Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


رها شده در آب


رها شده در آب

کره‌ی خاکی، شاید اصطلاح درستی برای زمین نباشد. کره‌ی آبی، اصطلاح دقیق‌تری است. این سیاره، بیش از آنکه متعلق به ما باشد، متعلق به آبزیان است و سطح آن، بیش از آنکه با خاک پوشیده شده باشد، با آب پوشیده شده است.

 انسان، خیلی دیر به کشف آب و اقیانوس‌ها پرداخته است. ما نخستین تجربه‌ کاوش در عمق سه کیلومتری اقیانوس‌ها را چهار سال پس از نشستن بر سطح ماه آغاز کردیم و هنوز هم، فقط ۵% عمق آبهای جهان را دیده و شناخته‌ایم.

متوسط عمق اقیانوس‌ها،‌ حدود ۴۰۰۰ متر است و نور خورشید نمی‌تواند به عمق بیش از ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر نفوذ کند. در عمیق‌ترین نقطه‌های اقیانوس‌ها، جایی که قوی‌ترین کشتی‌های ساخت انسان، به سادگی یک قوطی نوشابه مچاله می‌شوند، هشت‌پاها و خرچنگ‌ها و کرم‌ها، به سادگی چند صد سال زندگی را تجربه می‌کنند.

با توجه به اینکه می‌دانیم ۹۴% از تمام گونه‌های موجودات زنده‌ی روی این کره، در آب دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، می‌توانیم بگوییم که بخش عمده‌ای از حیات روی زمین، هرگز نور خورشید را مستقیماً مشاهده و تجربه نکرده است!

اما به هر حال، انسان زندگی بر روی خاک را آغاز کرد و می‌کوشد به تدریج، آب را هم تصاحب کند.

قرار نبود اینقدر جا اشغال کنیم. قرار نبود سهم آبها و دریاها و اقیانوس‌ها را بگیریم. در سالهای اخیر، سه برابر وزن ماهی‌هایی که از دریاها و اقیانوس‌ها صید کرده‌ایم، در همان آبها زباله ریخته‌ایم و بارها و بارها هم، دستاوردها و دست‌سازهای خود را، در زمان صلح یا به بهانه‌ی جنگ، در آبها فروریخته‌ایم. چنانکه می‌گویند مجموع آنچه از انسان، در کف دریاها و اقیانوس‌ها موجود است، بسیار فراتر از آن چیزی است که امروز در تمام موزه‌های جهان نگهداری می‌شود.

رها شده در آب، مجموعه تصاویری از باقیمانده‌های رها شده‌ی انسان، در آب دریاها است. هر یک از تصاویر، می‌توانند ده‌ها پیام با خود داشته باشند.

کشتی‌ها و ساختمان‌ها و بناهایی که هرگز قرار نبوده در آن میانه رها شوند.

شهرها و خانه‌هایی که شاید آب در مقایسه با خاک، امانتدار بهتری برای آنها باشد و روزگاری، ماندگارترین نشانه‌های حضور ما بر روی زمین شوند.

موجودات دریایی، امروز در عبور از کنار ساخته‌های دست انسان، این پسماندهای شگفت را نگاه می‌کنند. موجوداتی که هرگز فضای دنیا و طبیعت و زندگی را، با حضور خویش تنگ نکردند. البته آنها هنوز می‌توانند خوشحال باشند که انسان از تاریکی عمق اقیانوس‌ها می‌ترسد یا لااقل، چیزی در آنجا نیافته است که برای سفر به عمق آبها، حریص شود.

البته بسیاری از اشیاء رها شده در آب، می‌توانند زیبا و چشم نواز هم باشند. دیدن اشیاء رها شده، همیشه تصویری از مرگ و نابودی نیست. می‌تواند نمایی از رهایی هم باشد. یادآور آنکه دنیا، بدون ما و بعد از ما هم، آرام و بی‌صدا به زندگی ادامه خواهد داد و آب و خاک، در سادگی و سکوت، ما را در آغوش خواهند گرفت. پیامی که حاصل توجه به آن، می‌تواند آرامش و فروتنی باشد.

۱- کشتی اقیانوس پیمای  خطوط  دریایی ایالت متحده آمریکا که بعد از ۵۴ سال فعالیت در سال ۱۹۹۴ غرق شد.

