Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کارآفرینی در ایران و علت‌های شکست آن | فایل صوتی برای دانلود


پروژه کارآفرینی و دلایل شکست آن در ایران

پروژه کارآفرینی شاید بهترین نامی باشد که بتوان بر روی فعالیت کارآفرینی در ایران گذاشت.

چون بر خلاف بسیاری از فرهنگ‌ها و اقتصادها، که کارآفرینی در آن، یک سبک زندگی است و آغاز دارد و پایانی ندارد و دائماً فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت و بهبود ایجاد می‌کند، برای بسیاری از ما، کارآفرینی یک تب است.

بیش از آنکه فرایند کارآفرینی برای ما جذاب باشد، دستاوردهای کارآفرینی برایمان مهم است. پروژه کارآفرینی از این جهت می‌تواند عنوانی معنادار باشد که بسیاری از کسانی که سودای کارآفرینی را در سر دارند، درست مانند یک پروژه،  نقطه‌ی شروع و پایان مشخصی را برای کارآفرینی در نظر می‌گیرند و منتظر هستند تا پروژه کارآفرینی به پایان برسد و بتوانند از میوه‌های این تلاش استفاده کنند و در سایه دستاوردهای آن بیاسایند.

مجموعه فایل‌های صوتی سقف شیشه ای که به دام‌های کارآفرینی و دلایل شکست پروژه کارآفرینی در ایران می‌پردازد،‌ قبلاً در سایت تراست زون، ارائه شده بود. اما با توجه به سنخیت آن با موضوعات مطرح شده در متمم، مناسب دیدیم که آن را در اینجا ارائه کنیم.

قسمت اول فایل دامهای کارآفرینی در ایران


محتویات این فایل کوتاه، اصل بحث کارآفرینی نیست. بلکه یک آنونس کوتاه است که سبک و جنس محتوای سایر فایل‌ها را مشخص می‌کند.

قسمت دوم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


در این فایل، در مورد اهمیت کارآفرینی و کارکردهای اقتصادی آن صحبت شده است. همچنین به این بحث پرداخته شده است که آیا همه باید کارآفرین باشند؟ همچنین اشاره‌ای به پیتر دراکر و نگرش او به بحث کارآفرینی شده است و کمی هم به هزینه های کارآفرینی اشاره شده است. بحث زندگی بر اساس ترس (محافظه کاری) و زندگی بر اساس هدف (جسارت) هم در این قسمت مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین کارآفرینی درون سازمانی به عنوان شکلی از کارآفرینی که می‌تواند مورد توجه افراد محافظه‌کارتر اما علاقمند به کارآفرینی قرار بگیرد، مورد بحث قرار گرفته است.

قسمت سوم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


در این بخش از سلسله فایل‌های صوتی در بررسی پروژه کارآفرینی در ایران، به ویژگیهای کارآفرینان پرداخته شده و مشخصاً تاکید شده است که زندگی بر اساس هدف با زندگی در یک رویا تفاوت دارد و نباید اینها را یکسان فرض کرد.

همچنین در ویژگی های شخصیتی کارآفرینان به استقلال فکری و علاقه به مطالعه و یادگیری اشاره شده. بر اهمیت ایده پردازی هم تایید شده. اما این مسئله هم مورد توجه قرار گرفته که ایده پردازی به تنهایی برای کارآفرینی کافی نیست و یکی از ده‌ها توانمندی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

قسمت دهم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


این فایل به بحث کمال طلبی اختصاص داده شده و در آن توضیح داده شده است که کمال طلبی و اصرار بر کیفیت عالی (به جای کیفیت خوب) می‌تواند موجب تضعیف یک کسب و کار یا حتی ریشه نگرفتن آن باشد.

قرار نیست که هیچ کسب و کاری، در نخستین روزهای فعالیت، کاملاً عالی و بدون ایراد باشد. بلکه مهم است که کسب و کار شکل بگیرد و نیاز حداقلی مشتری را تامین کند و پس از آن، مسیر توسعه و بهبود را با سرعت و دقت و با لحاظ کردن نظرات مشتریان، طی کند. در قسمت از بحث، مفهوم Minimum Viable Product مورد بحث قرار گرفته است.

قسمت یازدهم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


قسمت یازدهم بحث در مورد پروژه کارآفرینی در ایران، به موضوع برند و #برندسازی و خطاهایی که در این حوزه کارآفرینان گرفتار آن می‌شوند، پرداخته است.

در اینجا اصطلاح Me too branding (من هم مثل آن برند هستم، فقط کمی بهتر!) به عنوان یک دام بزرگ که می‌تواند نابودکننده تمایز باشد مورد بحث قرار گرفته است (بحث استراتژی تمایز به صورت مستقل در متمم مورد بحث قرار گرفته است).

قسمت دوازدهم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


قسمت دوازدهم به دامهای کارآفرینی در حوزه مذاکره پرداخته شده است. بحث‌هایی مانند کوری ناشی از تمرکز و تشخیص تفاوت ما با دیگران و ندیدن ارزش کار دیگران و اعتمادسازی در این فایل مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

قسمت سیزدهم فایل دامهای کارآفرینی در ایران


قسمت سیزدهم بحث کارآفرینی، عملاً شکلی از جمع بندی است و شاید مهم‌ترین قسمت بحث‌ هم باشد.

اینکه به امید بهترین‌ها باشیم اما برای بدترین‌ها آماده شویم. اینکه در مذاکره با سرمایه گذاران و شرکا، فقط نیمه روشن داستان را تعریف نکنیم. اینکه همه پروژه‌ها احتمال شکست دارند و باید برای شکست آماده بود و احتمال شکست هرگز به صفر نمی‌رسد.

اینکه مهم‌ترین سرمایه هر کارآفرین، اعتمادی است که دیگران به او دارند و باید مراقب باشد که این سرمایه، حتی به قیمت کسب سرمایه برای کسب و کار، از بین نرود.

مشارکت در بحث

با توجه به تجربیات خود، چه نکات دیگری را لازم می‌دانید به توضیحات فوق اضافه کنید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امید خمسه ، سیدمحمدحسینی ، محمد رادبه ، حسن کشاورز ، جلیل شجاع زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید

۶۴ نظر برای کارآفرینی در ایران و علت‌های شکست آن | فایل صوتی برای دانلود

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .