Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


ابرهایی در فضای بسته | اثر هنری با عمر ده ثانیه


ابر در فضای بسته

احتمالاً بسیاری از مجسمه‌سازان، جایی در میانهٔ خلق آثار هنری‌شان، دست از کار می‌‌کشند و با نگاهی به مجسمهٔ نیم‌ساخته از خود می‌پرسند: «یعنی چند دههٔ دیگر یا چند قرن دیگر هم این مجسمه باقی خواهند ماند؟ آن‌هایی که این مجسمه را ببینند، چه پیام و معنایی را در آن جستجو می‌کنند؟ آیا خواهند دانست که چه کسی این مجسمه را ساخته است؟‌ آیا مرا به خاطر خواهند آورد؟»

اما در این میان، مجسمه‌سازانی هم هستند که با خلق آثار هنریِ کم‌عمر، حال‌و‌هوایی دیگر را جستجو می‌کنند.

بردنات اسمیلده (Berndnaut Smilde) هنرمند ساکن آمستردام، زمانی مجسمه و کارهای حجمی می‌ساخته است. اما بیش از یک دهه است که موضوع فعالیت خود را تغییر داده است. او در سال‌های اخیر، آثاری خلق می‌کند که حدود ده ثانیه،‌ یا اندکی کمتر و بیشتر، باقی می‌مانند و برای همیشه ناپدید می‌شوند: ابرهایی در فضای بسته.

او به موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و ساختمان‌های مختلف می‌رود و در فضای بسته، ابرهایی شبیه ابرهای آسمان می‌سازد. این ابرها چند ثانیه‌ای معلق میان زمین، سقف و دیوارها می‌مانند و سپس ناپدید می‌شوند. اسملیده این بازی بصری را آگاهانه انتخاب کرده است. به قول خودش، در عصری که علم، «تکرارپذیری» را به یک اصل و ارزش تبدیل کرده، خلق تجربه‌هایی منحصربه‌فرد، حرکتی مخالف عرف و عادت است: «کار هنری من؟ این‌جا بود. الان؟ دیگر نیست. تمام شد. دیگر وجود ندارد و تکرار نمی‌شود.»

البته خروجی کار او صرفاً خود ابر نیست. بلکه با عکس‌هایی که از آن‌ ابرها ثبت می‌کند، این لحظه‌ها را ثبت می‌‌کند و با این کار فرصتی به مخاطب می‌دهد که معنای هر اثر را جستجو و کشف کند.

ابر وقتی در آسمان است، به خودی خود، معنایی ندارد و حس و خاطره‌ای را تداعی نمی‌کند. مگر ابرهایی که به شکل انسان، حیوان یا دیگر اشیاء و موجودات آشنا باشند.

اما ابر در زمین، بسته به این که در کجا ساخته شود، می‌تواند معنایی کاملاً متفاوت داشته باشد. مثلاً ابر در مسجد و کلیسا و مکان‌های مذهبی، می‌تواند فضایی معنوی را القا کند. همین ابر، وقتی در ساختمانی کهنه و فرسوده قرار می‌گیرد، تصویری وهم‌آلود از گذشته را ترسیم می‌کند. ابر بر روی ستونی افتاده، میرا بودن دست‌سازهای بشر را یادآور می‌شود و به همین ترتیب، بسته به جا و مکان خود، معنایی متفاوت خلق می‌کند.

در ادامه تعدادی از کارهای اسمیلده را می‌بینید. دیدن کارهای اسمیلده فرصتی ایجاد می‌کند تا از خود بپرسید: «هر یک از این ابرها حامل چه پیامی هستند و چه پیامی را تداعی می‌کنند؟» همچنین احتمالاً وسوسه می‌شوید با خود فکر کنید که اگر شما جای او بودید و می‌خواستید جایی چنین ابری را بسازید، به سراغ چه نقطه‌ای و کدام ساختمان می‌رفتید.

ضمناً اسمیلده یک اکانت اینستاگرام هم دارد. هم‌چنین گزارش‌ها و مصاحبه‌های متنوعی از او در فضای وب منتشر شده است (+/+/+/+/+).

در مواردی که عکس را کسی غیر از خود اسمیلده ثبت کرده، نام عکاس را در زیر عکس آورده‌ایم.

کارل لاگرفلد؛ عکاس: Simon Procter

عکاس: Cassander Eeftinck Schattenkerk

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

عناوین زیر تعدادی از درسهای مختص اعضای ویژه متمم هستند:

  مدیریت کسب و کار (MBA) | توسعه فردی

  فنون مذاکره | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مسیر شغلی | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  تصمیم گیریعزت نفس | زندگی شاد

  تسلط کلامی | مهارت ارتباطی

ایدهٔ مشابه | نقشه‌ای برای نقش بر آب شدن

نقشه‌ای برای نقش بر آب شدنآندرس آمادور اهل سان فرانسیسکو، زمانی که آب دریا فرونشسته بود، نقش زدن بر ماسه را آغاز کرد. او بر آن بود که در فضایی بیش از ۹۰۰۰ مترمربع، تصویری بزرگ و شگفت‌ انگیز ترسیم کند؛ تصویری که ترسیمش باید قبل از برآمدن آب به پایان می‌رسید و پس از برآمدن آب هم برای همیشه ناپدید می‌شد. کار آندرس،‌ بیش از آنکه کاری هنری باشد طعمی فلسفی دارد. او می‌گوید: در فضایی که نگاه ما عموماً «هدف گرا و هدفجو» است و در پی پایان کار و رسیدن به نقطه‌ی مطلوب هستیم، خواستم اثری را خلق کنم و درست لحظه‌ای که به پایان رسید، رهایش کنم تا برای همیشه ناپدید شود. [ مطالعه ادامه مطلب… ]

سوال‌های پرتکرار دربارهٔ متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.

فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟

هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه»  دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص می‌‌‌کند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.

هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

۹ نظر برای ابرهایی در فضای بسته | اثر هنری با عمر ده ثانیه

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : صابر طهانی

    یاد یک مصاحبه از عباس کیارستمی افتادم که خودم خیلی دوست دارم، از یک فیلسوف عرب دلایلی که چرا بچه‌ها دوست داشتنی هستن را نقل می‌کنه، یکی از اون‌ها این است:
    بچه‌ها می‌سازن و خراب می‌کنن و ما این رو یادمون رفته، ما می‌سازیم و می‌خواهیم نگه‌داریم و این فرصت رو به طبیعت میدیم که خراب بکنه و ما تاسف می‌خوریم ولی اون(بچه) می‌سازه و خراب می‌کنه. 
    بنظرم این خیلی مهمه، که حتی موقع خلق اثر در لحظه باشی، نه اینکه به فکر تاثیرش و میزان ماندگاری.
    یک مورد دیگه که مشابه شاید باشه، آثار ماندالا که بوداییان تبت با شن رنگی اگر اشتباه نکنم خلق می‌کنن و بعد از اتمام خراب می‌کنند، در ژاپن هم یک‌بار یک مستند دیدم از باغ ذن، باغ‌های ساده با شن و سنگ، با شن‌کش شیار‌هایی روی این شن‌ها با دقت و حوصله ایجاد می‌کنند، همینطور به شکل دایره اطراف سنگ‌ها و در نهایت این طرح‌ها ماندگار نیستند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .