Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


معرفی مهارت ارتباط نوشتاری


مهارت نوشتاری

مهارت ارتباط نوشتاری از جمله زیرمجموعه‌های مهارتهای ارتباطی محسوب می‌شود.

این مهارت، بر خلاف ظاهر آن، مهارتی پیچیده است که نیاز به یادگیری و تمرین مستمر دارد.

در اینجا، برخی توضیحات ساده اما مهم در مورد مهارت ارتباط نوشتاری ارائه می‌شود که شما می‌توانید بر اساس آن، در مورد اهمیت و اولویت این مهارت در سبد مهارتهای خود قضاوت کنید و پس از مقایسه با سایر مهارتهای کلیدی،‌ تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید در کوتاه مدت، به این مهارت بپردازید یا اولویت‌های مهم‌تری در زندگی شخصی و شغلی شما وجود دارد.

شرح مختصر مهارت ارتباط نوشتاری

 مهارت ارتباط نوشتاری یعنی اینکه شما بتوانید پیام خود را (شامل ایده‌ها، افکار، خاطرات و تجربیات، دیدگاه‌ها و مفاهیم) به شکلی شفاف و سازمان یافته و با ساختار مناسب و متناسب، از طریق نامه، ایمیل، وبلاگ، پیام و پیامک یا هر شیوه مکتوب دیگری به مخاطب خود منتقل کنید یا اینکه آنها را ثبت کرده و در آینده، خودتان آن نوشته‌ را مورد استفاده قرار دهید.

در چه شرایطی، این مهارت برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

 در صورتی که قصد دارید مقاله یا کتاب یا وبلاگ بنویسید.

 در صورتی که به صورت دائمی در پلتفرم های اجتماعی (شامل شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای پیام رسان و سایر ابزارهای ارتباطی مشابه) فعالیت دارید و محتوا تولید می‌کنید.

 در صورتی که می‌خواهید مهارت گزارش نویسی خود را بهبود دهید و گزارش های بهتری به مدیران و سرپرستان خود ارائه دهید.

 در صورتی که منشی یا مسئول دفتر یک دپارتمان یا یک شرکت و سازمان هستید و لازم است نامه‌ها و مکاتبات را تایپ، تنظیم، ویرایش و ارسال کنید.

 در صورتی که مستندسازی بخشی از فعالیت‌های شغلی شما را به خود  اختصاص می‌دهد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

مهارت ارتباط نوشتاری در چه سطوحی قابل تعریف است؟

سطح پایه: می‌توانم حرف‌های روزمره‌ی خودم در محیط کار و محیط زندگی شخصی را به شکل نوشتاری و مکتوب به دیگران منتقل کنم. اما وقتی بحث مهمی مطرح می‌شود، مثلاً در تنش‌های عاطفی یا ارتباطات و مذاکرات حساس کاری، متوجه می‌شوم که در انتقال پیامم ضعف دارم و برخی فرصت‌ها را از دست می‌دهم.

سطح میانی: اگر سندها و پیام‌ها و حرف‌ها ساده باشند و پیچیدگی خاص یا حجم زیادی نداشته باشند، می‌توانم آنها را به شکلی درست و مرتب و تمیز با حداقل خطا تنظیم کنم. پیچیده شدن یا طولانی شدن مطالب، باعث می‌شود که نتوانم به آنها ساختار مناسب بدهم.

سطح پیشرفته: می‌توانم حرف‌های کاری و مذاکرات و گفتگوهای تجاری را هم با دقت مناسب بنویسم و پیام‌هایم را برای طرف مقابل ارسال کنم. کارم از لحاظ تجاری به مانع برنمی‌خورد. نوشته‌هایم را با توجه به مخاطب و با توجه به بستر ارسال پیام، ویرایش و تنظیم می‌کنم و کاملاً مطابق با نیاز، آنها را تولید می‌کنم.

سطح خبره: می‌توانم به دیگران هم آموزش بدهم که چگونه از سطح پایه به سمت سطح میانی و پیشرفته حرکت کنند.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    sh.fotoohi ، سارا صاحبی ، سمیه معتمدی ، جواد خوانساری ، حسین شریف زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری توسعه مهارتهای فردی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی