Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


مهندسی اعداد: درسی از یک قاچاقچی


کارو کوینترو

اکثر مردم و مسئولان در آمریکا و مکزیک ترجیح می‌دهند از درآمد رافائل حرف نزنند. زمانی که از سالیوان (رییس OFAC) در سال ۲۰۱۳ پرسیدند: آیا او واقعاً یک میلیاردر است؟ پاسخ داد: «اگر فردا بنویسید که او یک میلیارد است من به شما درخواستی برای تصحیح خبرتان نخواهم داد!». از سال ۱۹۸۵ به زندان رفت و قرار بود ۴۰ سال در زندان باشد. در سال ۲۰۱۳ شایعه‌ای مطرح شد که او به دولت مکزیک وعده داده که در ازاء تعدیل حکم زندانش از ۴۰ سال به ۲۸ سال، حاضر است ۸۰ میلیارد دلار به دولت مکزیک کمک کند. شایعه همه جا منتشر شد و بسیاری از مسئولان این شایعه را تکذیب کردند. البته چند ماه بعد دادگاه مجددی تشکیل شد و حکم او تعدیل و نهایتاً آزاد شد. امروز معلوم نیست رافائل کجاست اما دولت آمریکا از ۵ میلیون دلاری که برای اطلاع از محل پنهان شدن او اعلام کرده نتیجه‌ای نگرفته است!

از میان همه‌ی داستان‌هایی که از دوران زندان رافائل کارو کوینترو نقل می‌شود، در کنار حوض ماهیان استوایی و دیوارهایی که با فرش پوشیده شده و تلویزیون و موبایل و …، یک داستان مدیریتی جالب هم وجود دارد. او که زندان را برای خود و حدود ۲۵۰ نفر از اطرافیانی که آنجا بودند به یک اداره‌ی فعال تبدیل کرده بود و تمام کسب و کارهایش را از داخل آنجا مدیریت می‌کرد، قانون جالبی داشت:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین:

در مورد حجم درآمدی که در صنایع مختلف در ایران تولید یا جابجا می‌شود (بر اساس دلار) تحقیق کنید و یکی از آنها را بر اساس تعداد ارقامشان گزارش دهید. تا حد امکان یا مرجع خود را نقل کنید یا نحوه تخمین زدن خودتان را توضیح دهید. مثال:

صنعت صادرات فرش. تعداد ارقام ۹. مرجع: صحبت‌های معاون امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران با مشرق نیوز – اردیبهشت ۹۳

contributors-icon  این مطلب با همکاری چراغی تنظیم شده است.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهرداد متین فر ، شهاب مخلص گرامی ، هدی حسینی فر ، هانی آزاد ، علی محمودی اردکانی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲۸ نظر برای مهندسی اعداد: درسی از یک قاچاقچی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    با تشکر از محاسبه‌ی شما.
    طبیعی است که با توجه به تاکید خاص متمم بر سبک تولید محتوا و سبک نگارش و مطالبی که در درس‌هایی مانند ارتباطات و زبان زندگی در متمم آموزش داده شده، خوشحال می‌شویم در آینده نکات زیر را در نگارش خود رعایت کنید:

    ۱- اینکه شمردن از یک یا یک میلیارد حدود ۳۱ سال طول میکشد، نکته جذابی است و می‌تواند حسی از بزرگی این عدد منتقل کند.
    حتی «اگر هدف از نگارش، آموزش باشد» برای ماندگاری بیشتر مفهوم در ذهن خواننده، می‌توان چند مثل هم جنس را هم افزود. مثلاً اینکه یک میلیارد قوطی نوشابه روی هم به چه ارتفاعی می‌رسد یا یک صف یک میلیاردی از انسانها چقدر طویل خواهد بود یا ...

    ۲- لحن نگارش شما کمی تهاجمی ادراک می‌شود. برای اینکه مطمئن شویم، در گروهی متشکل از پنج نفر از همکاران متمم، هم اکنون جمله شما را خواندیم و همه تایید کردند که این سبک نگارش را تهاجمی می‌دانند. به نظر می‌رسد برای یک محل آموزشی، لحن مناسب‌تری قابل استفاده باشد.

    ۳- برخی کلمات، بار معنایی منفی و قضاوت‌های ارزشی بی پایه دارند. مشخصاً «آسان از اعداد سخن گفتن» چیزی نیست که از تمرین‌ها یا از متن این نوشته برداشت بشود. هر کسی که تمرینی انجام داده احتمالاً چند دقیقه‌ای را برای مطالعه و تحقیق و جستجو صرف کرده و پاسخ را گزارش داده. مطالعه‌ی سایر پاسخ‌ها نشان می‌دهد که در این میان، «آسان ترین سخن گفتن» را شما انتخاب کرده‌اید.

    ۴- یکی از روشهای نگارش مناسب و علمی «یافته‌ی شما»، می‌توانست چنین باشد:

    گاهی اوقات، در میان نقل آمار و اعداد و ارقام، مقیاس‌ها عادی می‌شوند یا به فراموشی سپرده می‌شوند. یکی از شیوه‌هایی که می‌توان درک بهتری از مقیاس‌ها داشت، انجام برخی محاسبات پایه است.
    به عنوان مثال، شاید برای شما جالب باشد که به فرض اینکه شمارش هر عدد یک ثانیه زمان ببرد، شمارش از یک تا یک میلیارد، حدود سی و یک سال زمان نیاز خواهد داشت.
    حالا با مرور دوباره پاسخ‌های دوستان، شاید بتوان درک بهتری از یک «مقیاس ده رقمی» داشت.

    ۵- از مشارکت شما و اینکه فرصتی را برای مطرح کردن وسواس گروه متمم در مورد آموزش نحوه نگارش فراهم کردید ممنون هستیم.

    گروه متمم

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .