Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بورس در ایران: تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال؟


بورس در ایران: تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال

در میان بسیاری از کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، «تحلیل تکنیکال» و «تحلیل فاندامنتال یا بنیادی» یکی از بحث‌ها و چالش‌های روزمره است. گاهی چنان در مورد تفاوت این دو بحث می‌شود که گفتگو شکل «تعصب‌های مذهبی» را به خود می‌گیرد!

کسانی که پیرو مکتب تحلیل تکنیکال هستند، معتقدند «همه اطلاعات مهم بازار در قیمت‌ها و حجم معاملات منعکس شده» و «اگر بخشی از اطلاعات خود را در قیمت نشان نمی‌دهد، عملاً برای فعالان بازار ارزش ندارد». پیروان مکتب تکنیکال بیش از هر چیز به «نمودارها» کار دارند. برای آنها مهم نیست که نموداری که به آنها نشان می‌دهید مربوط به نرخ دلار به یورو باشد یا قیمت سهام سرمایه‌گذاری ملت. آنها بر اساس شاخص‌های مختلفی که در اختیار دارند و با تکیه بر افت و خیزهای نمودار (شاخص حمایت، شاخص مقاومت، شاخص فرکتالی، شاخص میانگین متحرک، نوار بولینگر و …) می‌کوشند روند و میزان تغییرات نمودار را برآورد کنند.

در طرف مقابل، علاقمندان به مکتب «تحلیل بنیادین» قرار دارند. این افراد بر روی «اطلاعات مالی شرکت‌ها» تمرکز دارند. «ترازنامه»، «حساب سود و زیان»، «جریان وجوه نقد»، «EPS» و «DPS» از جمله فاکتورهایی هستند که برای تحلیل‌گران فاندامنتال مهم هستند. پیروان مکتب فاندامنتال، معتقدند که «تکنیکال کارها»، به جای «نوشتن مار» برای مردم مار «می‌کشند» و به هر حال بازار بورس را جز با اطلاعات مالی نمی‌توان تحلیل و مدیریت کرد و …

کدامیک از این دو گروه به واقعیت نزدیک‌ترند؟ در بازار ایران کدام نوع تحلیل می‌تواند سودآورتر باشد؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا ، جناب میرزا ، محسن مسلمی ، حمیده خادم زاده ، معصومه خزاعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل تکنیکال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل تکنیکال