Menu
نویسنده مطلب : علی اختری

مطلب مورد بحث:

گیمیفیکیشن و جستجوی وضعیت تعلیق ذهنی


تمام متن کامنت، صرفا از چنس پرسش است.

فکر می کنم بازی اینستاگرام، بازی‌ای از جنس Flow نیست. اگر به نمودار زیر که در درس تعریف شده است توجه کنیم، در خواهیم یافت که اینستاگرام عملا در یکی از سه منطقه ۸، ۹ یا ۶ قرار می گیرد؛ زیرا توانایی هایی که از ما می خواهد بسیار اندک است (تکان دادن انگشتان) و ما را در تکان دادن انگشتان به چالش نمی کشد.

گیمیفیکیشن و جستجوی وضعیت تعلیق ذهنی

البته در تعریف زیر از Flow حرفی از نسبت توانایی به مهارت مورد نیاز زده نشده است اما نمی توان Flow را بدون تاچ مهارت-چالش تصور کرد.

گیمیفیکیشن و جستجوی وضعیت تعلیق ذهنی

Flow را Achievable & Challenging (چالش برانگیز و در عین حال قابل لمس) می دانم و بازی اینستاگرام Challenging (چالش برانگیز) نیست. بله، می شود ما در دل این بازی، هدفی چلنجینگ برای خود تعیین کنیم (لایک ۱۰۰ نفر در دو دقیقه) اما آیا ما اینستاگرام را اینطور بازی می کنیم؟ نه. ما برای یافتن تصاویر زیبا، خنده دار، وحشتناک و… به اینستاگرام می آییم.

اینستاگرام بیشتر از اینکه Achievable & Challenging باشد، Entertainer (سرگرم کننده) است و به همین دلیل برای ما جذاب شده. به نظرم بیش از اینکه Flow ما را معتاد اینستاگرام کند، احساس شکار کردن، ما را به سوی اینستاگرام می آورد؛ همان نوع شکار کردنی که نیر ایال در کتاب Hooked توضیح می دهد؛ یعنی هر لحظه احتمال دارد از کلاه جادویی اینستاگرام، یک خرگوش خارق العاده دربیاید. ممکن است کلی پیام بی مزه یا بی معنی را بخوانیم اما در نهایت به امید همان پیامی که ما را شگفت زده می کند، ساعت ها می چرخیم و در این بین، چندین بار چنین تصاویر یا پیام هایی را شکار می کنیم.

اگر دوباره به نمودار اول بازگردیم، در می یابیم که اینستاگرام، در واقع ناحیه نهم جدول را برای خود کرده است، یعنی ناحیه Relaxation که از ما مهارت ناچیزی می خواهد یا ما در آن زمینه، مهارت بالایی داریم. کامنت هومن کلبادی

برای توضیح بهتر صحبتم، یک نمونه بازی Flow را هم توضیح می دهم:

مثلا بازی ویدیویی FIFA، ممکن است تا مدت ها برای ما خرگوش جدیدی در کلاهش نداشته باشد و همیشه مثل همان قبلی به نظر برسد (۲۲ نفر به دنبال توپ می دوند و در نهایت آلمان ها برنده می شوند!) اما به دلیل اینکه مهارت مورد نیاز آن و مهارت ها تاچ دارند و هیچکدام از دیگری سبقت نگرفته اند، در ما Flow ایجاد می کند.

البته شاید من تعریف Flow را اشتباه متوجه شدم؛ زیرا در بسیاری از کامنت ها هم دیدم که بچه ها مثلا برای زیبا ساختن مسیر پیاده روی از گل کاری مسیر و مناظر زیبا صحبت می کردند که باز هم با مفهوم تاچ مهارت-چالش (به نظر من) هم خوانی ندارد.