مکانهای رها شده در آّب

۲-«شهر شیرها» یا «شی‌چنگ» دراعماق دریاچه‌ی «ژیاندائو» قرار گرفته است. حدود ۶۰ سال پیش در دهه ۵۰ میلادی در نزدیکی این شهر سدی بنا شد که باعث شد که دریاچه ای شکل بگیرد و این شهر با شیر های سنگی اش به زیر آب برود. قدمت این شهر به ۱۳۰۰ سال پیش برمیگردد.

رها شده در آّب

رها شده در آب

۳- کشتی “اس اس آیرفیلد”  که این روزها به جنگل شناور سیدنی معروف است،  به  دلیل از کار افتادگی در خلیج هوم بوش در سمت غرب سیدنی استرالیا  رها شده است و پس از چندین سال قدرت طبیعت آن را به یکی از جاذبه های گردشگری سیدنی تبدیل کرده است .

رها شده در آب

رها شده در آب

۴-قایق بادبانی برزیلی غرق شده در قطب جنوب

رها شده در آب

۵-کشتی  غرق شده در دریاچه هورن – مرز بین آمریکا و کانادا

رها شده در آب

۶-فانوس دریایی جزیره‌ی اِنیوا (Aniva)، روسیه

جزیره‌ای خالی از سکنه که مالکیت آن بین دو کشور ژاپن و روسیه مورد مناقشه است. هم اکنون روس‌ها مسئولیت کنترل این جزیره‌ی غیر مسکونی، که در دریای بین ژاپن و سواحل شرقی روسیه قرار گرفته است را برعهده دارند.

رها شده در آب

 

رها شده در آب

۷-قصر کلئوپاترا در زیر آب – مصر

رها شده در آب

رها شده در آب

 

۸-کلیسای مقدس در کارناتاکا، هند

رها شده در آب

۹-کشتی یونانی-کیش

رها شده در آب

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۰ نظر برای رها شده در آب

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : فاطمه هاشمی نسب

    رافائل یادآور خاطرات بسیاری است، همیشه وقتی کنار ساحل میرفتیم پدرم دستش را دراز می کرد و می گفت رافائل اینجا پهلو گرفت و اینجا هم آرام گرفت انگار ما میزبان خوبی برایش نبودیم. هنوز آن روزهای کنار ساحل با پدر رفتن و گفتن از خاطرات رافایل برایم تازه است.

    همه ی بوشهری ها از رافائل خاطره دارند؛ حتی من هم که آن کشتی زیبا را ندیده ام، آن چنان با آن آشنا هستم، که گویی رافایل را با تمام وجود درک کرده ام و دیده ام. عروسی زیبای ایتالیایی که به بوشهر آمد و در خلیج فارس برای همیشه ماند.

    حالا که سال ها از آمدن رافایل می گذرد، هنوز هم خاطرات حضور رافایل نسل به نسل نقل می شود. این روزها رافایل یک زیستگاه دریایی شده است؛ دریا خوب می دانست رافایل برای چه آمده است. اما گویی طمع هیچ گاه نمیخواهد کوتاه بیاید، و هر از گاهی خبر از بیرون کشیدن رافایل و فروختن بدنه آن به گوش می رسد. سال گذشته که خانم فرشچی( معاون دریایی خانم ابتکار، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست) به بوشهر آمدند طوماری از اهالی بوشهر امضا شد و از ایشان خواسته شد که به این جان خسته ی رافایل رحم شود و بگذارند رافایل آرام در دل خلیج فارس بماند، یک ساعتی هم دمه فرودگاه با ایشان بحث کردیم، اما داستان همچنان ادامه دارد.........

    همه ی ما از آن لحظه میترسم که صبح برخیزیم و بشنویم رافایل نیست...

    ما که همه ی زیستگاه ها رابا پارس جنوبی خراب کرده ایم ، از عسلویه وکنگان و سواحل نایبند گرفته تا حالا که دارد پارس شمالی می آید، کاش حداقل ارافایل را به عنوان یک زیستگاه مصنوعی، یک هدیه به آن آبزیان بینوا، در نیاورند و بگذارند ما هم خاطره ی رافایل را تا اینجا که می شود زیستگاه به نسل های بعد بگوییم و از روزی نترسیم که داستان رافایل به اینجا برسد که :

    رافایل آمد، زیبا بود و جذاب، جنگ شد، سوخت، خشک شد و خود را غرق کرد، ماهی ها بوسه بارانش کردند، اما استخوان هایش را در آوردندو فروختند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .