Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


اکسی توسین چیست؟ مروری بر داستان پرفروش هورمون عشق


اکسی توسین چیست و آیا واقعاً هورمون عشق است؟

اکسی توسین چیست؟ و چرا آن را هورمون عشق می‌نامند؟ کافی است همین عبارت را به صورت فارسی در گوگل جستجو کنید و نتایج دو صفحه نخست را ببینید تا متوجه شوید که ماجرای هورمون اکسی توسین چیزی فراتر از یک بحث علمی یا پزشکی است. هورمون اکسی توسین که سالها قبل به عنوان هورمون عشق نام‌گذاری شد توانست به سرعت مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد. حتی ساختار مولکولی اکسی توسین روی دست و پای مردم به عنوان نماد عشق، جای افرودیت الهه عشق را گرفت و امروزه یکی از خالکوبی‌های رایج در جهان است!

هورمون اکسی توسین و داستان‌های مرتبط با آن، چنان برای مردم جذاب بوده است که به سرعت با اسپری اکسی توسین و آدامس اکسی توسین و هر چیزی کی به نوعی با اکسی توسین ربط دارد، به صورت گسترده فروخته می‌شود و منبع درآمد خوبی محسوب می‌شود!

اکسی توسین چیست؟

ما حدود ۱۰۰ سال است که هورمون اکسی توسین را به نوعی می‌شناسیم. از زمانی که هنری دیل، دانشمند انگلیسی در سال ۱۹۰۶ این نام را بر روی آن گذاشت. حتی حدود شصت سال است که می‌توانیم آن را به صورت آزمایشگاهی تولید کنیم و ونسن دو ویناد در سال ۱۹۵۵ برای این کار، جایزه نوبل دریافت کرده است.

اما به تعبیر انستیتو ملی آمریکا در مروری بر تاریخچه اکسی توسین، همه مشکلات از جایی شروع شد که کتابها و روزنامه‌ها و بعداً سایت‌ها، احساس کردند هورمون عشق نام جذابی است و می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند.

اکسی توسین چیست؟

از همین زمان بود که حتی ادوکلن‌هایی با بوی اکسی توسین(!) هم تولید و عرضه شد و به تدریج مشخص شد که اکسی توسین بر هر درد بی درمان دواست! به هر حال، همه ما می‌دانیم که برای انسانها خبرهای جالب، هیجان انگیزتر و جذاب‌تر از خبرهای درست هستند و هورمون عشق هم از این ماجرا مستثنی نبود.

از آنجا که در متمم می‌کوشیم جستجوی واقعیت‌ها را به عنوان یک عادت در زندگی خود رایج کنیم و مدام به خودمان یادآوری کنیم که حذف جزییات و استنناء‌ها و ایجاد خبرها و اطلاعات مطلق، اگر چه جذاب است اما مفید نیست، تصمیم گرفتیم این بار،‌ هورمون عشق را به زیر ذره بین ببریم  و در مورد آن با هم بیشتر حرف بزنیم:

برخی از منابع مورد استفاده در تدوین گزارش فوق:

مقاله Webmd تحت عنوان: اکسی توسین، فراتر از هورومون عشق

مقاله مجله Discovery تحت عنوان نیمه تاریک اکسی توسین

گزارش ویکی پدیا و منابع مطرح شده در آن در مورد اکسی توسین

گزارش انستیتو سلامت آمریکا در مورد تاریخچه اکسی توسین

مقاله Scientific American تحت عنوان: هورمون عشق، واقعیت یا تخیل

مقاله Livescience درباره اکسی توسین در مردان و زنان

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    هما ، مبینا شبانفوزی ، سمیه غلامی ، سمانه بهاری ، حمید بری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای اکسی توسین چیست؟ مروری بر داستان پرفروش هورمون عشق

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : آفاق رحمانی

    چیزیکه به تجربه در این مسیر کشفم شد این است که با بهبود نظام سلامت در سطح کشور و اجرای طرح ارتقاء سلامت و بهبودکیفی آن در جامعه، بنا به جنبشی تحت همین عنوان و افزایش آمار زایمان فیزیولوژیک که استفاده از سنتوسینون(اکسی توسین ) سنتتیک را بدون اندیکاسیونهای پزشکی ممنوع اعلام کرده، بر تعداد مادرانیکه از روند سریع زایمان و دردهای مرحله سوم بشدت متاثر و شاکی بودند، کاسته شده. فرصت جهت ترشح اندورفینهای طبیعی بدن که نوعی آستانه افزایی در بردباری در برابر درد میدهد را بالا برده و مادران بلافاصله پس از زایمان، از تماس .skin to skin با نورسیده دلبندشان لذت بیشتری میبرند. اکسی توسین به ایجاد دردهایی deep و sharp و نیز بالا بردن duration و interval دردها کمک قابل توجهی میکرد ولی بنظر میرسید حتی در دوزهای پایین با فیزیولوژی ماشینی و غیرقابل تحملش، سیستم آستانه پروری درد رو آزار میداد. ما همیشه در باور طمطراقهای ایراد شده در مورد این هورمون متعجب بودیم. اینروزها در اتاق لیبر کم نیست صحنه هایی از به آغوش گرفتن همسران از جانب بانوانی که پیشتر به دیدن آقایان همسر علاقه ای نداشتند و نوزادان را به علت تاثر ناشی از درد شدید، موجودی مهاجم می پنداشتند و همین موضوع منجر به عدم پذیرش مادر در مراحل rooming in کردن مادر و نوزاد میشد و گاه اولین breast feed بیش از یکساعت بعد از انتقال به اتاق post partum به طول می انجامید.
    دیدگاههای علمی با چیزیکه بازار و تبلیغات مایل به ساخت و ساز از موضوعات حساس پزشکی هستند، در برخی مواقع جدا مشکل سازه. مادری که بعلت باردای و تاثیر هورمونهای وابسته به اون و قرار داشتن در شرایطی حساس و آسیب پذیر، علاقه و میل پیشین رو نسبت به وظیفه همسر داری نداره، خواب خوبی نداره و .... با دیدن تبلیغات مبنی بر عشق آفرینی سنتوسینون، جهت عودت روزهای طلایی گذشته به اسپری اکسی توسین برمیخوره و اغوای تبلیغاتی و ... اگرچه همه اینروزها سوال ساده " در بارداری منع مصرف نداره؟؟" رو بلدند ولی هستند کسانیکه به هر علت مصرف کرده اند و با شروع دردهای زودرس زایمانی و بندرت زایمان، نتیجه شوم این مصرف نابجا رو هم دیده اند.
    با این حال، هورمون عشق یا هر اسم دیگری که بر اکسی توسین بگذاریم، عشق چیزی نیست که با معنای وسیع و روح بزرگ و ناشناخته اش، با دارو ایجاد بشه!
    اکسی توسین، هنگام مکیدن شیر در خین تغذیه با شیر مادر هم ترشح میشه و فیدبک مثبتی بر ترشح شیر داره، فکر کنم نحوه صحیح شیردهی مادر که باید چشم توچشم نوزاد یا کودکش باشه، امنیت و آرامش آغوش مادر و دلگرمی از برسینه فشردن نوزادی که بسیار لطیف، عزیز و معصومه و حمایت عاطفی اطرافیان بخصوص پدر نوزاد و قدردانی از این وظیفه خطیر، خودش به ننهایی بتونه در مرحله پس از فارغ شدن مادر، عشق آفرین باشه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .