیت، فکر نکنید).

دقت داشته باشید که امتیاز دادن، صرفاً تابع سلیقه‌ی شماست و هیچکس نمی‌تواند سلیقه‌ی شما را زیر سوال ببرد. چون تجربه‌ی شادی و ناشادی هم، نهایتاً تجربه‌ی ذهنی شماست و کس دیگری نمی‌تواند در مورد آن قضاوت کند.

مثلاً ممکن است شما به رساندن بچه‌ها به مدرسه امتیاز هدفمندی ۵ و به یادگیری زبان امتیاز هدفمندی ۸ بدهید. چون دومی را بیشتر از اولی، در راستای هدف‌های زندگی خود می‌بینید. اما دوست شما، دقیقاً برعکس شما امتیاز دهد. چون رساندن بچه‌ها به مدرسه را یکی از مهم‌ترین وظیفه‌‌های زندگی خودش می‌داند (در مورد لذت هم، همین مسئله مصداق دارد).

به عنوان یک مثال ساده، ممکن است بخشی از نمودار یک نفر به صورت زیر باشد:

نمودار لذت و هدف برای پیدا کردن الگوی فعالیتهای شادی آفرین

همان‌طور که می‌بینید، فعالیتی مثل حضور در کلاس دانشگاه بیشتر یک فعالیت هدفمند بوده و کسی که این نمودار را ترسیم کرده، برای لذت سر کلاس حاضر نمی‌شود (دقت کنید که برای هر فرد، این امتیازها و جایگاه‌ها می‌تواند متفاوت باشد و مثلاً ممکن است شما کلاس دانشگاه را در جای دیگری از نمودار قرار دهید).

هم‌چنین با بررسی بیشتر نمودار مشخص می‌شود که پیاده‌روی، هم برای لذت انجام می‌شود و هم با هدف مشخص (احتمالاً سلامت).

موتور جستجوی هدف یا ماشین تجربه‌ی لذت؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۲۸ درس دیگر دربارهٔ زندگی شاد برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۶۳۸۶ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۶۶۹۴ تمرین در درس‌های زندگی شاد ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۲۸ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به بحث زندگی شاد علاقه دارید، بهتر است ابتدا به درس‌های زیر سر بزنید و مطالعه‌ی آن‌ها را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی | حمایت اجتماعی

  خودشناسی | عزت نفس | هوش هیجانی

  تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

  استرس | مدیریت انگیزه | کوچینگ

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهریار حیدری ، فاطمه صیادی ، محمدرضا محمدی ، مهدی رمضانی ، محمد تقی امینی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه زندگی شاد به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه زندگی شاد
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۹۵ نظر برای حرکت آونگی در زندگی | در پی دستیابی به اهداف‌تان هستید یا کسب لذت؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    واقعاً از دقایقی به سر بردن در این کارگاه زندگی شاد هم مثل دوتای پیشین لذت بردم و از اینکه قراره تمرین جذاب و مفید دیگری رو هم انجام بدم خیلی خوشحالم و خیلی حس خوبی بهش دارم. خوندن تمام این حرفها هم برام لذتبخش بود و حس کردم من هم چقدر بهشون معتقدم. حتی توی بحث درس بازی و سرگرمی، وقتی کامنتهای دوستانم رو میخوندم، مثلا در برخی موارد، در لحظه ی اول با خودم میگفتم آخه این که نمیتونه بازی باشه، یا سرگرمی باشه. بعد سعی میکردم به خودم یادآوری کنم که خوب این مورد شاید از نظر تو بازی یا سرگرمی نباشه اما از دیدگاه و یا حس اون شخص ممکنه به خوبی یک بازی یا یک سرگرمی باشه...

    در کنار تمام نکات خوب این کارگاه، واقعاً این پاراگراف رو دوست داشتم و برام فوق العاده تاثیر گذار بود، چون خیلی زیاد من رو باز به یاد کتاب بسیار تاثیرگذار  "انسان در جستجوی معنا" ی ویکتور فرانکل انداخت و دلم میخواد باز این پاراگراف رو اینجا با هم بخونیم:
    "هدفمند بودن هم به اندازه‌ی لذت بردن، یک نیاز ضروری است و می‌تواند موجب شادی و شادمانی بشود. به همین دلیل است که همه‌ی خودکشی‌ها، ناشی از مشکلات زیاد زندگی و نبودن لذت نیست. موارد زیادی هم وجود دارند که صرفاً احساس بی‌هدفی و پوچی، فرد را به سمت افسردگی و در نهایت ترک زندگی سوق می‌دهد."
    ویکتور فرانکل هم - در تایید این صحبت - میگفت (نقل به مضمون): وقتی کسی در اون اردوگاه مرگ، دیگه هدفی در زندگیش نداشت و نا امیدی و بی هدفی رو تجربه میکرد مشخص بود. یک روز صبح، دیگه از بسترش بلند نمیشد تا خودش رو پاکیزه کنه، لباس بپوشه و برای کار آماده بشه. همونجا میموند و دیگه بلند نمیشد و در مدفوع خودش غلت میخورد و ... اونموقع بود که میدونستیم این آدم دیگه هدف و انگیزه ای برای ادامه ی زندگیش نداره و دیگه کار این آدم تمومه...
    و لطفا اجازه بدید این قسمت از متن فیلم دوست داشتنی «قدرت بینش» رو که از کتاب «انسان در جستجوی معنا» حرف میزنه و همیشه برای من جزو شگفت انگیزترین نکات و جمله هایی است که در زندگیم شنیدم، بنویسم:

    "او [ویکتور فرانکل] برای زنده ماندن در شرایط بسیار سخت آن اردوگاه، سه هدف را برای خودش تعیین کرد:
    ۱- زنده ماندن ۲- استفاده از مهارت پزشکی اش برای مداوای بیماران ۳- آموختن

    و همین سه هدف، سبب شد که او از پا نیفتد و در نهایت توانست به هر سه هدفش دست پیدا کند. او گفت: میلیون ها نفر در اردوگاه نازی ها جان باختند؛ اما تمام کسانی که زنده ماندند، کار مهمی داشتند که باید در آینده انجامش می دادند. برای یکی آینده، فرزندش بود که میخواست او را ببیند؛ برای دیگری آینده، کتابهای ناتمامش بود که فقط او می توانست تمامشان کند.

    فرانکل، همچنین پیام زیبایی برای ما داشت: برای من و برای شما ضروری است که کاری برای انجام دادن در آینده داشته باشیم و بینشی مثبت نسبت به آینده داشته باشیم. چون همین است که به زندگیمان معنی میبخشد. این خصیصه انسان است که فقط با نگریستن به آینده می تواند زنده بماند. و این تنها راه نجات اوست… در دشوارترین لحظات حیات.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .